Vegaia

Vegaia ilmestyy ilmaisena verkkolehtenä vuoden 2015 alusta! Paperilehden viimeinen numero on 4/2014.

• 25.8.2015
    Buddha-patsaita

• 19.8.2015
    Mat på Kopps

I juli åkte tolv hungriga veganer iväg till Berlin när Veganförbundet ordnade sin årliga smakresa. Resan gav nya bekantskaper, härlig samvaro, sevärdheter i lämpliga mått och otroligt mycket mat i fyra sommardagar. Här k...

• 12.8.2015
    Marjoja kulhossa

Ravinteikasta ja herkullista raakaruokaa on juuri nyt metsät pullollaan, kun meitä hemmotellaan erinomaisella marjasadolla. Pula-aikana tärkeät metsän ilmaiset antimet ovat nykyajan superfoodia.

17.2.2015

Puuroa keittämässä

Mikä saa viisikymppisen suomalaismiehen ryhtymään kertaheitolla sekasyöjästä vegaaniksi? Terveydelliset ja ekologiset vaikutukset painoivat vaakakupissa, kun Timo Kantola törmäsi sattumalta Facebookissa Vegaanihaaste 2014 -ryhmään reilu vuosi sitten.

Uusimmat jutut

Millaista tōfua tänään söisin? Vegaanina Japanissa

Buddha-patsaita

Japania on perinteisesti pidetty vaikeana maana kasvissyöjälle, saati vegaanille. Samalla kun matkaaja saa edelleen monessa paikassa varoa kaikkialla piileskelevää kalaliemijauhetta, suurissa kaupungeissa vegaanius on suorastaan räjähtänyt muotiin. Japanilaiset itse noudattavat harvoin mitään tiukkaa ruokavaliota – toisen tarjoamasta ruoasta kieltäytyminen kun on epäkohteliasta – mutta varsinkin nuoret naiset tekevät enemmän ja enemmän vegaanisia valintoja. Nyt on aika heittää vanhat ennakkoluulot roskakoriin ja lentää Tokioon!

Vegaaniliiton Kesäpäivillä juustoja, joogaa ja jutustelua

Esittelykierros pihalla

Vegaaniliitto järjesti ensimmäistä kertaa Kesäpäivät 3-5.7.2015 Vallitun leirikeskuksessa Kangasalla. Helteistä kesäviikonloppua saapui vietttämään kaikkiaan noin 50 henkeä eri puolilta Suomea. Monipuolinen ohjelma, samanhenkinen seura ja tietenkin maittava ruoka tekivät tapahtumasta ainutkertaisen ja keräsivät osallistujilta runsaasti kiitosta. Toivottavasti Kesäpäivä-perinne saa jatkoa ensi vuonna!

Ihmisiä ja koiriaKaikenkarvaiset ja -ikäiset osallistujat nauttivat leiritunnelmasta kukin tyylillään.

Miksi vegaani boikotoi vegaanileipomoa?

Kirjoittajan kuvaVegaian kirjoittajat ja kolumnistit ovat säännöllisesti esitelleet maailman ja erityisesti Euroopan pääkaupunkien ruokatarjontaa. Ruokajutut, eritoten vegaaninäkökulmasta kirjoitetut, ovat osaltaan omiaan nostattamaan matkakuumeeni korkeisiin lukemiin. Tarvittaessa reissussa syön kuitenkin lähes mitä vain, kunhan annoksessani ei ole eläinperäisiä ainesosia. Joissakin paikoissa en kuitenkaan suostuisi syömään, vaikka leivonnaisista olisikin jätetty pois epäeettiset ainesosat, kuten kananmunat ja lehmänmaito.

Poleeminen, keskusteleva, itkettävä ja unettava artikkelikokoelma

Kirjan kansikuvaEläimet yhteiskunnassa. Elisa Aaltola ja Sami Keto (toim.). Into, 2015.

Uusi artikkelikokoelma eläinten asemasta yhteiskunnassa pääsi iltalehtien otsikoihin Jenni Haukion kantaaottavan runon ansiosta. Sosiaalipsykologian opiskelija Otto Halmesvaara, sukupuolentutkija Sari Irni ja kääntäjä-kirjoittaja Anniina Ljokkoi lukivat teoksen ja kirjasivat lukukokemuksensa keskustelun muotoon.

Palkokasveja omasta maasta

Talvikurpitsa

Proteiinipitoisten palkokasvien kasvattaminen on hauskaa ja palkitsevaa puuhaa. Lisäksi palkokasvit sitovat ilmasta typpeä ja lannoittavat maata. Ei-niin-vihreäpeukaloisen kannattaa aloittaa helpoista herneistä ja härkäpavuista. Sitten voi siirtyä kokeilemaan erilaisia pensas- ja salkopapuja. Lajikevalikoimaa ja värejä riittää violeteista keltaisen kautta vihreisiin.

Varhaissatoa kasvimaalta

Karhunlaukka

Jos suunnittelet kasvimaan perustamista pihaasi tai palstan hankkimista ja haluat kasvimaaltasi satoa mahdollisimman aikaisin keväällä, kannattaa istuttaa tiettyjä monivuotisia hyötykasveja. Useimmat vihannekset kylvetään keväällä joko suoraan maahan tai jo kevättalvella ruukkuihin sisällä. Monivuotiset kasvit ovat vaivattomampia, sillä ne odottavat puutarhuria lumen alla ja alkavat heti keväällä pukata syötävää.

Kesäkaupunki: Historiaa ja herkkuja Hämeenlinnassa

Hämeen linna

Kesäinen Hämeenlinna on kaunis: Vanajavesi halkoo unista kaupunkia. Kuten paikallinen kirjailijatar Taija Tuominen joskus totesi, Hämeenlinnassa vallitsee tsaarinajan pysähtynyt tunnelma. Viime vuosina Hämeenlinna on tullut kuuluisaksi Markku Ritaluoman Sunny Car Centeristä. Helsinki-Tampere-moottoritien varrella törröttävä mainostolppa on edelleen pystyssä ja suosittu selfienottopaikka.

Virossa perinteiden arvostus näkyy ruokapöydässä

Kirjaa lukemassaVegan. Hooliv ja maitsev elu. Kadri Aavik, Anniina Ljokkoi, Minna Toots. Tammerraamat, 2015. Kieli: viro.

Viron kirjakauppoja kiertäessäni olen törmännyt kasvisruokakirjoihin ja terveellisyyttä painottaviin oppaisiin, mutta varsinainen tietopaketti veganismista on puuttunut. Kasvissyönnin yhteiskunnallisesta näkökulmasta ei ole käsittääkseni kirjoitettu Virossa kovinkaan laajasti. Vuoden 2015 alussa ilmestyi ensimmäinen kattava tietokirja vegaanisesta ruoasta ja elämäntavasta, Vegan – Hooliv ja maitsev elu. Kirjan nimi tarkoittaa vastuullista ja maukasta elämää.

Sivut

Vegaaninen verkkolehti Vegaia. Uutisia, artikkeleita, arvioita, kolumneja, reseptejä ja kaikkea veganismiin liittyvää.