Kolumnit: Vinkkeli

Epäreiluja banaaneja ja muita murheita

Kuten moni kasvissyöjä, myös minä olen pohtinut ruokavalion merkitystä niin henkilökohtaisella kuin laajemmallakin tasolla. Myönnän heti alkuun, että en vieläkään ole tullut kaikkea kattavaan lopputulokseen, mutta painin tämän asian kanssa välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Joskus kun mietin maailman menoa ja sitä, miten voisin omilla valinnoillani muuttaa sitä, hukun epätoivoon. Maailmassa on niin monta vääryyttä ja epäkohtaa, että mitä enemmän alan kiinnittää niihin huomiota, sitä mahdottomammalta tehtävä tuntuu. Kun ei voi edes ilmaa hengittää ilman, että keho saastuu epämääräisistä epäpuhtauksista, niin mikä avuksi?

Veganismia seurauseettisesti ja anarkistisesti

Olen vegaani. Päätökseeni olla vegaani vaikuttavat oma terveyteni, onnellisuuteni ja vegaaniruoan hyvä maku. Enkö siis voi olla eettinen vegaani?

Ajatusleikki: Oletetaan, että on sellainen mahdollinen maailma, jossa ihmisten ja muiden eläinten hyvinvointi ja vapaus on nollasummapeli. Toisin kuin Maapallolla, olisin siellä terveempi ja vapaampi sekasyöjänä ja eläinten riistäjänä. Suostuisinko siellä luopumaan osasta hyvinvointiani ja vapauttani pelkästään eläinoikeuksien ja eläinten hyvinvoinnin vuoksi? Jos asuisin moisessa maailmassa, niin minäkin olisin varmaan kehittynyt erilaiseksi sen maailman evoluutiossa. Minulla ei ehkä olisi henkistä kapasiteettia luopua osasta hyvinvointiani ja vapauttani toisten elävien olentojen hyvinvoinnin ja oikeuksien takia. En voi siis tietää, mitä valitsisin.