Vegaia

• 9.2.2016
    Yleisöä

Vegaaniliitto aloitti tammikuussa eri kaupungeissa vierailevan luentosarjan vegaanisesta ravitsemuksesta. Jyväskylässä yleisöä kiinnosti ravintoaineiden saanti ja vegaaniuden yhdistäminen urheiluun.

• 2.2.2016
    Piirroskuva ruokailusta

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisi tammikuussa vuosia valmistellut uudet ruokasuositukset lapsiperheille. Laillistettu ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen vastasi kysymyksiin uusista suosituksista.

• 2.2.2016
    Aukeama kirjasta

Aukeama kirjasta
2.2.2016

Olipa kerran lapsuus ja lempikirjat, jotka jäivät mieleen värikkäinä ja valoisina. Minä pidin Pupu Tupunasta. Lapsuuden satujen taikaa ei pitäisi mennä rikkomaan tarttumalla aikuisena kirjaan, josta on pitänyt oikein kovasti.

Uusimmat jutut

Filosofi ruoskii latteuksia hajalle

Kirjan kansikuvaVille Lähde: Paljon liikkuvia osia. Savukeidas 2015.

Keskustelu, tuo ihastuttava kirosana, jonka varjolla jos jonkinlaiset itse suhteellisen turvatussa asemassa elävät ihmiset ovat puolustelleet esimerkiksi äärioikeistolaisten näkemysten avointa ilmaisemista ja heristäneet sormeaan niiden tuomitsijoille. Koska kyseinen termi on viime aikoina joutunut niinkin pahasti väärinkäytetyksi, Ville Lähteen esseeteos Paljon liikkuvia osia – joka takakansitekstinsä mukaan keskittyy ”julkisen keskustelun ongelmiin” – yllätti minut positiivisesti.

Päätoimittaja kiittää palautteesta

Anniina LjokkoiViikko sitten julkaisimme Sari Komulaisen artikkelin hämeenkyröläisestä pienviljelijästä. Jutun otsikko ”Vegaani viljelee ihmislannalla” hätkähdytti useita ja sai aikaan kiivastakin keskustelua sekä itse aiheesta että otsikoinnista. Monet kokivat otsikon liian raflaavaksi, jopa veganismia mustamaalaavaksi. Samalla myös muut viimeaikaiset otsikot ja aiheiden käsittelytavat joutuivat syyniin. Toisille Vegaian etusivu näyttäytyi negatiivisena, toisille kiinnostavana.

Vegaanit ymmärtävät maalaiselämää liiankin hyvin

Vasikka nimeltä Makkara

Eräs yleinen vastaväite eläinsuojelulle on kasvissyöjän leimaaminen yliherkäksi kaupunkilaiseksi, joka on ”vieraantunut luonnosta” tai ei vain ymmärrä maalaiselämää. Tällainen ajatuskulku ohittaa täysin ne vegaanit ja eläintensuojelijat, jotka itse asiassa ovat eläneet maaseudulla ja olleet tekemisissä tuotantoeläinten kanssa. Heitäkin nimittäin on.

Pieni ihme: Voiko perheenäiti ryhtyä vegaaniksi?

Lapset nuotion edessä

Kun muutuin monivuotisesta kasvissyöjästä vegaaniksi, alkoi meidän keittiöstä kuulua kummia. Äitinä minä toimin hovikokkina yhdelle teinille ja esiteinille. Yht'äkkiä sain kuulla kummallisen lihanhimoisia kommentteja ja arvaamatonta arvostelua. Kasvissyöjinä lihattomuus oli ollut ihan luontevaa, joten odotin siirtymän vegaaniuteen sujuvan ihan leikiten. Ei mennyt ihan kuin Strömssössä sitten kuitenkaan. Sain miljoona kysymystä niskaani.

Hämeen-Anttilan ja Rossin kirjasta selviää, mistä aamiaismurot ja tehotuotanto saivat alkunsa

Kirjan kansiJaakko Hämeen-Anttila ja Venla Rossi: Nälästä nautintoihin. Ruoan tarina. Otava, 2015.

Tiesitkö, että varhaiset kristityt suhtautuivat epäluuloisesti lihansyöntiin? Ja että Aadamin ja Eevan syömä kielletty hedelmä ei välttämättä ollutkaan omena, vaan vanhempina aikoina ajateltiin, että tarinassa puhutaan vehnästä? Entä tiedätkö, miksi mustaa pippuria kutsuttiin mustaksi kullaksi ja että se on arabeilta peräisin? Oletko kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka saduissa ja muussa kirjallisuudessa kuvaillaan henkilöhahmojen luonnetta heidän syömistapojensa avulla? Tiesitkö, että ruoan ja seksin symbioosi länsimaisessa kirjallisuudessa alkaa Raamatusta?

Neljän tuhannen kilometrin vaellus sipsien ja sisun voimalla

Kalle Rasinkangas katselee vuoria

Kalle Rasinkangas vaelsi Yhdysvaltojen erämaiden halki repussaan sipsejä, pähkinöitä ja proteiinipatukoita. Niin olosuhteet kuin vegaanisen ruoan saatavuuskin vaihtelivat reitin varrella suuresti. Rasinkangas lähetti osan ruokatarpeistaan etukäteen kohteeseen postitse, mutta jos nälkä kuitenkin yllätti vegaanivaeltajan, ainakin maapähkinävoita löytyi takuuvarmasti pienimmästäkin amerikkalaiskylästä.

Hyvän mielen herkut

Suklaahippu-minttuwhoopiet

Loppusyksystä on julkistettu hyytävän hirveitä videoita suomalaisen eläintuotannon tilasta. Videoilla näkyy, kuinka eläintilojen ja teurastamoiden työntekijät kohtelevat eläimiä tarkoituksellisesti kaltoin. Yhä useampien etsiessä vaihtoehtoja eläinkunnan tuotteiden käyttämiselle tämä leivontakirja ei olisi voinut ilmestyä ajankohtaisempaan aikaan.

Sivut

Vegaaniliitto Instagramissa

Vegaaninen verkkolehti Vegaia. Uutisia, artikkeleita, arvioita, kolumneja, reseptejä ja kaikkea veganismiin liittyvää.