Vegaia

Vegaia ilmestyy ilmaisena verkkolehtenä vuoden 2015 alusta! Paperilehden viimeinen numero on 4/2014.

17.2.2015

Puuroa keittämässä

Mikä saa viisikymppisen suomalaismiehen ryhtymään kertaheitolla sekasyöjästä vegaaniksi? Terveydelliset ja ekologiset vaikutukset painoivat vaakakupissa, kun Timo Kantola törmäsi sattumalta Facebookissa Vegaanihaaste 2014 -ryhmään reilu vuosi sitten.

Uusimmat jutut

Sosiaalinen tuki ja monipuolinen ruokavalio ehkäisevät kasvissyönnistä luopumista

Lihakimpale

Monet vegaaniksi ryhtyneet pitäytyvät tiiviisti valinnassaan, eikä paluu entiseen käy edes mielessä. Joillekin taas veganismi jää kokeiluksi. Veganismin pysyväksi elämäntavaksi ottaneita saattaa mietityttää, mistä ex-kasvissyöjiä oikein tulee. Syitä kasvissyönnistä luopumiselle on kartoitettu muun muassa kyselytutkimuksin.

Suolaista ja makeaa: vegaanibloggaajat haastattelussa

Muffinssi

Ruokablogit ovat oikeita aarreaittoja - netistä löytyy parilla klikkauksella lähes kaikki reseptit, joita toivoa saattaa. Herkulliset kuvat ja seikkaperäiset ohjeet innostavat uusien kokkailujen kokeilemiseen. Chocochilin Elina Innanen ja Kamomillan konditorian Satu Saunio ovat pitkän linjan bloggaajia, joiden reseptejä lukevat tuhannet ihmiset viikoittain.

Pieni ihme: Rotinoiksi seitanpihvejä ja piirakoita

Karjalanpiirakka

- Minulla on sinulle rotinoita! kirjoitti ystäväni Tuulia tekstiviestissä. Hän oli tulossa kylään.

Sana ”rotinat” kuulosti tutulta ja mukavalta, mutta myönnän, että sen merkitys oli hämärä. Mielikuvani poukkoili käsitöistä uunituoreisiin pulliin ja sanoin miehelleni, että Tuulialla on kuulemma jotain rotinoita. Ai mitäkö? No jotain tuliaisia, varmaan vauvalle.

Mitä veganismi on?

Antti NylenKäytän vanhaa nahkavyötä. Poltan toisinaan tuohuksia, jotka on tehty mehiläisvahasta. Kulutan filmiä ja valokuvapaperia; molemmissa on lähes poikkeuksetta gelatiinia. Talouteeni kuuluu kaksi kissaa, joille ostan lähes päivittäin tehotuotettua ruokaa; se on tehty toisista eläimistä, ja voiton ostoksistani käärivät imperialistiset jättiläisfirmat. Perheeseeni kuuluu ihmisiä, jotka käyttävät maitotuotteita. Niinpä käytän rahojani melko usein myös juustoon ja jugurttiin. Saatanpa itsekin joskus syödä jotain, missä on E120:tä tai hunajaa, ja aivan yhtä tietoisesti tapan hyttysiä, jos ne sattuvat haittaamaan olemistani. En liioin kunnioita riisihäröjen itseisarvoa tai eläinoikeuksia. Itse asiassa olen onnistunut hävittämään kokonaisen populaation ruokakaapistamme!

Herrasmiesten jutustelua luonnonsuojelusta ja joogasta

KansikuvaMatti Mäkelä ja Tero Tähtinen: Vanha metsuri ja metsähippi. Kirjeenvaihtoa 2013–2014. Savukeidas, 2014.

Erimielisten kirjeenvaihtoon perustuvat keskustelukirjat tuntuvat olevan pieni muoti-ilmiö kirjamaailmassa – ja ihan hyvästä syystä; parhaimmillaan keskustelukirja tarjoaa lukijalle selkeitä argumentteja häntä kiinnostavasta aiheesta kahdesta eri näkökulmasta. Lukijan tehtäväksi jää muodostaa oma käsityksensä väitellystä aiheesta – tai oman kannan ollessa selvä lukea silti mielenkiinnolla samanmielisen ja erimielisen näkemyksiä.

Vaikeiden kysymysten elokuvailtama

Eläimet matkalla Nooan arkkiin

Hyvä elokuva lumoaa ja muuttaa ihmistä. Se on taiteellinen, arvaamaton ja henkeäsalpaava. Miten elokuva vaikuttaa ihmiseen, jolla on vahva eläinoikeusaate? Kestääkö hän splattereiden veriset kohtaukset, ihmisiin ja muihin eläimiin kohdistuvan väkivallan tai illalliskohtaukset, joissa mässäillään eläinperäisillä tuotteilla?

Pieni ihme: Kun tuomari kopautti nuijaa

Äiti ja lapsiMinun lapseni on kaunis. Äärettömän kaunis. Hänen silmänsä ovat suklaanruskeat ja iho kaakaopavun värinen. Lapseni oppi kävelemään jo alle vuoden ikäisenä ja nyt hän juoksee, hyppii, kiipeilee, nauraa sekä huudahtaa usein ”Äiti! Kivaa!”.

Lapseni ei ole perinyt yhtäkään geeniään suoraan minulta. Minä en ole synnyttänyt. Sen sijaan me laitoimme hienot vaatteet päälle ja astuimme oikeussaliin. Minusta tuli äiti, kun tuomari kopautti nuijaa. Sitten lensimme yhdessä kylmään, loskaiseen Suomeen.

"Olen palanen isossa liikkeessä"

Jo-Anne McArthur

Eläinten puolesta -dokumentista palkittu kuvajournalisti ja eläinaktivisti Jo-Anne McArthur vieraili helmikuussa Suomessa. Kun sain tietää mahdollisuudesta tavata hänet, minua kieltämättä jännitti, mutta hermoilin aivan turhaan. Tämä maanläheinen ja lämpimän tyyni henkilö kertoi minulle tarinaansa ilomielin.

Sivut

Vegaaninen verkkolehti Vegaia. Uutisia, artikkeleita, arvioita, kolumneja, reseptejä ja kaikkea veganismiin liittyvää.