Soijarouhepitsa

Taustakuva: Jere Nieminen, Vegaanin kotiruokakirja 2010.

Tammikuun Vegaanihaaste on ollut suuri menestys

- Monelle elämäntapamuutos on pysyvä

Tammikuun Vegaanihaaste on ollut suuri menestys. Haasteen on ottanut vastaan yli 3000 ihmisistä. Mukana on myös suuri joukko julkisuuden henkilöitä, muun muassa muusikot Samuli Putro, Paleface, Aino Venna, Olavi Uusivirta ja Julma H, näyttelijät Riku Nieminen, Essi Hellen, ja Satu Silvo, kirjailijat Katja Kettu, Katariina Souri ja Risto Isomäki, toimittajat Maria Veitola, Aleksi Pahkala ja Miia Krause sekä poliitikot Sirpa Pietikäinen, Paavo Arhinmäki, Li Andersson, Jukka Relander, Emma Kari, Dan Koivulaakso, Jape Lovén ja Ozan Yanar.

Näyttelijä Riku Niemisen mukaan kokemus on ollut avartava.

- Silmät avannut kokemus jo tähän asti. Nälkää en näe ja haaste sujuu, muttei vaivattomasti. Yhteiskuntamme on yllättävän eläinriippuvainen, kertoi Nieminen kahden ensimmäisen viikon jälkeen.

Vegaanihaaste on innostanut monia osallistujia muuttamaan elämäntapansa pysyvästi.

- Kaiken kaikkiaan voin henkisesti ja fyysisesti niin hyvin, että tuntuu itsestäänselvältä jatkaa samalla linjalla jatkossakin, kommentoi kirjailija Katariina Souri.

Merkille pantavaa haasteessa on se, että se on toteutettu täysin vapaaehtoisvoimin. Haasteeseen osallistuville tarjotaan mahdollisuutta henkilökohtaiseen tuutoriin. Haasteessa on mukana lähes sata vapaaehtoista vegaanituutoria, jotka antavat neuvoja ja vinkkejä joko sähköisesti tai kasvotusten. He lähtevät tarvittaessa mukaan vaikkapa kauppareissulle.

Jokaiselle osallistujalle tarjotaan myös päivittäinen sähköinen uutiskirje, jossa on paljon reseptejä, vinkkejä ja tietoa kasvissyönnistä. Facebookissa toimii osallistujien erittäin aktiivinen ryhmä, jossa jaetaan myös reseptejä, ruokakuvia, vinkkejä ja linkkejä parhaisiin kasvisruokiin.

Haasteeseen osallistujilla on ollut paljon positiivisia kokemuksia liittyen ruuanlaittoon, uusiin herkullisiin makuihin sekä omaan hyvään oloon. Lisäksi haaste on myös innostanut yleiseen pohdintaan eläinten oikeuksista, eettisistä kysymyksistä ja ruuantuotannon ympäristövaikutuksista.

Haastekampanjan toteuttavat Oikeutta eläimille -yhdistys ja Vegaaniliitto.

Lisätietoja ja haastattelut:

Anne Nieminen
GSM 044 722 3351
vegaanihaaste.info@gmail.com

Vegaanihaasteen nettisivut: http://vegaanihaaste.fi/
Mukana olevat julkisuuden henkilöt: http://vegaanihaaste.fi/supporter/