Neljäsosa Helsingin kaupunginvaltuutetuista sitoutunut ilmastokestävän kasvisruoan saatavuuden edistämiseen

Helsingin vasta valituista valtuutetuista yli neljäsosa on sitoutunut edistämään ilmastokestävän kasvisruoan parempaa saatavuutta kunnallisissa ruokapalveluissa tekemällä Vegelupauksen.

Valtakunnallisen Vegelupaus-kampanjan ensisijaisena tavoitteena on, että ilmastokestävää kasvisruokaa on tarjolla yhtenä pääruokavaihtoehtona kaikissa kunnan järjestämissä ruokailuissa. Vapaaehtoisvoimin toteutettavan kampanjan avulla pyritään pienentämään ruoan ilmastopäästöjä. Kuntapolitiikassa käytettävien keinojen avulla voidaan vaikuttaa ruokailutottumuksiin ja -kulttuuriin liittyviin asenteisiin.

Helsingin kaupungin ilmastopoliittisena päätavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä. Kesällä 2017 asetetaan uudet ilmastotavoitteet vuodelle 2030.
“Vegelupauksen tehneiden helsinkiläisvaltuutettujen suuri määrä kertoo siitä, että kunnallispolitiikassa on herätty siihen, että kasvihuonekaasujen vähentämisessä tarvitaan toimia kaikilla sektoreilla”, sanoo Vegelupaus-kampanjan aktiivi Pirjo Apell Maan ystävistä.

Pääkaupunkiseudun lisäksi ilmastokestävän kasvisruoan saatavuuden edistämiseen on sitoutunut kunnanvaltuutettuja ympäri Suomen yli neljästäkymmenestä tuoreesta kunnanvaltuustosta. Sitoutuneita valtuutettuja on kaikista suurimmista puolueista, eniten Vihreistä ja toiseksi eniten Vasemmistoliitosta.

Vegelupauksen tehneet valtuutetut löytyvät kampanjan nettisivuilta www.vegelupaus.fi/sitoutuneet-valtuutetut/

Lisätiedot:

Pirjo Apell
pirjo.apell@maanystavat.fi

www.vegelupaus.fi
www.maanystavat.fi
www.vegaaniliitto.fi
world.350.org/finland/

Vegelupaus-kampanjan logo: http://www.vegelupaus.fi/medialle/

Mikä on Vegelupaus-kampanja?

Vegelupaus on puoluepoliittisesti sitoutumaton ja kaikille avoin kampanja, joka toimii ilmastokestävän, terveellisen ja maittavan kasvisruoan edistämiseksi kunnallisissa ruokapalveluissa. Kampanjan tavoitteena on, että jokaisella ruokailijalla on arjen keskellä mahdollisuus valita lautaselleen ilmastokestävämpi kasvisvaihtoehto. Kampanjan taustajärjestöt ovat Maan ystävät, Vegaaniliitto, Greenpeace, 350 Suomi, Luonto-Liitto ja Oikeutta eläimille.

Tykkää fb-sivustamme! https://www.facebook.com/vegelupaus/