Perustajajäsenet

Perustajajäsenet Anton Schalin, Nina Huhtinen ja Iiro Aro suunnittelevat TYVEn toimintaa stressittömyyden periaatetta noudattaen.

TYVE – stressittömästi kasvissyönnin puolesta

Teksti: Pinja Mustajoki

Tampereen yliopiston vegaanien omassa yhteisössä kokataan ja parannetaan vegaanien asemaa.

TYVE perustettiin tammikuussa 2014. Helsingissä toimineesta, sittemmin jo toimintansa lopettaneesta HYVEstä ideansa saanut TYVE on tamperelaisten opiskelijoiden ja vegaanien asialla. Perustajajäsenet Iiro Aro, Nina Huhtinen ja Anton Schalin halusivat luoda rennon kohtaamispaikan vegaaneille ja kasvissyönnistä kiinnostuneille opiskelijoille. Lisäksi TYVEn toiminnan tavoitteena on kasvisruokatarjonnan kehittäminen opiskelijaruokaloissa. Tampereella kasvisruokatilanne yliopiston ruokaloissa on suhteellisen hyvä, mutta parantamisen varaakin löytyy: vegaaniruoat halutaan nostaa tiskin alta linjastoille ja niiden laatua parantaa entisestään.

TYVEn toimintaa ei toteuteta hampaat irvessä, vaan oman jaksamisen ja aikataulujen mukaan, jäsenten toiveiden ja kiinnostuksenkohteiden mukaan. Stressittömyys on yhdistyksen avainsana ja sitä tähänastinen toiminta on ollutkin: vapaamuotoisia kokkausiltamia, maistatuksia ja uusien iltoja. Suunnitteilla on jatkossa kerääntyä vaikkapa viininmaistelun tai elokuvien katselun merkeissä. Lähtökuopissaan olevassa, jäsenmaksuttomassa yhdistyksessä on tällä hetkellä toista kymmentä jäsentä ja lisää otetaan vastaan!

Yhdistyksen toimintaa voi seurata Facebookin sivuilla ja blogissa.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2014.

Vegaaniliitto Instagramissa