Vegaia

Vegaia ilmestyy ilmaisena verkkolehtenä vuoden 2015 alusta! Paperilehden viimeinen numero on 4/2014.

• 17.3.2015
    Mielenosoitus turkiseläinten puolesta

Ehdokkaan valitseminen on aina vaalien alla parasta viihdettä.

Ylen ja Helsingin Sanomien vaalikoneet antavat minulle samansuuntaiset tulokset, joissa korostuu yksi puolue ja muutama ehdokas. Lähden...

• 10.3.2015
    Eläimet matkalla Nooan arkkiin

• 6.3.2015
    Jo-Anne McArthur

17.2.2015

Puuroa keittämässä

Mikä saa viisikymppisen suomalaismiehen ryhtymään kertaheitolla sekasyöjästä vegaaniksi? Terveydelliset ja ekologiset vaikutukset painoivat vaakakupissa, kun Timo Kantola törmäsi sattumalta Facebookissa Vegaanihaaste 2014 -ryhmään reilu vuosi sitten.

Uusimmat jutut

Herrasmiesten jutustelua luonnonsuojelusta ja joogasta

KansikuvaMatti Mäkelä ja Tero Tähtinen: Vanha metsuri ja metsähippi. Kirjeenvaihtoa 2013–2014. Savukeidas, 2014.

Erimielisten kirjeenvaihtoon perustuvat keskustelukirjat tuntuvat olevan pieni muoti-ilmiö kirjamaailmassa – ja ihan hyvästä syystä; parhaimmillaan keskustelukirja tarjoaa lukijalle selkeitä argumentteja häntä kiinnostavasta aiheesta kahdesta eri näkökulmasta. Lukijan tehtäväksi jää muodostaa oma käsityksensä väitellystä aiheesta – tai oman kannan ollessa selvä lukea silti mielenkiinnolla samanmielisen ja erimielisen näkemyksiä.

Vaikeiden kysymysten elokuvailtama

Eläimet matkalla Nooan arkkiin

Hyvä elokuva lumoaa ja muuttaa ihmistä. Se on taiteellinen, arvaamaton ja henkeäsalpaava. Miten elokuva vaikuttaa ihmiseen, jolla on vahva eläinoikeusaate? Kestääkö hän splattereiden veriset kohtaukset, ihmisiin ja muihin eläimiin kohdistuvan väkivallan tai illalliskohtaukset, joissa mässäillään eläinperäisillä tuotteilla?

Pieni ihme: Kun tuomari kopautti nuijaa

Äiti ja lapsiMinun lapseni on kaunis. Äärettömän kaunis. Hänen silmänsä ovat suklaanruskeat ja iho kaakaopavun värinen. Lapseni oppi kävelemään jo alle vuoden ikäisenä ja nyt hän juoksee, hyppii, kiipeilee, nauraa sekä huudahtaa usein ”Äiti! Kivaa!”.

Lapseni ei ole perinyt yhtäkään geeniään suoraan minulta. Minä en ole synnyttänyt. Sen sijaan me laitoimme hienot vaatteet päälle ja astuimme oikeussaliin. Minusta tuli äiti, kun tuomari kopautti nuijaa. Sitten lensimme yhdessä kylmään, loskaiseen Suomeen.

"Olen palanen isossa liikkeessä"

Jo-Anne McArthur

Eläinten puolesta -dokumentista palkittu kuvajournalisti ja eläinaktivisti Jo-Anne McArthur vieraili helmikuussa Suomessa. Kun sain tietää mahdollisuudesta tavata hänet, minua kieltämättä jännitti, mutta hermoilin aivan turhaan. Tämä maanläheinen ja lämpimän tyyni henkilö kertoi minulle tarinaansa ilomielin.

Saatko tarpeeksi jodia?

Suolaa

Suomalaisilla on THL:n selvityksen mukaan lievä jodin puute. Tämä havainto on tehty virtsan jodipitoisuuksia määrittämällä. Riittävä taso olisi vähintään 100 µg/l. Finriski 2002 -tutkimuksessa jodin virtsapitoisuus oli keskimäärin 81 µg/l ja Finriski 2012 -tutkimuksessa 63 µg/l.

Vaativa teos ihmiskeskeisen ajattelun laajentamisesta

KansikuvaPosthumanismi. Toim. Karoliina Lummaa ja Lea Rojola. Eetos, 2014.

Jos lukija etsii yleisiin filosofisiin käsitteisiin pohjautuvaa, nasevaa posthumanismin johdantoa, jossa käsitteitä laajennetaan loogisesti askel askeleelta, tämän kirjan artikkelit eivät ole oikea lähde. Jos lukija taas etsii kirjallisuuskriittistä, laadukasta ja syvällistäkin pohdiskelua posthumanistisista aiheista kattavine lähdeluetteloineen, kannattaa lukea tätä kirjaa.

Vegaaneille maistuu makkara

Vegaanista "lihaa"

Jotkut ryhtyvät vegaaniksi siksi, etteivät pidä lihasta. Sen sijaan monet ovat aiemmin tykänneet siitä ja ryhtyneet vegaaneiksi esimerkiksi ekologisuuden, eläinoikeuksien tai terveytensä vuoksi. Kasviperäisen ruokavalion voi koostaa hyvin ilman lihankorvikkeitakin, mutta lihaisaa koostumusta tai makua kaipaaville löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja.

Varsinkin kasvisruokailua vasta opettelevalle lihankorvikkeet voivat olla hyvinkin toimiva juttu, sillä niistä valmistetut ruokalajit muistuttavat ulkonäöltään ja osittain myös maultaan tuttuja lihavastineitaan. Usein kasvistuotteet muistuttavat ulkoisesti ja koostumukseltaan lihatuotteita myös ihan vahingossa, sillä on käytännöllistä muotoilla ne pihveiksi, pyöryköiksi, nakeiksi tai murekkeiksi.

Vaihtoehtoja villalle

Lankoja

Villa on usein viimeisiä eläinperäisiä aineita, joista vegaani luopuu. Lampaanvillalle on kuitenkin suotu erityisasema aivan suotta, koska sille on useita vaihtoehtoja sekä luonnonkuiduissa että synteettisissä materiaaleissa. Tässä esittelyssä luonnonkuiduista valmistetut langat.

Sivut

Vegaaninen verkkolehti Vegaia. Uutisia, artikkeleita, arvioita, kolumneja, reseptejä ja kaikkea veganismiin liittyvää.