Vegaia

Vegaiasta tulee ilmainen verkkolehti vuoden 2015 alusta! Paperilehden viimeinen numero 4/2014 julkaistaan tämän vuoden lopulla. Voit siihen saakka lukea valikoituja juttuja Vegaian uusista numeroista ja historian varrelta.

Eri termejä
1.10.2014

Uusimmat jutut

Rakas joulupukki, ei maitosuklaata, hunajapurkkia eikä villaisia pannulappuja!

Lahjapussukoita

Jollet stressaa joululahjoista, kuulut onnelliseen vähemmistöön. Stressaaminen ei rajoitu vain lahjojen hankkimiseen jouluruuhkassa, vaan myös lahjan vastaanottaminen aiheuttaa hermojännitystä.

Lapset opetetaan kiitollisuuteen jo pienestä pitäen: Kiitä mummia villapaidasta, vaikka toivot tietokonepeliä. Kiitä pikkusiskoa itsetehdystä nenäliinasta, vaikka et taatusti käytä sitä. Kiitä tätiä uusista alushousuista, vaikka niissä on noloja pallokuvioita.

Vegaanin jokajouluinen kysymys kuuluu, täytyykö lahjapaperista ilmestyneistä maitosuklaasta, villasukista ja mehiläisvahakynttilöistä kiittää. Siitä on tänäkin vuonna keskusteltu muun muassa vegaanien eri ryhmissä Facebookissa.

Vegan Ghana

Vegetables and other goods for sale at the Vegfest

Veganism is rather unknown in Ghana – if you ask the average person in the street, they won’t know exactly what a vegan is. Vegetarianism, on the other hand, is a somewhat better understood in terms of dietary choice. When I say I am vegan and explain that I eat only vegan food, people often ask me if I eat fish or eggs as well.

I have met very few Ghanaians who see veganism or vegetarianism as anything more than simply a dietary choice rather than a political belief or movement against oppression. Even in the circles of the Vegetarian Association of Ghana, ‘animal rights’ are not discussed much – it can seem like the animal rights movement has yet to reach West Africa.

Sain elämäni takaisin!

Hedelmiä

Kahden kuukauden mittaisella matkallani Thaimaahan tapasin inspiroivia ihmisiä ja osallistuin Fruit Winter -tapaamiseen. Sinne kokoontuville ihmisille oli yhteistä kiinnostus hedelmäpainotteiseen ruokavalioon, ja muutama fruitariaani pysähtyi kertomaan minulle kokemuksiaan.

Fruitariaanit syövät pääasiassa hedelmiä, vihanneksia ja salaattia. Esimerkiksi 80/10/10 -ruokavaliota noudattavat syövät hedelmiä suurimman osan päivästä ja ison salaatin päivälliseksi. Salaatinkastikkeen voi tehdä esimerkiksi appelsiinista tai mangosta. Esimerkiksi Raw till 4 -ruokavalion noudattajat syövät myös kypsennettyä ruokaa.

Arvio: Vegaanikeksien invaasio

Sitruuna-inkivääriletut

LetutLettujen tekeminen on superhelppoa ja onnistuu, vaikka kaapissa ei olisi muuta kuin jauhoja ja kasvimaitoa. Letut pysyvät koossa mainiosti ilman kananmunaa, eli mitään korviketta ei kananmunalle tarvita. Kananmunan välttämättömyys letuissa on hassu uskomus, jonka voi todeta vääräksi tekemällä ilman.

Piirustuksia, taidegrafiikkaa ja vegaaninen tarjoilu

Pekka HokkanenTaidegraafikko Pekka Hokkanen avaa marraskuussa näyttelynsä Galleria Mondossa. Surrealististen näkymien taustalla on pohdintoja eläinten oikeuksista ja abortista sekä ikuinen kysymys vapaudesta ja riistosta.

Grafiikan tekniikkana on mezzotinto ja piirrosten siveltimenä lyijykynä. Taiteilija kertoo näyttelyn olevan luonnollista jatkoa hänen kymmenvuotiselle taiteilijan- uralleen. Hokkanen on opiskellut Kankaanpään taidekoulussa ja Lahden taideinstituutissa ja ehtinyt osallistua kymmeniin näyttelyihin Suomessa ja ulkomailla.

