Juuso Simpanen

Kuka? Vegaanijuoksija Juuso Simpanen

Teksti: Anniina Ljokkoi

Helsingin keskuspuistossa elokuussa järjestetyn ultramaratonin voitti tänä vuonna Juuso Simpanen sillä seurauksella, että ultrajuoksijoiden nettiportaalissa kirjoitettiin vegaaniruokavaliosta. 24-vuotiaalle Juuso Simpaselle ultramaraton oli hänen ensimmäisensä.

Kun maratonilla tarkoitetaan 42 kilometrin juoksumatkaa, niin ultramaraton voi olla vieläkin pidempi. Miten pitkä matka tällä kertaa oli?

Kilpailun nimi on Masokistin Unelma ja siellä voi juosta joko maratonin tai 100 kilometriä. Juoksin 100 kilometrin matkan, joka oli minulle tie tuntemattomaan, koska siihen mennessä pisin juoksemani lenkki oli ollut 60 kilometriä.

Lähdin ensin liian kovaa liikkeelle, mikä kostautui vauhdin romahtamisena 70 kilometrin paikkeilla.

Millainen kokemus kisat olivat?

Ilmoittauduin mukaan hakemaan kokemusta ultrajuoksukisoista, ja hommahan sujui ihan kivasti. Parannettavaakin tosin jäi. Lähdin ensin liian kovaa liikkeelle, enkä syönyt tarpeeksi alusta alkaen, mikä kostautui vauhdin romahtamisena 70 kilometrin paikkeilla. Loppu olikin sitten jatkuvaa syömistä ja hölkkäilyä. Ensimmäinen ultra oli kuitenkin erittäin positiivinen kokemus, ja varmasti tulen juoksemaan vielä monia kisoja tulevina vuosina.

Kantavatko juoksijat ruoan ja juoman mukana vai saako niitä väliasemilta?

Riippuu kisasta, maratonia lyhyemmissä kisoissa en tarvitse mitään. Maratonilla juon vettä huoltopisteillä ja kannan muutamia energiageelejä mukana. Sitä pidemmillä, esimerkiksi 80 kilometrin matkoilla syömisellä on iso merkitys. Joissain kisoissa huoltopisteitä on niin tiuhaan, että ei tarvitse kantaa juuri mitään. Sen sijaan joissain kisoissa on vain muutama huoltopiste, jolloin pitää kantaa runsaasti energiaa ja nestettä mukana.

Useimmiten otan muutamia kävelyaskeleita samalla, kun juon ja syön. Joskus jatkan juoksua, jos siltä tuntuu, ja joskus kävelen minuutin tai pari. Pyrin aina pysymään liikkeessä ja menemään eteenpäin.

Minua kiehtoo ihmisen kyky juosta hurjia matkoja pysähtymättä.

Miten kauan olet harjoitellut juoksemista?

Olen pelannut koko ikäni jalkapalloa, eli juoksutaustaa löytyy sieltä. Lopetettuani futisurani kaksi vuotta sitten en tehnyt vuoteen juuri minkäänlaista treeniä, kunnes viime vuoden lopulla aloitin juoksemaan aluksi pari kertaa viikossa. Rakastuin nopeasti erityisesti pitkiin leppoisiin lenkkeihin, ja aloin pikkuhiljaa kasvattamaan määriä. Olin aina ollut yksi joukkueen hitaimmista juoksijoista, mutta kestävyys taas oli minun vahvuuteni, joten ultrajuoksu vetää puoleensa myös sen takia. Lisäksi minua kiehtoo ihmisen kyky juosta hurjia matkoja pysähtymättä. En pidä juostessa taukoja, ellei ole ihan pakko.

Mitä söit ennen kisoja?

Söin samoja ruokia kuin normaalistikin, painotin vain hieman enemmän hiilareiden saantia, eli paljon hedelmiä, kasviksia, perunaa, täysjyväviljoja ja palkokasveja.

Juuso SimpanenMillainen ruokailija sinä muuten olet?

Syön erittäin yksinkertaisesti, enkä juurikaan pidä ruoanlaitosta, vaikka joskus harvoin tekee mieli tehdä jotain spesiaalimpaa. Olen kuitenkin tyytyväinen, kun lähelläni on paljon kypsiä hyvälaatuisia hedelmiä. Esimerkiksi Aasiassa, jossa olen viettänyt paljon aikaa parina viime vuotena, en välttämättä tarvitse muuta.

Suomessa taas syön enemmän täysjyväviljoja, palkokasveja ja perunoita. Tämän hetken suosikkini ovat kaurapuuro runsailla marjoilla sekä linssipata, jossa on linssien lisäksi riisiä tai ohraa sekä kasviksia maustettuna ripauksella suolaa, cayannepippuria ja kurkumaa.

Milloin sinä aloit vegaaniksi ja miten siihen suhtaudutaan urheilupiireissä?

Eläintuotteiden pois jättäminen oli pitkä prosessi ja oppimismatka, joka alkoi alkuvuodesta 2012. Täysin vegaaniseen ruokavalioon siirryin alkuvuodesta 2013.

Urheilupiireissä on useitakin vegaaniruokavaliota noudattavia huippu-urheilijoita sekä urheilijoita, jotka suhtautuvat vegaaniruokavalioon hyvin avoimesti. Suurin osa uskoo kuitenkin edelleen eläinproteiinin välttämättömyyteen tai ylivertaisuuteen proteiinin lähteenä. Suhtautuminen on mennyt koko ajan parempaan suuntaan, joten tulevaisuudessa nähdään aivan varmasti enemmän urheilijoita, jotka uskaltavat kyseenalaistaa vanhoja uskomuksia.

Tulevaisuudessa nähdään varmasti enemmän urheilijoita, jotka uskaltavat kyseenalaistaa vanhoja uskomuksia.

Mitä muuta urheilua harrastat?

Pidän lähes kaikista urheilulajeista, mutta juoksun lisäksi eniten pyöräilen ja kävelen metsässä. Välillä kiipeilen tai muuten vaan leikin apinaa. Teen myös lihaskuntoliikkeitä pääasiassa keskivartalolle vähintään kolme kertaa viikossa.

Entä mitä sinä teet työksesi ja vapaa-ajalla?

Tällä hetkellä teen erilaisia töitä keikkaluontoisesti. Suurin syy, miksi lopetin futisurani, oli vapauden puute. Tykkään matkustella ja tehdä asioita silloin kun haluan. En halua elämää, jossa on työaika, sitten vapaa-aika, sitten loma-aika. Aika on aikaa ja haluan käyttää sen niiden asioiden tekemiseen, joita juuri sillä hetkellä oikeasti haluan. Teen satunnaisesti esimerkiksi videoita Youtubeen lähes kaikesta maan ja taivaan välillä. Videoilla olen enimmäkseen jakanut tietoa eläintuotteiden epäeettisyydestä sekä niiden haitallisuudesta terveydelle ja ympäristölle. Tavoitteeni on parantaa eläinten oikeuksia sekä auttaa ihmisiä tekemään parempia valintoja ja voimaan paremmin.

Onko kaverisi tehnyt jotain merkittävää? Ilmianna hänet Vegaian toimitukselle!