Kirjailija Jessica Suni

Teksti: Anniina Ljokkoi

Jessica Suni

Jessica Suni on helsinkiläinen kirjoittaja, joka muistetaan myös Vegaian entisenä päätoimittajana. Tänä syksynä julkaistiin hänen esikoisromaaninsa Hoito.

Kumpi on ollut pidempi prosessi, romaanin kirjoittaminen vai vegaanius?

– Vegaanius, ehdottomasti. Kesäkuussa minulle tuli täyteen 16 vuotta vegaanina. Laitoin kirjani idean ylös kymmenen vuotta sitten, mutta itse kirjoittaminen ei loppujen lopuksi kestänyt kuin reilun vuoden.

Miksi romaanissasi pilkataan vegaaneja?

– Naureskelen teksteissäni usein itselleni. Viitisentoista vuotta sitten julkaisin novellin nimeltä Mies ja hänen autonsa, jossa annan rekkamiehen haukkua kulttuuriopiskelijoita, joihin itse siihen aikaan kuuluin. Hoidossa kuvasin vegaania ei-vegaanin silmin. Käytin pohjana kommentteja, joita olen itse kuullut. Olen tosin usein kokenut vegaaniuteni ärsyttävän lakto-ovoja ja muita kasvissyöntiin kallellaan olevia enemmän kuin sekasyöjiä.

Kirjoititko Hoidon ensimmäisellä vai toisella kotimaisella kielelläsi?

– Tulen ruotsinkielisestä perheestä, mutta olen nykyään täysin kaksikielinen. Jos saisi valita vain yhden äidinkielen, valitsisin suomen, koska se on joustavampi ja erikoisempi. Onneksi ei tarvitse. Opin suomen, kun neljävuotiaana naapuriini muutti suomalaistyttö Minna. Ensin leikimme kaksikielisesti, mutta sitten minä aloin puhua suomea. Minna kiusasi minua aluksi oikeista ja keksityistä kielivirheistäni: ”Laita mulle lettu päähän!”

Mitä muuta olet tehnyt Vegaian päätoimittamisen ja romaanin kirjoittamisen ohella?

– Viimeiset vuodet olen elättänyt itseni vapaana toimittajana. Ennen sitä olin täyspäiväinen aktivisti, ja muutaman vuoden ajan tein ammatillisesti rauhantyötä. Olen toiminut myös Vegaaniliiton aktiivina ja ollut mukana perustamassa Teatteri Poleemin Helsinki-ryhmää. Viimeisin suuri ohjaustyöni teatterissa oli Surukeiju-näytelmä, joka esitettiin keväällä 2011.

Lue myös Vegaian arvio Jessica Sunin kirjasta Hoito.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2014.

Vegaaniliitto Instagramissa