Vegaanihaaste kannustaa kokeilemaan kasvissyöntiä tammikuussa – mukana myös julkisuuden henkilöitä

Vegaanihaaste 2015 kannustaa ihmisiä viettämään tammikuun kasvissyöjänä. Haastekampanjan takana ovat Oikeutta eläimille -yhdistys ja Vegaaniliitto. Haasteen Facebook-tapahtumaan oli torstaiaamuun mennessä ilmoittautunut jo reilusti yli 1000 osallistujaa.

Kampanjan suojelijana toimii kirjailija Laura Gustafsson.

– Vegaanisen elämäntavan omaksuminen on haaste, mutta haasteellista siitä ei tänä päivänä tee ainakaan valikoiman tai hyvien neuvojen vähyys. Haastavaa on pikemminkin omien totuttujen tapojen muuttaminen. Kun haaste tulee vastaan, kannattaa kysyä itseltään, tuenko juuri nyt toimintaa, jota haluan tukea, teenkö arvovalinnan, jonka koen oikeaksi – katsoa sitä suurta kuvaa, johon omat valinnat johtavat, kertoo Laura Gustafsson.

Vegaanihaaste-kampanjassa on mukana kymmeniä vapaaehtoisia vegaanituutoreita eri puolilta Suomea. He auttavat osallistujia pulmatilanteissa ja vastaavat osallistujien kysymyksiin. Jokainen osallistuja voi valita nettisivuilta henkilökohtaisen tuutorin.

Lisäksi osallistujat saavat päivittäisen sähköisen uutiskirjeen, joka sisältää päivän reseptit ja tietoa ja vinkkejä aloittelevalle vegaanille.

– Haastamme kaikki mukaan kokeilemaan terveellistä sekä eläin- ja ympäristöystävällistä ruokavaliota. Siirtymällä vegaaniseen ruokavalioon edes kuukaudeksi yksi henkilö säästää kymmeniä eläimiä, valtavan määrän vettä ja kasvihuonekaasupäästöjä sekä omaa terveyttä. Vegaaniksi ryhtyminen onkin sekä merkittävä ympäristöteko että satsaus omaan terveyteen, kertoo Anne Nieminen, Vegaanihaaste-kampanjan mediavastaava.

Kasvisperäisen ruuan tuottamiseen tarvitaan huomattavasti vähemmän viljelypinta-alaa, vettä ja energiaa verrattuna eläinperäiseen. Myös kasvihuonekaasupäästöt pienentyvät merkittävästi kasvisruokaan siirryttäessä. Maailmanpankin tutkijoiden mukaan eläintuotanto aiheuttaa jopa 51 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä.

Kasvissyönti on myös terveellistä: kasvissyöjillä on todettu olevan alhaisempi riski sairastua verenpainetautiin, tyypin 2 diabetekseen sekä eturauhas- ja paksusuolensyöpiin. Lisäksi heillä on pienempi sydäntautikuolleisuus ja alhaisempi veren kolesterolipitoisuus.

Kampanjaan on haastettu mukaan myös joukko julkisuuden henkilöitä. Heidän nimensä julkaistaan joulukuun lopussa.

Lisätietoja ja haastattelut:
Anne Nieminen