Artikkelit: Kuka?

Kuka? Vegaanijuoksija Juuso Simpanen

Juuso Simpanen

Helsingin keskuspuistossa elokuussa järjestetyn ultramaratonin voitti tänä vuonna Juuso Simpanen sillä seurauksella, että ultrajuoksijoiden nettiportaalissa kirjoitettiin vegaaniruokavaliosta. 24-vuotiaalle Juuso Simpaselle ultramaraton oli hänen ensimmäisensä.

Kun maratonilla tarkoitetaan 42 kilometrin juoksumatkaa, niin ultramaraton voi olla vieläkin pidempi. Miten pitkä matka tällä kertaa oli?

Kilpailun nimi on Masokistin Unelma ja siellä voi juosta joko maratonin tai 100 kilometriä. Juoksin 100 kilometrin matkan, joka oli minulle tie tuntemattomaan, koska siihen mennessä pisin juoksemani lenkki oli ollut 60 kilometriä.

Lähdin ensin liian kovaa liikkeelle, mikä kostautui vauhdin romahtamisena 70 kilometrin paikkeilla.

Millainen kokemus kisat olivat?

Kerrasta poikki – vegaanihaaste jäi päälle

Puuroa keittämässä

Mikä saa viisikymppisen suomalaismiehen ryhtymään kertaheitolla sekasyöjästä vegaaniksi? Terveydelliset ja ekologiset vaikutukset painoivat vaakakupissa, kun Timo Kantola törmäsi sattumalta Facebookissa Vegaanihaaste 2014 -ryhmään reilu vuosi sitten.

– Olihan se sellainen "kerrasta poikki" -juttu. Joskus vuosia sitten olin kokeillut lihatonta ja tipatonta kuukautta, mutta en ollut aiemmin tosissani ajatellut kasvissyöjäksi ryhtymistä. Olin toki kuullut veganismista, mutta ajattelin sen silloin olevan vähän erikoista hippihommaa, Kantola nauraa.

Esittelyssä taittaja Rakel Halmesvaara

Rakel HalmesvaaraGraafisen alan opiskelija Rakel Halmesvaara on Vegaian talvinumeron taittaja ja toimituskunnan jäsen.

Miten päädyit taittamaan Vegaian talvinumeron?

– Sattumalta, kun ilmoitin toimituskunnalle opiskelevani graafista alaa. Ehdotin, että voin tarvittaessa tehdä taittoon tai kuvitukseen liittyviä juttuja. Silloin sattui olemaan tarvetta taittajalle, joten otin työn ilolla vastaan.

Viimeisen Vegaia-lehden kansiMikä sai sinut aikanaan liittymään Vegaaniliiton jäseneksi?

Konkarivegaani Seppo Siljander

Seppo SiljanderSeppo Siljander päätti 23.8.1994, että hänestä tulee kertaheitolla vegaani. Nyt 20 vuotta myöhemmin hän on pitkän linjan vegaaniveteraani ja Vegaaniliiton ainaisjäsen.

Miksi aloit vegaaniksi?

– Luin Vihreästä langasta jutun veganismista ja siitä lähti innostukseni. Olen aina ollut eläinrakas ja kokenut eläinten kaltoin kohtelun vääränä. 1960-luvulla olin 10-vuotiasjavierailinkaupunginteurastamolla.Näin, kuinka sikoja kohdeltiin huonosti ja pidettiin janossa. Juotin niitä vesiletkulla. 16-vuotiaana näin teurastajan kivittävän lampaan. Koin suurta myötätuntoa näitä eläimiä kohtaan.

Kun on palavasieluisia ihmisiä, niin kyllä asiat menevät eteenpäin.

Kirjailija Jessica Suni

Jessica Suni

Jessica Suni on helsinkiläinen kirjoittaja, joka muistetaan myös Vegaian entisenä päätoimittajana. Tänä syksynä julkaistiin hänen esikoisromaaninsa Hoito.

Kumpi on ollut pidempi prosessi, romaanin kirjoittaminen vai vegaanius?

– Vegaanius, ehdottomasti. Kesäkuussa minulle tuli täyteen 16 vuotta vegaanina. Laitoin kirjani idean ylös kymmenen vuotta sitten, mutta itse kirjoittaminen ei loppujen lopuksi kestänyt kuin reilun vuoden.

Miksi romaanissasi pilkataan vegaaneja?

Vegaian uudet päätoimittajat esittäytyvät

Anniina Ljokkoi ja Pinja Mustajoki aloittavat Vegaian uusina päätoimittajina. Vuorottelevat päätoimittajat ovat päivälleen saman ikäisiä, mutta mitä muuta heistä pitäisi tietää?

Päivätyösi?

Anniina: Teen erilaisia töitä kahden sukulaiskielen välillä: suomennan virolaista kirjallisuutta, kirjoitan suomalaisille Virosta ja opetan virolaisille suomea.

Pinja: Teen töitä äänisuunnittelijana. Siinä sivussa kirjoitan visuaalisen kulttuurin alan väitöskirjaa eläinpoliittisista elokuvista.

Parasta kotona?

Anniina: Yrtit ikkunalaudalla ja vapaus olla miten huvittaa.

Vegaaniliitto Instagramissa