Ravitsemus ja terveys: Vastaanotolla

Vastaanotolla keskustelua D­-vitamiinista

D­-vitamiinia suositellaan syömään milloin 10, milloin 20 tai 25 mikrogrammaa. Toiset suosittelevat sitä vuoden ympäri, toiset vain kesäaikaan. Mistä tässä ohjeiden sekamelskassa on kyse? ETM, laillistettu ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen vastaa kysymyksiin D­-vitamiinin annostuksesta.

VitamiinituotteitaVegaian artikkelissa ”Vastaanotolla imettävä äiti” (16.9.2015) annettiin D-vitamiinisuositukseksi 10 mikrogrammaa (μg) vuorokaudessa. Vegaaniliiton suosituksissa määrä on sen sijaan moninkertainen: aikuisille ja yli 1­-vuotiaille lapsille vähintään 25 μg, raskaana oleville 50 μg. Mistä näin suuri ero suosituksissa johtuu?

Vastaanotolla imettävä äiti

Vauva aterioimassa

Ovatko sokerimunkit hyvä energianlähde ja lisääkö tuoppi olutta maidon tuloa? Vegaaniliiton ravitsemusvastaava Lotta Pelkonen vastaa kysymyksiin maidon riittävyydestä.

Voiko imettävä äiti palata raskauden jälkeen normaaliin ruokavalioonsa vai miten hänen pitäisi syödä?

Imettävän äidin kannattaa muistaa nauttia runsaammin energiaa imetyksen aikana. Mikäli paino nousee raskauden aikana suositellusti, on ensimmäisten kuuden imetyskuukauden aikainen lisäenergian tarve noin 500 kilokaloria. Kuuden kuukauden jälkeen lisäenergian tarve laskee noin 330 kilokaloriin, joka kuittaantuu esimerkiksi yhdellä runsaammalla välipalalla päivittäin.

Millaiset ruoat ja välipalat ovat hyviä energianlähteitä imettävälle äidille?

Vastaanotolla (lokakuu 2014)

Eveliina JaurakkajärviAsiantuntijat vastaavat tällä palstalla vegaanista ruokavaliota koskeviin kysymyksiin. Tällä kertaa asiantuntijana on vastaanottotyötä tekevä oululainen yleislääkäri Eveliina Jaurakkajärvi.

Uskotko, että 100-prosenttisella kasvisruokavaliolla voi tulla toimeen, jos huolehtii D- ja B12-vitamiinien saannista?

– En usko vaan tiedän. Ihminen saa monipuolisesta kasvisruuasta kaikki tarvitsemansa ravintoaineet lukuun ottamatta B12-vitamiinia, joka on helppo ottaa esimerkiksi tablettimuotoisena lisäravinteena tai pistoksina. D-vitamiinia tulisi näillä leveysasteilla ottaa jokaisen ruokavaliosta huolimatta, pelkkä auringonvalosta saatu ei riitä talvisaikaan. Nykyään on saatavilla paljon erilaisia vegaanisia D-vitamiinivalmisteita.

Vegaaniliitto Instagramissa