Vegaia

24.5.2016

Viisivuotiaana minä sain akvaarion. Oli kunnia-asia ruokkia sen ihmeellisiä asukkaita ja katsella lasin läpi, millaista elämää ne elivät.

Uusimmat jutut

Risto Isomäen uusimman kirjan mukaan ruoantuotannon vaikutusta ilmastonmuutokseen ei ole tutkittu tarpeeksi

Risto Isomäki: Meat, Milk and Climate. Into, 2016.

Risto Isomäki: Meat, Milk and Climate. Into, 2016

Risto Isomäen tänä vuonna julkaistu kirja Meat, Milk and Climate aloittaa toivottavasti Suomessakin vilkkaamman keskustelun lihantuotannon ja muiden eläinperäisten tuotteiden ympäristövaikutuksista. Kirja on tarpeellinen avaus moniin tutkimattomiin eläintuotannon kysymyksiin.

Meat, Milk and Climate ei keskity suomalaiseen eläintuotantoon, vaan käsittelee ongelmia globaalilla tasolla – englanniksi. Isomäki kertaa kirjassaan tunnetuimmat tutkimukset eläintuotannon ympäristövaikutuksista. Sen jälkeen hän esittelee joukon ongelmia, joita nykyisissä tutkimuksissa ei ole vielä huomioitu riittävästi tai lainkaan. Näitä asioita onkin yllättävän paljon.

"Kasvissyönti ei ole mikään nykyajan oikku” – Jukka Vornanen kartoittaa suomalaisen vegetarismin juuria

Kasvisravintola Reformin mainos, sanomalehti Uusi Suometar 8.7.1906.Kasvisravintola Reformin mainos, sanomalehti Uusi Suometar 8.7.1906.

Vaikka lihansyöntiä kritisoivat jo antiikin kreikkalaiset, vegetarismi laajempana yhteiskunnallisena liikkeenä syntyi 1800-luvun jälkipuoliskolla. Tuolloin se levisi myös Suomeen. Jukka Vornanen on tutkimuksissaan tutustunut tähän suomalaisen kasvissyönnin ensimmäiseen aaltoon.

Seitania sarvista kiinni

Ensimmäinen seitankokeiluni tapahtui oikein pohjamutien kautta. Liottelin venhäjauhotaikinaa vuoroin kylmässä, vuoroin kuumassa vedessä, kunnes jäljellä oli pelkkä gluteenimöykky. Lopputulos oli pikkuinen kikkare läskintyyppistä tuotetta. Ei vakuuttanut.

Voimauttava kohtaaminen metsiemme suurpedon kanssa

Karhu – voimaeläin -kirjan kansikuvaKimmo Ohtonen: Karhu – voimaeläin. Docendo, 2016.

Toimittaja Kimmo Ohtosen teoksessa Karhu – voimaeläin on päästy niin lähelle karhua, kuin käytännössä on mahdollista. Se, kuinka me suhtaudumme karhuun, muihin eläimiin ja luontoon, kertoo paljon meidän ihmisten arvoista ja maailmankuvasta.

Karhu – voimaeläin kertoo kohtaamisista sekä ihmisten välillä että ihmisen ja eläimen välillä. Kirjassa on monia tasoja. Ensinnäkin se on kauniista ja suorastaan hellyttävistä valokuvista koostuva luontokirja. Sivuilla silmä lepää ja mieli rauhoittuu. Eniten esillä on kirjailijan oma voimaeläin, karhu. Sijansa ovat saaneet myös susi, ahma, korppi, maakotka ja kettu. Erityisen pysäyttäviä ja puhuttelevia ovat lähikuvat, joissa eläin katsoo suoraan ihmistä kohti.

Neljän euron falafelista gourmetiin, eli elämyksiä Berliinistä

Berliini, tuo Euroopan Kallio, kuten olen kuullut sanottavan. Tällä viitattaneen siihen, että niin Berliini kuin Helsingin Kallio tunnetaan edistyksellisinä, vapaamielisinä, kulturelleina ja sopivasti boheemeina paikkoina. Saksan liittotasavallan pääkaupunkia ja Helsingin keskustan itäosaa yhdistää myös tietty 1900-lukulainen nuhjuisuus (kuka tykkää, kuka ei) – sekä edistyksellisille arvoille uskollisesti myös runsas vegaaninen tarjonta.

Sivut

Vegaaniliitto Instagramissa

Vegaaninen verkkolehti Vegaia. Uutisia, artikkeleita, arvioita, kolumneja, reseptejä ja kaikkea veganismiin liittyvää.