Vegaia

Vegaia ilmestyy ilmaisena verkkolehtenä vuoden 2015 alusta! Paperilehden viimeinen numero on 4/2014.

• 24.2.2015
    Suolaa

• 3.2.2015
    Kaverukset

Ihmiskunta on lähtöisin Etiopiasta, mutta veganismi tai kasvissyönti ei taida olla. Kymmenien kielten ja heimojen maassa ruokakulttuuri on yllättävän yhtenäinen, ja vaikka vegaanin näkökulmasta kulttuuri on melko helppo...

• 20.1.2015
    Vegaanista "lihaa"

17.2.2015

Puuroa keittämässä

Mikä saa viisikymppisen suomalaismiehen ryhtymään kertaheitolla sekasyöjästä vegaaniksi? Terveydelliset ja ekologiset vaikutukset painoivat vaakakupissa, kun Timo Kantola törmäsi sattumalta Facebookissa Vegaanihaaste 2014 -ryhmään reilu vuosi sitten.

Uusimmat jutut

Saatko tarpeeksi jodia?

Suolaa

Suomalaisilla on THL:n selvityksen mukaan lievä jodin puute. Tämä havainto on tehty virtsan jodipitoisuuksia määrittämällä. Riittävä taso olisi vähintään 100 µg/l. Finriski 2002 -tutkimuksessa jodin virtsapitoisuus oli keskimäärin 81 µg/l ja Finriski 2012 -tutkimuksessa 63 µg/l.

Vaativa teos ihmiskeskeisen ajattelun laajentamisesta

KansikuvaPosthumanismi. Toim. Karoliina Lummaa ja Lea Rojola. Eetos, 2014.

Jos lukija etsii yleisiin filosofisiin käsitteisiin pohjautuvaa, nasevaa posthumanismin johdantoa, jossa käsitteitä laajennetaan loogisesti askel askeleelta, tämän kirjan artikkelit eivät ole oikea lähde. Jos lukija taas etsii kirjallisuuskriittistä, laadukasta ja syvällistäkin pohdiskelua posthumanistisista aiheista kattavine lähdeluetteloineen, kannattaa lukea tätä kirjaa.

Vegaaneille maistuu makkara

Vegaanista "lihaa"

Jotkut ryhtyvät vegaaniksi siksi, etteivät pidä lihasta. Sen sijaan monet ovat aiemmin tykänneet siitä ja ryhtyneet vegaaneiksi esimerkiksi ekologisuuden, eläinoikeuksien tai terveytensä vuoksi. Kasviperäisen ruokavalion voi koostaa hyvin ilman lihankorvikkeitakin, mutta lihaisaa koostumusta tai makua kaipaaville löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja.

Varsinkin kasvisruokailua vasta opettelevalle lihankorvikkeet voivat olla hyvinkin toimiva juttu, sillä niistä valmistetut ruokalajit muistuttavat ulkonäöltään ja osittain myös maultaan tuttuja lihavastineitaan. Usein kasvistuotteet muistuttavat ulkoisesti ja koostumukseltaan lihatuotteita myös ihan vahingossa, sillä on käytännöllistä muotoilla ne pihveiksi, pyöryköiksi, nakeiksi tai murekkeiksi.

Vaihtoehtoja villalle

Lankoja

Villa on usein viimeisiä eläinperäisiä aineita, joista vegaani luopuu. Lampaanvillalle on kuitenkin suotu erityisasema aivan suotta, koska sille on useita vaihtoehtoja sekä luonnonkuiduissa että synteettisissä materiaaleissa. Tässä esittelyssä luonnonkuiduista valmistetut langat.

Liiton puheenjohtajan oma vegaanihaaste

Sari KomulainenMustapippurinen avokado-seitanleipä jouduttaa aamuista työmatkaa aromaattisesti.

Lumen peittämien peltojen ja valkoisen maaseudun halki kulkiessa ei uskoisi, että monien lumisten rakennusten sisällä yhä useampi elää elämätöntä elämää. Työmatkani kulkee ohi navetoiden, sikaloiden ja kanaloiden, mutta kuka niitä huomaa?

Aamun valopilkkuja ovat herkullinen eväsleipä sekä Vegaanihaasteen kasvavat osallistujaluvut. Mukaan on tullut paljon henkilöitä, joiden esimerkkiä tuhannet seuraavat. Pala nousee kurkkuun, kun ajattelen, kuinka moni sittenkin välittää. Ja haluaa auttaa. Ympäristöä ja niitä, jotka eivät puhu ihmiskieltä. Meneillään on paras Vegaanihaastetammikuu koskaan!

Tee-se-itse soijajogurtti

Jogurttiainekset
Soijajogurtin tekeminen on erittäin helppoa ja edullista! Tarvitset vain termospullon ja muutaman ruoka-aineen. Valmiista jogurtista voi tehdä tuorejuustoa, josta tulee sivutuotteena vegaanista heraa. Herasta puolestaan voi tehdä vaikkapa kimchiä tai pikahapankaalia.

Taivaalliset piirakat

KansikuvaVegan pie in the sky. Isa Chandra Moskowitz & Terry Hope Romero. Da Capo Lifelong Books, 2011.

Selaillessa kirjaa Vegan Pie In the Sky tulee ilmi, että piirakan määritelmää ei ole teoksessa rajattu kovin tiukasti. Kirjasta löytyy yhteensä yli 75 ohjetta piirakoille, tortuille, paistoksille, juustokakuille ja monille muille herkuille.

Sivut

Vegaaninen verkkolehti Vegaia. Uutisia, artikkeleita, arvioita, kolumneja, reseptejä ja kaikkea veganismiin liittyvää.