Galleria

Katseet kohtaavat taidegalleriassa

Teksti: Anniina Ljokkoi
Kuvat: Kristiina Ljokkoi ja David Rothenberg

Korkeasaaren eläintarhan vanhat karhulinnat ovat seisoneet vuosia tyhjillään. Tänä kesänä niihin muuttaa kolme Grey Cube -taidegalleriaa, joiden näyttelyt ja performanssit nostavat esille ihmisen suhteen eläimeen.

Korkeasaaren mahtipontiset kivilinnat rakennettiin 1900-luvun alussa: karhulinnat karhuille ja jääkarhulinna jääkarhuille. Aika oli toinen: rakennuksia piirtämään kutsuttiin nimekkäät arkkitehdit, eivätkä eläinten oikeudet olleet tapetilla.

Yhdysvaltalainen taiteilija David Rothenberg on tutkinut eläinten kommunikaatiota. Käyttämällä niiden kanssa yhteisiä ääniaaltoja hänen on onnistunut konsertoida valaiden ja lintujen kanssa – eläimiä vangitsematta. Helsingissä sijaitseva Korkeasaaren eläintarha on perustettu vuonna 1889, ja se on maailman vanhimpia eläintarhoja. Se on suosittu käyntikohde ja nauttii arvostusta, sillä yleisen käsityksen mukaan se tekee korvaamatonta työtä tutkimalla eläinten käyttäytymistä ja suojelemalla uhanalaisia eläinlajeja.

Veganismin näkökulmasta eläintarha riistää eläimiltä vapauden. Eläin-yksilöiden siirtely eläintarhasta toiseen alentaa ne kauppatavaraksi. Muutamat yksittäiset eläinkohtalot ovat päätyneet otsikoihin, ja suuri yleisö on reagoinut traagisiin käänteisiin. Vuonna 2004 jännitettiin paviaanilauman kohtaloa ja vuonna 2006 järkytyttiin amurintiikerin lopetuksesta. Vuonna 2010 seurattiin karanneen ahman takaa-ajoa.

Kokeellinen galleriaprojekti Grey Cube on keskustelunavaus ihmisen ja luonnon suhteesta. Pedagogista rooliaan korostava eläintarha on toivottanut taiteilijat tervetulleiksi tiloihinsa, eikä se ole asettanut ehtoja teosten teemoille. Kesäkuusta syyskuuhun toimivissa gallerioissa järjestetään kolme päivän mittaista festivaalia ja kolme näyttelyjaksoa, joista kaikkiin osallistuu sekä suomalaisia että ulkomaalaisia taiteilijoita. Gallerioiden kuraattoriparina toimivat taideopiskelija-bio-taiteilija Kristiina Ljokkoi ja taiteilija-muotoilija Päivi Raivio.

Grey Cube -gallerioiden ohjelma kesällä 2014

Grey Cube logoHeinäkuun näyttelykausi 2.7. - 29.7.
Petri Kuljuntausta, Ron Nordström, Laura Laukkanen, Wind Appreciation Society.

Vegaia suosittelee: Petri Kuljuntaustan rakentamassa äänimaailmassa voi kuulla myyttisen joutsenlaulun. Ron Nordströmin veistosinstallaatio soi sukupuuttoon kuolleiden muistolle.

Elokuun festivaali 2.8.
Anni Klein & Anna Cadia, Lintutorni, Nelly Hakkarainen & Wooguru, Tommi Ollikainen & Heikki Pullo.

Vegaia suosittelee: Anni Kleinin ja Anna Cadian performanssi Darwin´s Girls käsittelee ihmisen eläimellisyyttä feministisestä näkökulmasta.

Elokuun näyttelykausi 6.8. - 8.9.
Johannes Vartola, Suvi Saastamoinen, Kaisa Lipponen, Timo Kokko, Lintutorni.

Vegaia suosittelee: Johannes Vartolan luoma äänimaailma vastaa kävijöiden odotuksiin eläintarhan merkityksestä. Suvi Saastamoisen luoma maisema vapauttaa jääkarhun vankilasta. Kaisa Lipposen teos väittää, että ihmisen valmistama muovi on ekosysteemimme pahin vieraslaji.

Syyskuun festivaali 12.9.
Vapaa Aika, Milla Martikainen & Ilpo Heikkinen, Lora Dimova, Sähköpaimen, Kaisa Illukka.

Vegaia suosittelee: Vapaa Aika -tanssijakollektiivin järjestämässä lehdistötilaisuudessa eläimet kaappaavat vallan. Milla Martikaisen ja Ilpo Heikkisen eläinhahmoiset alter egot asuttavat Karhulinnaa. Lora Dimova uskaltautuu itse näyttelyeläimen asemaan vieraiden pällisteltäväksi.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2014.