Konkarivegaani Seppo Siljander

Teksti: Viivi Jalkanen

Seppo SiljanderSeppo Siljander päätti 23.8.1994, että hänestä tulee kertaheitolla vegaani. Nyt 20 vuotta myöhemmin hän on pitkän linjan vegaaniveteraani ja Vegaaniliiton ainaisjäsen.

Miksi aloit vegaaniksi?

– Luin Vihreästä langasta jutun veganismista ja siitä lähti innostukseni. Olen aina ollut eläinrakas ja kokenut eläinten kaltoin kohtelun vääränä. 1960-luvulla olin 10-vuotiasjavierailinkaupunginteurastamolla.Näin, kuinka sikoja kohdeltiin huonosti ja pidettiin janossa. Juotin niitä vesiletkulla. 16-vuotiaana näin teurastajan kivittävän lampaan. Koin suurta myötätuntoa näitä eläimiä kohtaan.

Kun on palavasieluisia ihmisiä, niin kyllä asiat menevät eteenpäin.

Kokeilin jo 1960-luvulla kasvissyöntiä, mutta sosiaalinen paine ajoi takaisin lihan syömiseen. Toivoin, että olisin jo aikaisemmin palannut takaisin kasvisruokaan, jotta olisin elänyt täydellisemmin ihanteeni mukaan. Tähän ihanteeseen ei kuulu kenenkään tappaminen, ei ihmisen eikä eläimen. Eikä viimeksi mainitun käyttäminen ravinnoksi. Kaiken eläinperäisen voi korvata paljon terveellisemmällä kasvisruoalla.

Kuinka radikaalisti maailma on muuttunut vanhan vegaanin silmissä?

– Kaupasta saa tuotteita todella helposti nykyään, mutta tavan kauppoihin olisi hyvä saada enemmän vegaanisia kenkiä. Tehotuotanto tuntuu lisääntyvän aina vain enemmän.

Mikä sai sinut liittymään Vegaaniliiton ainaisjäseneksi?

– Se on kerrasta poikki, ettei tarvitse joka vuosi maksaa. Hyvä aate, kannustan kaikkia joita kiinnostaa. Ei se lopulta ole kovin kallis, 450 € koko loppuelämältä.

Millaisena näet liiton tulevaisuuden?

– Kun on palavasieluisia ihmisiä, niin kyllä asiat menevät eteenpäin. Itse en ole mukana sen enempää, vaikka olenkin aina ollut aktivisti. Ikää tulee ja väsymys alkaa jo käydä käpälään. Onnea ja menestystä liitolle!

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2014.

Vegaaniliitto Instagramissa