Täydennetyt elintarvikkeet

Teksti: Lotta Pelkonen, TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti

Ovatko täydennetyt elintarvikkeet sinulle tuttuja? Täydennetyistä elintarvikkeista puhuttaessa tarkoitetaan esimerkiksi kasvijuomia ja -jogurtteja, joihin on lisätty ravintoaineita. 

Ravintoaineilla täydennettyjä elintarvikkeita suositellaan vegaaneille, sillä niitä käyttämällä voidaan turvata monien kriittisten ravintoaineiden, kuten B12-vitamiinin, D-vitamiinin ja kalsiumin saantia (1, 2, 3, 4). Kasvipohjaisten, maitotuotteiden tapaan käytettävien tuotteiden käyttäminen tuo ruokavalioon monipuolisuutta ja ne soveltuvat hyvin myös suomalaiseen ruokakulttuuriin. Tuotteista suositeltavimpia ovat monipuolisesti täydennetyt vaihtoehdot, jotka sisältävät ainakin kalsiumia, B2-, B12- ja D-vitamiineja, ja johon ei ole lisätty sokeria (4).

Tuotteet ja niiden saatavuus

Suomessa täydennettyjen elintarvikkeiden valikoima on kasvanut viime aikoina ja uusia tuotteita tulee markkinoille säännöllisesti. Suomessa vegaanisten täydennettyjen elintarvikkeiden valikoimaan kuuluu esimerkiksi soija-, riisi-, kaura-, manteli-, cashewpähkinä-, hasselpähkinä- ja kookospohjaisia maidon tavoin käytettäviä juomia. Lisäksi on saatavilla jogurttia, rahkaa ja vanukkaita korvaavia soija- ja kaurapohjaisia vaihtoehtoja sekä A- ja D2-vitamiineilla täydennettyjä margariineja ja kasvirasvalevitteitä. Maitotuotteita korvaavissa täydennetyissä elintarvikkeissa kivennäisaine- ja vitamiinitäydennykset vaihtelevat sekä tuotteittain että valmistajittain: yleisin täydennys on kalsium, joissain tuotteissa on lisäksi esimerkiksi B2-, B12- ja D2-vitamiinia. Luomutuotteisiin ei lisätä ravintoaineita, mutta osa luomulaatuisista kasvijuomista täydennetään kalsiumilla.

Kasvijuomia, -jogurtteja ja muita vastaavia elintarvikkeita on saatavilla useilta eri valmistajilta: esimerkiksi Alpro, GoGreen, Oatly ja Planti valmistavat täydennettyjä kasvimaitotuotteita. Voit tutustua tuotevalikoimaan tarkemmin osoitteessa www.vegaanituotteet.net/perusruuat/kasvimaitotuotteet/.

Ravintosisältö

Kasvijuomien ravintosisältö vaihtelee sen mukaan, mistä raaka-aineista ne on valmistettu ja onko tuotteita täydennetty ravintoaineilla. Oheisessa taulukossa on esitetty soijajuoman, kaurajuoman, mantelijuoman ja riisijuoman ravintosisältöä energiaravintoaineiden osalta. Vertailuun on valittu Alpro-merkkisiä tuotteita, koska kyseisen merkin valikoimista löytyy jokaisesta neljästä edellä mainitusta raaka-aineesta valmistettuja täydennettyjä juomia, joita ei ole maustettu ja joihin ei ole lisätty sokeria.

 

Taulukko 1. Makeuttamattoman ja maustamattoman soijajuoman, kaurajuoman, mantelijuoman ja riisijuoman ravintosisältötietoja (5)

Ravintosisältö

 / 100 ml

Soijajuoma Kaurajuoma Mantelijuoma Riisijuoma
Energia, kcal 32 44 13 47

Hiilihydraatti, g

   Josta sokereita, g

0,2

0,1

6,8

3,3

0,1

0,1

9,5

3,3

Proteiini, g 3,3 0,3 0,4 0,1

Rasva, g

    Josta tyydyttynyttä, g

1,8

0,3

1,5

0,1

1,1

0,1

1,0

0,1

Ravintokuitu, g 0,6 1,4 0,4 0,0

 

Soijajuoma on kasvijuomista proteiinipitoisin. Muissa kasvijuomissa proteiinia on alle 0,5 grammaa desilitrassa.  Kaikki vertailussa olleet kasvijuomat sisältävät rasvaa vähitään 1 %, mutta niiden rasva on hyvälaatuista ja suositeltavaa: tyydyttynyttä (kovaa) rasvaa on vain vähän ja tyydyttymätöntä runsaasti. Rasvaprosenttia ei siis tarvitse tuijottaa. Kookospohjaisissa tuotteissa tyydyttyneen rasvan määrä on sen sijaan korkeampi. Kasvijuomat sisältävät myös pääsääntöisesti pieniä määriä terveyttä edistävää kuitua.

