Raakaruoka ei ole sama asia kuin vegaaniruoka

Vegaaniliitto ry:n ravitsemusasiantuntijat Charlotta Hyttinen (ETM, ravitsemustieteilijä), Eevi Peltola (TtK), Johanna Kaipiainen (ETM, laillistettu ravitsemusterapeutti)

Aika ajoin mediassa tulee esiin tapauksia, jossa vanhemmat ovat syöttäneet lapselleen ruokaa, mikä on ollut hyvin rajoittunutta sisältäen ehkä vain muutamia ruoka-aineita tai jota ei ole täydennetty ravintolisillä. Viimeksi uutisiin nousi (Ilta-Sanomat 22.11.2019) 1,5-vuotias floridalainen poika, joka oli kuollut aliravitsemukseen, kun vanhemmat olivat syöttäneet hänelle vain raakoja vihanneksia ja hedelmiä. Poika oli syntynyt kotona, eikä ollut käynyt koskaan lääkärissä. Uutisessa ruokavaliosta puhuttiin vegaaniruokana.

Tapaus on äärimmäisen surullinen, mutta kyseessä ei ollut vegaaniruokavalio, vaan hyvin rajoittunut raakaruoka. Kukaan ravitsemusasiantuntija ei suosittele lapsille pelkkää raakaruokaa. Huolellisesti koostettu vegaaniruokavalio sen sijaan sopii myös lapsille, todetaan Valtion ravitsemusneuvottelukunnan laatimissa suosituksissa.
Huolellisesti koostettu vegaaniruokavalio on monipuolinen sisältäen sekä kypsennettyjen että raakojen kasvisten lisäksi viljatuotteita, palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä, hedelmiä, marjoja ja kasvirasvaa. Eläinproteiinien, kuten liha ja kala, sijaan käytetään kasvisproteiineja kuten papuja, linssejä, herneitä, soijatuotteita (esim. tofu) ja kasvisproteiinivalmisteita kuten Nyhtökauraa tai Härkistä. Vegaaniruokavaliota täydennetään aina myös B12-vitamiinilla, D-vitamiinilla ja jodilla. Näitä ravintoaineita lisätään nykyään myös moniin kasvimaitoihin.
Suurin osa vegaaneista huolehtii hyvin sekä omasta että lastensa ravitsemuksesta. Vegaaniperheillä on mahdollisuus käydä ravitsemusterapeutin vastaanotolla. Vegaanijärjestöt ympäri maailman neuvovat vegaaneja ruokavalion täyspainoisessa koostamisessa ja tarvittavista ravintolisistä. Myös Vegaaniliitossa tehdään töitä sen eteen, että tieto ruokavalion turvallisesta koostamisesta olisi jokaisen vegaanin saatavilla.

Vegaaniliitossa toimii tällä hetkellä kolme ravitsemusasiantuntijaa, jotka ovat lukeneet yliopistossa ravitsemustiedettä pääaineenaan. Tavoitat meidät osoitteesta ravitsemus@vegaaniliitto.fi