Tammikuun Vegaanihaasteeseen osallistuu myös joukko julkisuuden henkilöitä

Vegaanihaaste 2016 kannustaa ihmisiä viettämään tammikuun kasvissyöjänä. Haasteen Facebook-tapahtumassa on mukana jo reilusti yli 2 000 osallistujaa. Viime vuonna haasteen otti vastaan yli 3 000 ihmistä.

Tammikuun Vegaanihaasteessa on mukana myös joukko julkisuuden henkilöitä, muun muassa laulajat Terhi Kokkonen, Irina ja Anna Puu, toimittajat Bettina S. ja Jari Hanska, näyttelijä Vilma Melasniemi, sarjakuvataiteilija Milla Paloniemi, graafikko ja bloggaaja Kasper Strömman, kansanedustajat Ville Niinistö ja Silvia Modig sekä räppärit Aztra ja Pietari.

Kampanjan suojelijoina toimivat näyttelijä ja bloggaaja Venla Savikuja, kirjailija Antti Nylén, kansanedustaja Emma Kari, malli ja Mr. Gay Finland 2014 Peter Linden, ultrajuoksija Juuso Simpanen, vuorikiipeilijä Carina Räihä sekä Suomen Luonnonsuojeluliiton vs. toiminnanjohtaja Leo Stranius.

– Voin vegaanina paremmin kuin koskaan, niin henkisesti kuin fyysisesti. En halua, että yksikään eläin tai sen suuremmin maapallokaan joutuu kärsimään ruokailutottumusteni tähden. Se, että voin päivittäin tehdä parempia valintoja, ja valinnoillani vaikuttaa asioihin, tekee minut todella iloiseksi. Suurin osa kuluttajista ei koskaan näe syömiään eläimiä, ja siksi niiden kärsimys on valitettavan helppoa sivuuttaa, muistuttaa näyttelijä Venla Savikuja Vegaanihaasteen nettisivuilla.

Scandinavian Music Groupin laulaja Terhi Kokkonen kertoo syöneensä kasvispainotteisesti jo viitisen vuotta.

– En tajua, miksen ole tehnyt tätä jo aiemmin. Odotan uusien reseptien opettelua innolla, Kokkonen sanoo.

Anna Puu kertoo olleensa kasvissyöjä siitä asti, kun suomalaisilta teurastamoilta julkaistiin videoita lokakuussa 2015. Hänen mukaansa tammikuun keikkatauko on hyvä mahdollisuus ottaa Vegaanihaaste vastaan.

Vegaanihaaste-kampanjassa on mukana lähes sata vapaaehtoista vegaanituutoria eri puolilta Suomea. Osallistujat voivat valita nettisivuilta henkilökohtaisen tuutorin, joka auttaa osallistujia ja vastaa heidän kysymyksiinsä. Lisäksi osallistujille lähetetään päivittäinen uutiskirje, joka sisältää päivän reseptit sekä hyödyllistä tietoa ja käytännöllisiä vinkkejä.

– Uusi vuosi, uudet maut? Oli sitten kiinnostunut terveellisestä ruoasta tai herkuttelusta, löytyy kasvisruokien joukosta varmasti omat suosikit. Vaihtoehtoja on niin keittiössä viihtyville kuin pikaista apetta kaipaavillekin. Vaihtamalla ruokavalion kuukaudeksi kasviperäiseksi tekee samalla myös palveluksen eläimille ja ympäristölle. Mistään ei jää paitsi, sen sijaan saa paljon uusia ideoita omaan keittiöön, lupaa Satu Saunio, Vegaanihaaste-kampanjan tiedottaja.

Haastekampanjan toteuttavat Oikeutta eläimille -yhdistys ja Vegaaniliitto.

Facebook-tapahtuma: www.facebook.com/events/896505380445881