Jodi

Teksti: Lotta Pelkonen, TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti

Jodi on ravintoaine, joka toimii elimistössä kilpirauhashormonien osana (1). Kilpirauhashormonien kautta jodi vaikuttaa normaaliin kasvuun ja kehitykseen etenkin keskushermostossa. Kilpirauhashormonit vaikuttavat myös perusaineenvaihduntaan ja sopeutumiseen pitkäaikaiseen stressiin. Sekä jodin liikasaanti että liian vähäinen saanti aiheuttavat pitkään jatkuessaan kilpirauhasen toiminnan ongelmia, joten sopivaan jodin saantiin on tärkeää kiinnittää huomiota. Vegaanisen ruokavalion kannalta jodi on ongelmallinen ravintoaine, sillä vegaanisissa elintarvikkeissa sitä ei juurikaan esiinny. Tämän takia kaikille vegaanista ruokavaliota noudattaville suositellaan jodia sisältävän ravintolisän käyttöä (2, 3).

Mistä vegaani saa jodia?

Vegaanisessa ruokavaliossa jodin lähteitä on niukasti: vain jodioitu ruokasuola ja merilevät toimivat merkittävinä jodin lähteinä (4). Monet erikois- ja trendisuolat eivät sisällä luontaisesti jodia sellaisia määriä, että sillä olisi ravitsemuksellista merkitystä.

Vegaanisia jodin lähteitä, vertailukohtana jodioimaton merisuola (4).
Tuote Jodipitoisuus, μg/g
Merilevä, kombu, kuivattu 4290
Merilevä, wakame, kuivattu 152
Ruokasuola, jodioitu 25
Merilevä, nori, kuivattu 21
Merisuola, jodioimaton 0,74

Ongelmallinen merilevä

Vaikka merilevät toimivatkin näennäisen hyvinä jodin lähteinä, liittyy niiden käyttämiseen ongelmia. Merilevien jodipitoisuuksien määrittely on haasteellista, sillä jodin määrä merilevissä vaihtelee. Esimerkiksi maantieteellinen kasvupaikka, merilevän kasvusyvyys, meriveden suolapitoisuus, merilevien varastointiolosuhteet ja ruokien valmistustavat vaikuttavat lopulliseen jodipitoisuuteen (5). Tämän vuoksi on ymmärrettävää, ettei Suomessa merileviä suositella annettavaksi lainkaan imeväisikäisille (3). 1-6-vuotiaille, raskaana oleville ja imettäville merilevien käyttöä ei suositella, jos merilevän jodipitoisuus ei ole tiedossa tai jos pitoisuudet ovat haitallisen korkeita. Joissakin merilevissä on myös todettu korkeita raskasmetallipitoisuuksia (6).

Mistä riittävästi jodia?

Ravintolisiä käyttämällä voidaan turvata jodin riittävä saanti helposti, sillä monet valmisteet sisältävät sitä aikuisen päivittäistä tarvetta vastaavasti. Jodioitu ruokasuola voi toimia yhtenä jodin lähteenä, mutta harva käyttää sitä niin runsaasti, että päivittäinen saantisuositus täyttyisi pelkästään jodioitua suolaa käyttämällä. Suositusten mukaan ruokasuolaa tulisi saada päivittäin korkeintaan viisi grammaa. Merileviä voi käyttää jodin lähteenä, jos merilevän tarkka jodipitoisuus on tiedossa ja jodin kokonaissaanti ravinnosta ja ravintolisistä ei ylitä aikuisilla 600 μg/vrk (2, 6). Ravintolisien käyttö on kuitenkin varmempi ja turvallinen keino varmistaa jodin riittävä saanti.

Vegaaneille sopivat jodia sisältävät ravintolisät

Jodia sisältäviä vegaaniruokavalioon sopivia ravintolisiä on markkinoilla muutamia. Tyypillisimmin valmisteet sisältävät 150 μg jodia, joka vastaa aikuisen päivittäistä jodin tarvetta (7). Jodin suurin turvallinen päivittäinen saanti aikuisilla on 600 μg, jota saannin ei tulisi ylittää (7).

Vegaaniseen ruokavalioon sopivia valmisteita ovat muun muassa:

• Solgar Kelp (200 μg)
  • VEG1 (150 μg)
  • VegVit (150 μg)
  • Vitatabs Jodi (150 μg)

Voit tutustua valmisteisiin osoitteessa:
www.vegaanituotteet.net/ravintolisat/vitamiinit-ravintolisat/

Jodin saantisuositus eri ikäkausina (7)
Ikä Saantisuositus, μg/vrk
6-11 kk 50