Vegaia

• 8.4.2016
    Pirita Roman valmistaa Vegan Warrior -hampurilaista.

Neste Kekkosentie on huoltoasema, joka on viime kuukausina noussut vegaanikansan tietoisuuteen herkullisten hampurilaistensa ja kattavan vegaanisen valikoimansa myötä. Vegaanisia pyhiinvaelluksia tamperelaiselle huoltamo...

• 1.4.2016
    Ikkunateksti M

Ruokamacheteksi itseään kutsuva Chalupa osuu helposti silmiin, kun kiipeää Porthaninkatua ylös Kallion kirjastolle päin. Herkulliset burritot ja värikäs ruokatiski näkyvät suurista ikkunoista kadulle asti. Helsingin Kall...

• 22.3.2016
    Venäläisiä ortodokseja

Ortodoksiseen paastoon kuuluu lihasta, maitotuotteista, kananmunista ja yleensä myös kalasta pidättäytyminen. Kuulostaa tutulta ruokavaliolta, mutta onko paastoamisella ja veganismin kokeilemisella sittenkin eroja?

...
27.4.2016

Ensimmäinen seitankokeiluni tapahtui oikein pohjamutien kautta. Liottelin venhäjauhotaikinaa vuoroin kylmässä, vuoroin kuumassa vedessä, kunnes jäljellä oli pelkkä gluteenimöykky. Lopputulos oli pikkuinen kikkare läskintyyppistä tuotetta. Ei vakuuttanut.

Uusimmat jutut

Seitania sarvista kiinni

Voimauttava kohtaaminen metsiemme suurpedon kanssa

Karhu – voimaeläin -kirjan kansikuvaKimmo Ohtonen: Karhu – voimaeläin. Docendo, 2016.

Toimittaja Kimmo Ohtosen teoksessa Karhu – voimaeläin on päästy niin lähelle karhua, kuin käytännössä on mahdollista. Se, kuinka me suhtaudumme karhuun, muihin eläimiin ja luontoon, kertoo paljon meidän ihmisten arvoista ja maailmankuvasta.

Karhu – voimaeläin kertoo kohtaamisista sekä ihmisten välillä että ihmisen ja eläimen välillä. Kirjassa on monia tasoja. Ensinnäkin se on kauniista ja suorastaan hellyttävistä valokuvista koostuva luontokirja. Sivuilla silmä lepää ja mieli rauhoittuu. Eniten esillä on kirjailijan oma voimaeläin, karhu. Sijansa ovat saaneet myös susi, ahma, korppi, maakotka ja kettu. Erityisen pysäyttäviä ja puhuttelevia ovat lähikuvat, joissa eläin katsoo suoraan ihmistä kohti.

Neljän euron falafelista gourmetiin, eli elämyksiä Berliinistä

Berliini, tuo Euroopan Kallio, kuten olen kuullut sanottavan. Tällä viitattaneen siihen, että niin Berliini kuin Helsingin Kallio tunnetaan edistyksellisinä, vapaamielisinä, kulturelleina ja sopivasti boheemeina paikkoina. Saksan liittotasavallan pääkaupunkia ja Helsingin keskustan itäosaa yhdistää myös tietty 1900-lukulainen nuhjuisuus (kuka tykkää, kuka ei) – sekä edistyksellisille arvoille uskollisesti myös runsas vegaaninen tarjonta.

Filosofi ruoskii latteuksia hajalle

Kirjan kansikuvaVille Lähde: Paljon liikkuvia osia. Savukeidas 2015.

Keskustelu, tuo ihastuttava kirosana, jonka varjolla jos jonkinlaiset itse suhteellisen turvatussa asemassa elävät ihmiset ovat puolustelleet esimerkiksi äärioikeistolaisten näkemysten avointa ilmaisemista ja heristäneet sormeaan niiden tuomitsijoille. Koska kyseinen termi on viime aikoina joutunut niinkin pahasti väärinkäytetyksi, Ville Lähteen esseeteos Paljon liikkuvia osia – joka takakansitekstinsä mukaan keskittyy ”julkisen keskustelun ongelmiin” – yllätti minut positiivisesti.

Päätoimittaja kiittää palautteesta

Anniina LjokkoiViikko sitten julkaisimme Sari Komulaisen artikkelin hämeenkyröläisestä pienviljelijästä. Jutun otsikko ”Vegaani viljelee ihmislannalla” hätkähdytti useita ja sai aikaan kiivastakin keskustelua sekä itse aiheesta että otsikoinnista. Monet kokivat otsikon liian raflaavaksi, jopa veganismia mustamaalaavaksi. Samalla myös muut viimeaikaiset otsikot ja aiheiden käsittelytavat joutuivat syyniin. Toisille Vegaian etusivu näyttäytyi negatiivisena, toisille kiinnostavana.

Sivut

Vegaaniliitto Instagramissa

Vegaaninen verkkolehti Vegaia. Uutisia, artikkeleita, arvioita, kolumneja, reseptejä ja kaikkea veganismiin liittyvää.