Kerrasta poikki – vegaanihaaste jäi päälle

Teksti: Pinja Mustajoki

Puuroa keittämässä

Mikä saa viisikymppisen suomalaismiehen ryhtymään kertaheitolla sekasyöjästä vegaaniksi? Terveydelliset ja ekologiset vaikutukset painoivat vaakakupissa, kun Timo Kantola törmäsi sattumalta Facebookissa Vegaanihaaste 2014 -ryhmään reilu vuosi sitten.

– Olihan se sellainen "kerrasta poikki" -juttu. Joskus vuosia sitten olin kokeillut lihatonta ja tipatonta kuukautta, mutta en ollut aiemmin tosissani ajatellut kasvissyöjäksi ryhtymistä. Olin toki kuullut veganismista, mutta ajattelin sen silloin olevan vähän erikoista hippihommaa, Kantola nauraa.

Tuolloin Kantolan tuttavapiiriin ei kuulunut vegaaneja, mutta hän sai kattavasti käytännön neuvoja ja tietoa Vegaanihaasteen kautta sekä Vegaaniliiton sivuilta ja ruokablogeista. Lähipiirin myönteinen suhtautuminen edesauttoi kokeilun etenemistä, ja ensimmäinen vegaanikuukausi sujui yllättävänkin hyvin. Kuukauden loppupuolella vaimo uteli, aikooko mies jatkaa haastetta vielä tammikuun jälkeenkin.

– Siinä vaiheessa ajattelin, että jatketaan nyt maaliskuuhun asti ainakin. Silloin oli tiedossa kolesterolimittauksen tulokset. Halusin selvittää, millaiset vaikutukset vegaaniruokavaliolla oli terveyteeni.

Testien tulokset olivat kannustavat: kolmen kuukauden veganismin jälkeen kolesterolilukema oli tippunut lähes seitsemästä lähelle viittä ja muutkin veriarvot olivat kohentuneet.

Kolmen kuukauden veganismin jälkeen kolesterolilukema oli tippunut lähes seitsemästä lähelle viittä.

– Se oli minulle viimeinen varmistus, että tällä tiellä kannattaa pysyä. Siinä vaiheessa hommaan oli jo syntynyt sellainen rutiini, että vegaanilinjalla oli helppo jatkaa. Työpaikkaruokalaankin tuli samoihin aikoihin vegaanivaihtoehto, mikä helpotti arkielämää.

Tuttavapiirissä suhtautuminen on ollut kannustavaa ja Kantola on huomannut uteliaisuuden kasvisruokavaliota kohtaan heränneen myös tuttavissaan.

– Jotkut ovat lähteneet kokeilemaan kasvisruokia, kun ovat huomanneet, että sekin on ihan oikeaa ruokaa.

Perusruokien laitto oli Timo Kantolalla jo entuudestaan hallussa, vaikka gourmet-kokiksi tai jauhopeukaloksi hän ei tunnustaudu. Uusia makuelämyksiä on veganismin myötä tullut vastaan tuon tuostakin.

– En ollut aiemmin kuullutkaan mistään hummuksesta, Kantola muistelee huvittuneena.

Timon vegaaniset kokkailut kelpaavat muullekin perheelle. Joskus ruokapöydässä on kaksi kattilaa: vegaaninen ja ”tavallinen” versio. Lähikaupan hyllystä saa kasvimaidot ja muut perustarvikkeet. Kasvisleikkeleitä ja -makkaroita vartenkaan ei tarvitse matkata maailman ääriin, vaan lähikuntien isompien markettien valikoimasta saa jo kaiken tarvitsemansa arkiruoanlaittoon.

En ollut aiemmin kuullutkaan mistään hummuksesta.

– Laitan paljon ihan tavallista arkiruokaa, kuten perunaa erilaisilla lisukkeilla. Falafel-pyörykät olivat minulle uusi tuttavuus ja niitä olen viime aikoina valmistanut eri tavoin maustettuina.

Arkiset mutta herkulliset ateriat tulevat usein kuvatuksi ennen syömistä. Aktiivisesti sosiaalista mediaa käyttävä ja valokuvausta harrastava Kantola on tuonut veganisminsa näyttävästi esiin netissä – kaiken muun elämään kuuluvan ohella. Konflikteilta ja väittelyiltä on vältytty, sillä Kantola karttaa julistavaan sävyyn puhumista.

– Vaikka onhan se jonkinlaista kampanjointia, että olen niin julkisesti tuonut veganismia esille sosiaalisen median kautta, Kantola pohtii.

Vaikka alkusysäys veganismille syntyi terveydellisistä ja ekologisista syistä, myös eläinten aseman tiedostaminen on vähitellen tullut osaksi kokonaisuutta. Veganismista on kasvamassa pikku hiljaa kokonainen elämäntapa, joka ei rajoitu vain ruokavalintoihin.

– Minulla on yhä vanhoja nahkatakkeja- ja vöitä, mutta esimerkiksi kun hiljattain tarvitsin uuden salkun, halusin vegaanisen laukun. Löysin siistin salkun, jonka materiaaleina on käytetty muun muassa kierrätysmuovia ja korkkia.

Timo Kantola aikoo jatkaa vegaanilinjalla tulevaisuudessakin, sillä ei näe syytä muuttaa hyväksi havaittua elämäntapaa. Vegaanihaasteen vuosi sitten vastaanottanut Kantola on toiminut tänä vuonna itse vegaanituutorina eli opastamassa uusia Vegaanihaasteeseen tarttuneita.

– Haluan olla mukana kertomassa, että ei vegaaniruokavalio oikeasti ole vaikea toteuttaa. Aluksi pitää kartoittaa perusjuttuja, mutta asiaa helpottaa se, että tietoa ja tuotteita on erittäin hyvin saatavilla. Kaikki eivät tiedä, että jäätelöäkin saa vegaanisena ja vieläpä hyvää sellaista!

Kuka?

Timo Kantola

• 52-vuotias, asuu Hausjärven Ryttylässä.
  • Perheeseen kuuluu vaimo, aikuinen poika ja koira.
  • Koulutukseltaan kemisti. Työskentelee ympäristöpäällikkönä Ekokem Oyj:ssä.
  • Ryhtyi vegaaniksi vuoden 2014 alussa.