Vegaaniliitto kannustaa kouluja tarjoamaan vegaanista kouluruokaa

Kansallisissa ravitsemussuosituksissa vegaaninen ruoka on todettu soveltuvaksi raskaana oleville, imettäville sekä lapsille ja nuorille. Myös opetushallituksen uusissa kouluruokasuosituksissa on huomioitu kasvisruokavaliot, lueteltu kasviperäisiä proteiininlähteitä ja lisukkeita sekä suositultu papuja proteiininlähteeksi myös sekasyöjille. Vegaaninen kouluruoka sopii myös kasvavassa iässä oleville lapsille.

Kasvisruoan saatavuuden edistäminen on hyödyksi niin terveyden, ympäristön kuin eettiseltäkin kannalta. Kouluruokasuosituksessa mainitaan vapaasti valittavissa oleva kasvisvahtoehto, joka totuttaa oppilaita kasvispainotteiseen syömiseen. Tämä edistää sekä terveyttä että ympäristövastuullista syömistä.

Koko ikänsä vegaanina olleet lapset eivät myöskään ole tottuneet syömään eläinperäisiä tuotteita – puhumattakaan siitä söisivätkö he niitä tottumattomina. “Kouluruokailusuosituksessa mainitaan, että koululounaan tulee kattaa noin kolmannes päivittäisestä energiantarpeesta. Vegaanisen ruoan poistumisessa on riski ajaa vegaanilapset syömään koulupäivän aikana vain leipää ja salaattia. Tällainen ruokailu ole suositusten mukaista saatika lasten kasvua ja kehitystä tukevaa, mikä on huolestuttavaa”, kommentoi Lotta Pelkonen, Vegaaniliiton ravitsemusvastaava ja laillistettu ravitsemusterapeutti.

Kunnille on saatavilla apua kouluruokailun järjestämiseen. Vegaaniliitto neuvoo ja opastaa mielellään koostamaan koululaisille tarkoitetun kasvisruoan niin, että vegaaninen kouluruoka on maistuvaa, edullista sekä terveellistä. Vegaaniliitossa toimii laillistettuja ravitsemusterapeutteja, kokkeja ja muita asiantuntijoita, jotka neuvovat mielellään vegaaniseen ruoanlaittoon ja ravitsemukseen liittyvissä asioissa. Yhdistys on myös yhteydessä kuntiin vegaaniseen ruokaan liittyvissä asioissa.

Lisätiedot:
Kiia Kakko, viestintäpäällikkö, kiia.kakko@vegaaniliitto.fi, 050 344 9524