Näyttelyn rennoissa avajaisissa tarjoillaan vegaanisia suupaloja. Taiteilija lahjoittaa teosmyynnistä osan Vegaaniliitolle.

Jotenkin vain tiesin

Ai mistäkö tiesin olevani raskaana? Kuukautiset olivat ensimmäistä kertaa vuosiin yli viikon myöhässä, ja siitä aloin jo hieman aavistella. Alkoholin juominen jäi sisäisestä tunteesta, ihan tuosta vain. Jotenkin vain tiesin. Tunteestani huolimatta minun piti tehdä viisi raskaustestiä, ennen kuin lopulta uskoin. Testien tekemisen jälkeen oloni oli epätodellinen. Kun olin jotenkin sisäistänyt ajatuksen, tunnetilat vaihtelivat paniikista innostukseen: Ihanaa saada oma pieni vegevauva! Mutta syönköhän minä varmasti niin, että mahaasukki saa tarpeeksi kaikkia ravintoaineita? Mitä jos en, ja mitä ne ajattelevat minusta neuvolassa? Päällimmäisenä oli kuitenkin onnen tunne siitä, että sisälläni kasvoi pieni elämän alku.

Vegaanimatkailija ei jää paitsi paikallisesta kulttuurista

Iiris Kansanen

Kuinka kerätä kulinaarisia kokemuksia vegaanina ulkomailla – tai saada edes jotain suuhunsa? Vegaaniliiton toimeksiantamassa opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka vegaaninen ruokavalio vaikuttaa matkailukokemukseen.

Helsinkiläinen Iiris Kansanen, 24, valmistui syksyllä 2013 Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta restonomiksi. Kansanen opiskeli uudella Experience and Wellness Management -linjalla, joka keskittyy elämys- ja hyvinvointi-matkailuun. Vegaaniliiton toimeksiantama lopputyön aihe veganismin vaikutuksista matkailuun oli Iiris Kansaselle tuttu hänen omista kokemuksistaan. Koko ikänsä vegetaristina ollut Kansanen huomasi itse matkaillessaan kohtaavansa aika ajoin haasteita ruokailutilanteissa.

Kielisolmu: Semi-, eiku.. Mikä?

Eri termejä

Veganismi ja vegaani ovat monille kasvissyönnistä kiinnostuneille uusia ja outoja käsitteitä. Jos seitannakkisoppaan vielä hämmennetään etu- ja lisäliitteitä, saattaa koko homma alkaa tuntua liian hankalalta.

Aloittelijalla ei aina ole helppoa: Mitä se vegaani nyt tarkoittikaan, mitä se söikään, ja mitä kaikkea siihen kuuluu? Kasvissyöjä syö kasviksia ja... ja sitten alkavatkin etuliitteet ja lisäykset. Selventäviksi tarkoitetut sanat voivat myös sekoittaa.

Kirja-arvio: Hoito

KansikuvaJessica Suni: Hoito. Tammi, 2014. 250 sivua.

Valtaansa ottava romaani

”Seurasin kiinnostuneena naisen toimintaa. Pahoittelevasta hymystä ja kohteliaista sanoista huolimatta minulle jäi sellainen tunne, että hän nautti tarjoilijan pompottamisesta.

Suomessa oli nykyään helppo olla tavallinen kasvissyöjä kiinnittämättä itseensä mitään ylimääräistä huomiota. Veganismi taas toimi kuin huomioliivit. Vegaanina ei pystynyt olemaan inkognito. Ja nainen tuntui ottavan tilanteesta kaiken irti.”

Kirjailija Jessica Suni

Jessica Suni

Jessica Suni on helsinkiläinen kirjoittaja, joka muistetaan myös Vegaian entisenä päätoimittajana. Tänä syksynä julkaistiin hänen esikoisromaaninsa Hoito.

Kumpi on ollut pidempi prosessi, romaanin kirjoittaminen vai vegaanius?

– Vegaanius, ehdottomasti. Kesäkuussa minulle tuli täyteen 16 vuotta vegaanina. Laitoin kirjani idean ylös kymmenen vuotta sitten, mutta itse kirjoittaminen ei loppujen lopuksi kestänyt kuin reilun vuoden.

