ravitsemussuositukset

Voit hakea sisältöä myös tekstihaulla.

Reseptejä voit hakea tarkemmin täältä.

Artikkeli

Kansallisissa ravitsemussuosituksissa vegaaninen ruoka on todettu soveltuvaksi raskaana oleville, imettäville sekä lapsille ja nuorille. Myös opetushallituksen uusissa kouluruokasuosituksissa on huomioitu kasvisruokavaliot, lueteltu kasviperäisiä proteiininlähteitä ja lisukkeita sekä suositultu papuja proteiininlähteeksi myös sekasyöjille. Vegaaninen kouluruoka sopii myös kasvavassa iässä oleville lapsille.

Artikkeli

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisi tammikuussa vuosia valmistellut uudet ruokasuositukset lapsiperheille. Laillistettu ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen vastasi kysymyksiin uusista suosituksista.

Vegaanipuodin tuote

JOULU - VEGAANISIA JOULURESEPTEJÄ. Vegaaniliitto ry, 2016, 2. painos. 16 sivua.

Esite sisältää 12 maukasta reseptiä talven juhliin.

Luettavissa PDF-muodossa.

Artikkeli

D-vitamiini tunnetaan etenkin vaikutuksistaan luustoon: se ylläpitää elimistön kalsium- ja fosfaattitasapainoa, vaikuttaa luuston kuntoon ja parantaa kalsiumin imeytymistä ohutsuolesta (1, 2). Lisäksi se osallistuu muun muassa immuniteetin säätelyyn ja erilaisten solutyyppien kasvuun ja erilaistumiseen. D-vitamiinin vaikutuksia terveyteen tutkitaan laajalti.

Vegaaniliiton julkaisu

KASVISSYÖNTIÄ ALOITTELIJOILLE - JA VÄHÄN KONKAREILLEKIN. Vegaaniliitto ry 2006. 32 sivua.

Yleisesite kasvissyönnistä ja veganismista. Käsittelee kasvissyöntiä ravitsemuksen, raskausajan ja lasten, urheilun ja fennoveganismin osalta. Esitteessä annetaan myös yleisiä vihjeitä matkustamisesta ja ruuanlaitosta. Sisältää paljon reseptejä!

Luettavissa PDF-muodossa.

Vegaaniliiton julkaisu

10 MYYTTIÄ MAIDOSTA. Vegaaniliitto ry, 3.painos 2008. 4 sivua.

Esite kumoaa maitoon liittyviä myyttejä.

Luettavissa PDF-muodossa.

Vegaaniliiton julkaisu

MITÄ MIEHEN KROPPA TARVITSEE? Vegaaniliitto ry 2011. 4 sivua.

Miesten ravitsemuksesta kertova esite.

Luettavissa PDF-muodossa.

Vegaanipuodin tuote

KASVISSYÖNTIÄ ALOITTELIJOILLE - JA VÄHÄN KONKAREILLEKIN. Vegaaniliitto ry 2006. 32 sivua.

Yleisesite kasvissyönnistä ja veganismista. Käsittelee kasvissyöntiä ravitsemuksen, raskausajan ja lasten, urheilun ja fennoveganismin osalta. Esitteessä annetaan myös yleisiä vihjeitä matkustamisesta ja ruuanlaitosta. Sisältää paljon reseptejä! 

Luettavissa PDF-muodossa.

Vegaanipuodin tuote

Sandra Hood, FEEDING YOUR VEGAN INFANT - WITH CONFIDENCE. Vegan Society, 2005. 104 sivua. Englanninkielinen.

Kattava opas vegaanivanhemmille. Kirja etenee aikajärjestyksessä raskaudesta lapsen syntymään ja edelleen leikki-ikään. Ravitsemuksen lisäksi kirja tarjoaa myös muita käytännön vinkkejä ja ratkaisuehdotuksia ongelmatilanteisiin joihin vegaanilapsi voi törmätä kodin ulkopuolella esimerkiksi lasten kutsuilla.

Artikkeli

Huolellisesti koostettu ja monipuolisesti toteutettu vegaaniruokavalio on terveellinen ja turvallinen valinta iästä ja elämänvaiheesta riippumatta - se sopii myös raskaana oleville, imettäville, vauvoille, taaperoille ja kasvavassa iässä oleville (1). Ruokavalion koostamisessa on oltava tarkkana, jotta kaikkia välttämättömiä ravintoaineita saadaan riittävästi. Suositusten mukaisen vegaanisen ruokavalion noudattaminen totuttaa lapsen jo pienestä pitäen monipuoliseen, värikkääseen ja terveyttä edistävään ruokailuun.

Tilaa syöte ravitsemussuositukset