Ravintolat ja matkailu: Kesäkaupunki

Turku – täynnä seikkailuja myös vegaanin kesään

Aurajoki ja tuomiokirkko

Älkää uskoko pahoja puheita ja häijyjä vitsejä Suomen vanhimmasta kaupungista. Kaikkien niiden takaa löytyy mitä mainioin kesänviettokohde niin vegaanille kuin historianrakastajalle ja kulttuurinystävällekin.

Kun saavumme Turkuun, tuohon tuhansien tarinoiden kaupunkiin ja Suomen Pariisiin, lienee viisainta aloittaa Vanhalta Suurtorilta. Ei, ei varsinaiselta Kauppatorilta – sinne palaamme myöhemmin – vaan kaupungin entisestä sydämestä. Sieltä, mitä voi tuijottaa televisiosta joka ikinen jouluaatto puolenpäivän aikaan.

Yksi kasvisravintola, monta uimarantaa

Jyväskylän valot

Jyväskylä! Matkakeskukselle saapunut reissaaja tai parkkihalliin pysäköinyt vieras suuntaa lähes automaattisesti kävelykadulle – sille joka alkaa alakaupungilta, kulkee ostoskeskusten ja Kirkkopuiston ohi ja päätyy yläkaupungin kautta yliopistolle. Jäikö sinne matkan varrelle jotain kiinnostavaa?

Jos kaupungilla on aikaa vain tovi, voi pysähtyä Kirkkopuistoon ja ostaa sen kahviosta Tofuline-jätskiä. Useimpien kaupunkien sydän on tori, mutta Jyväskylässä keskipisteeksi mieltyy juuri kirkkopuisto Kauppakadun ja Vapaudenkadun välissä; se jakaa kaupungin ala- ja yläkaupungiksi.

Kesäkaupunki: Historiaa ja herkkuja Hämeenlinnassa

Hämeen linna

Kesäinen Hämeenlinna on kaunis: Vanajavesi halkoo unista kaupunkia. Kuten paikallinen kirjailijatar Taija Tuominen joskus totesi, Hämeenlinnassa vallitsee tsaarinajan pysähtynyt tunnelma. Viime vuosina Hämeenlinna on tullut kuuluisaksi Markku Ritaluoman Sunny Car Centeristä. Helsinki-Tampere-moottoritien varrella törröttävä mainostolppa on edelleen pystyssä ja suosittu selfienottopaikka.

Tsaarin ajan tunnelma tiivistyy Hämeenlinnassa toriin, jota reunustavat mukulakivikadut, vuonna 1798 rakennettu kirkko ja muutaman vuosikymmenen nuoremmat raatihuone ja hallitustalo. Hallitustalon taakse pystytetystä puutarhasta on jäljellä pläntti, joka tunnetaan nykyisin Sibeliuspuistona. Puiston penkille istuminen laukaisee soimaan Sibeliuksen puusarjan pianosävellyksen.