Miksi romaanissasi pilkataan vegaaneja?

Vegaia saa vihdoin sähköt

Vegaaniliiton syyskokouksessa päätettiin, että Vegaia siirtyy kokonaan verkkoon. Muutos toteutetaan ensi vuonna.

Nettiversiota oli tarkoitus alkaa julkaista jo tämän vuoden puolella, mutta suunnitelman toteuttaminen venyi. Osa pelkää sähköistämisen vievän lehdeltä vannoutuneet paperilehden tilaajat.

Sähköisen lehden etuja ovat nopea reagointi vegaanimaailman tapahtumiin sekä säästäminen paino- ja postituskuluissa. Netissä julkaistut jutut ovat helposti jaettavissa sosiaalisessa mediassa. Vegaiaa on julkaistu kahdenkymmenen vuoden ajan neljä kertaa vuodessa. Alkuaikoina se oli korvaamaton tiedotuskanava ja tietopankki. Nettiaikakaudella ovat korostuneet sen visuaalinen ilme ja lukunautinto. Suosituinta Vegaiassa ovat kautta aikojen olleet reseptit.

Vegaanisessa koulussa kasvatetaan ruokaa itse

Yhdysvalloissa aloittaa toimintansa maailman ensimmäinen vegaaninen koulu. MUSE-nimisen koulun kehittäjiä ja tukijoita Calabasasissa, Kaliforniassa ovat Suzy Amis Cameron ja hänen miehensä, elokuvaohjaaja James Cameron, ilmenee yhdysvaltalaisen eläinoikeusjärjestö Compassion over Killing’in artikkelista.

California School Going Vegan – First in US -artikkelin mukaan koulu sai alkunsa, kun Suzy Amis Cameron pettyi neljävuotiaan tyttärensä koulun toimintatapoihin. Hän päätti miehensä tuella luoda omannäköisensä kouluympäristön. Nyt suunnitelmissa on siirtyminen täysin vegaaniseen ruokavalioon, ensimmäisenä Yhdysvalloissa. Muutos tulee tapahtumaan seuraavan puolentoista vuoden aikana. Cameronien toimintamallissa oppilaat myös kasvattavat itse ravintoaan, mikä kehittää heidän suhdettaan ympäristöön ja kestävään elämäntapaan.

Ranska: Eläin on tiedostava olento, ei henkilökohtaista omaisuutta

Ranskalaiset päättäjät äänestivät huhtikuussa eläinten oikeudesta olla tunteva yksilö aiemman tavaraomaisuuteen verrattavan aseman sijaan. Kansalaisaloite keräsi 700 000 allekirjoitusta, ja yksi idean alullepanijoista, 30 Million Friends Foundation -järjestön puheenjohtaja Reha Hutin uskookin vakaasti muiden aktivistien ohella lain voimaanastumiseen senaatissa. Vaikka lakialoitteen alullepanijat näkevätkin sen pitkälti symbolisena, kertoo sen merkityksestä kansalaisten enemmistön kannatus (n. 89 prosentin osuus).

Euroopan unionin elimet ovat määrittäneet eläimet tiedostavina olentoina jo vuodesta 2009 Lissabonin sopimuksen mukaisesti, mutta eräät jäsenvaltiot ovat jälkijunassa lainsäädäntönsä päivittämisessä ajan tasalle.

Kirja-arvio: Salainen päiväkirja eläintiloilta

KansikuvaEveliina Lundqvist: Salainen päiväkirja eläintiloilta. Into Kustannus 2014.

Eveliina Lundqvist on maatalous- ja metsätieteiden maisteri joka opiskeli eläintenhoitajaksi. Hän työskenteli opintojensa myötä lukuisilla eri eläintiloilla ja kirjoitti rankoista kokemuksistaan päiväkirjaa. Tämä päiväkirja julkaistiin helmikuussa 2014 Into Kustannuksen avustuksella.

Sivut

Vegaaninen verkkolehti Vegaia. Uutisia, artikkeleita, arvioita, kolumneja, reseptejä ja kaikkea veganismiin liittyvää.