Kasvijuomia käytetään samalla tavoin kuin lehmänmaitotuotteita. Oheisessa taulukossa kerrotaan, millä tavoin soijajuoman ravintosisältö eroaa lehmänmaidosta.

 

Taulukko 2. Ravintoaineilla täydennetyn soijajuoman ravintosisältö, vertailukohtana täydentämätön luomusoijajuoma ja rasvaton lehmänmaito (6)
Ravintosisältö / 100 ml Alpro soijajuoma, täydennetty Alpro luomusoijajuoma, ei täydennetty Rasvaton lehmänmaito
Energia, kcal 34 38 34

Hiilihydraatti, g

   Josta laktoosia, g

0,9

0,0

1,9

0,0

4,9

4,9

Ravintokuitu, g 1,3 1,3 0,0

Rasva, g

   Josta tyydyttynyttä, g

1,4

0,3

1,4

0,3

0,1

< 0,1

Proteiini, g 3,0 3,0 3,1
Jodi, μg 0,5 0,6 13,8
Kalsium*, mg 120 16,8 121
B2-vitamiini*, mg 0,21 0,03 0,19
B12-vitamiini*, μg 0,4 0,0 0,4
D-vitamiini**, μg 0,8 (D2-vitamiini) 0,0 1,0 (D3-vitamiini)

* Lisätty soijajuomaan

** Lisätty sekä soijajuomaan että lehmänmaitoon

 

Ravintoaineilla täydennetyn soijajuoman ravintosisältö on hyvin lähellä rasvattoman lehmänmaidon ravintosisältöä: kalsiumia, B2-vitamiinia, B12-vitamiinia ja D-vitamiinia on lisätty tuotteeseen likimain saman verran kuin mitä lehmänmaito sisältää. Jodia soijajuomiin ei ole lisätty, ja niissä jodin määrä onkin huomattavasti alhaisempi kuin lehmänmaidossa. Täydentämätön luomusoijajuoma vastaa energiaravintoaineiden osalta täydennettyä vaihtoehtoa, mutta tuotteiden erot tulevat esille kalsiumin ja vitamiinien kohdalla. Vegaanien kannattaa siis suosia elintarvikkeita, jotka on täydennetty monipuolisesti. Koko väestölle suunnattujen suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan nestemäiset maitotaloustuotteet (esim. maito, jogurtti ja piimä) voidaan korvata suoraan kasvipohjaisilla täydennetyillä vaihtoehdoilla, kuten esimerkiksi soija- tai kaurajuomalla (2).

 

Vaikka puhekielessä käytetään sanoja kuten “kasvimaito”, “kaurakerma”, “soijajogurtti” ja “vegaaninen juusto”, tällaisten nimitysten käyttäminen ei ole asetusten mukaista. Maitotuotteita kuvaavia nimiä saadaan käyttää vain silloin, jos tuotteet on valmistettu maidosta. Koska esimerkiksi soija- tai kaurajuomaa ei lypsetä utareista, ei tuotetta saa kutsua maidoksi. Myös osa maitotuotteiden nimistä on suojattu, ja sanoja kuten “kerma”, “jogurtti” ja “juusto” ei täten saa käyttää kasvipohjaisten tuotteiden nimissä. Tässä kirjoituksessa puhutaan esimerkiksi jogurttia korvaavista kasvipohjaisista vaihtoehdoista, koska kasvipohjaisille vaihtoehdoille ei ole kovinkaan vakiintuneita suomenkielisiä nimiä, jotka eivät viittaa maitotuotteisiin.

Lue lisää:

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira: maito- ja maitotuotteet.

 

Vegaaniliiton ravitsemustiimin tarkistama teksti

Päivitetty 27.3.2017

 

Lähteet

 

Vegaaniliitto Facebookissa