Porkkanan ja pinaatin voimin liikkeelle!

Teksti: Viivi Jalkanen
Kuvat: Viivi Jalkanen ja Visa Savolainen

Eli miten urheillaan vegaanisesti

Vegaaniurheilu on alkanut lisääntyä myös Suomessa. Tänä vuonna aiheesta ilmestyy kaksi opinnäytetyötä. Vegaia selvitti, mitä urheilevan vegaanin kannattaa huomioida.

Liikuntaneuvojiksi opiskeleville Esmeray Konnulle ja Visa Savolaiselle liikunta ei ole pelkkä harrastus, vaan myös ammatti. He pureutuvat opinnäytetöissään vegaaniurheiluun. Kummankin tavoitteena on osoittaa, että vegaaninen ruokavalio ei ole este aktiiviselle liikunnalle, päinvastoin.

Bodariko vegaani?

Esmeray Kontu on keskittynyt viimeisen parin vuoden aikana fyysisen kokonsa kasvattamiseen kuntosalilla. Hän on ollut vegaani lähes kymmenen vuotta niin eläinoikeudellisista, terveydellisistä kuin ekologisista syistä.

Vegaaniuden valitseminen opinnäytetyön aiheeksi ei ollut vaikeaa, sillä aihe on hänelle erittäin läheinen. Kyseessä on vegaanibodarin pieni käsikirja, jossa muun muassa kerrotaan, miksi ollaan vegaaneja, ja miten vegaanisen kehonrakentajan kannattaa koostaa ruokavalionsa. Opinnäytetyötä varten on haastateltu viittä kilpailevaa vegaanibodaria, ja mukana on heidän kuvansa.

Kehonrakennusmaailmassa vanhat ruokailutavat vallitsevat, vaikka eläinproteiinien ja -rasvojen haitoista on paljon tietoa. Muutoksia kuitenkin ilmenee. Vegaanikehonrakentajien määrä kasvaa, ja sekasyöjät alkavat vähitellen luopua haitallisista ruokailutavoista. Kasviksille ja kasviproteiineille annetaan enemmän arvoa ja uusia asioita uskalletaan kokeilla.

Kukin voi hälventää ennakkoluuloja omalla esimerkillään. Ei tarvitse syödä härkää ollakseen voimakas ja hyvässä kunnossa.

Lihas kasvaa kasviproteiinilla

Kehonrakentajan ruokavalio vegaanisena voi olla varsin monipuolinen. Esmeray Kontu muistuttaa vaihtelun tärkeydestä.

— Kannattaa syödä monipuolisesti eri kasviproteiineja, eikä pelkästään soijaa, vaikka siinä onkin melkein täydellinen aminohappokoostumus.

Hyvinä lähteinä hän mainitsee hampun, herneen, riisin, pavut, linssit, tempehin, tofun, kvinoan ja pinaatin. Tarvittaessa voi myös käyttää proteiinilisiä. Hiilihydraateista Kontu suosittelee tummaa riisiä ja kvinoaa sekä hedelmiä.

— Rasvoista hyviä ovat etenkin pellava, chia ja hamppu. Mahdollisimman prosessoimattomat ruoat ovat olennaisia. Pitää myös syödä tarpeeksi kaloreita, sillä lihas tarvitsee paljon energiaa kasvaakseen, hän sanoo.

Kontu kehottaa ihmisiä ottamaan selvää näistä asioista ja ymmärtämään, että me voimme edistää veganismia näyttämällä hyvinvoivilta sekä olemalla positiivisia ja kannustavia. Hän toivoo opinnäytetyön herättävän ihmisissä kiinnostusta ja ennakkoluulojen ainakin vähenevän. Hän toivoo myös kehonrakennusta aloittelevien vegaanien hyötyvän opinnäytetyöstä.

Urheiluvälineisiin kannattaa kiinnittää huomiota

Visa Savolaisen opinnäytteen aihe sai alkunsa halusta tehdä työstä jollakin tapaa yhteiskunnallisesti kiinnostava ja vaikuttava. Lopulta vegaaniurheilu valikoitui. Savolainen on ollut vegaani noin kaksi vuotta.

— Heräämiseni kasvissyöntiin tapahtui tuotantoeläinten kohteluun ja ympäristön kuormittamiseen liittyvien ongelmien myötä. Sanoisin olevani eläinoikeusvegaani, eli omat motiivini veganismiin kytkeytyvät voimakkaasti eläinoikeuksiin, hän kertoo.

Savolaisesta aihe tuntui kiinnostavalta myös siksi, ettei siitä juurikaan ole kirjallisuutta tai muuta tietoa suomeksi.

Opinnäytetyö keskittyy vegaanin ravitsemukseen, ja tavoitteena on kumota siihen liittyviä ennakkoluuloja sekä helpottaa vegaaniurheilun aloittamista. Tämän lisäksi opinnäytteessä on otettu huomioon vegaaniurheilijan vaatetus, jalkineet ja urheiluvälineet. Työ sisältää käytännön vinkkejä muun muassa vegaanisten urheilujalkineiden etsimiseen sekä muutamia vegaanisia vaihtoehtoja. Myös eläinperäisistä liikuntavälineistä on esimerkkejä.

Savolainen kertoo, että lähes kaikki urheiluun tarkoitetut tekstiilit ovat vegaanisia, sillä ominaisuuksien puolesta synteettiset tekokuidut vastaavat parhaiten urheiluvaatteiden vaatimuksia. Myöskään vegaanisten urheilujalkineiden löytämisen ei pitäisi olla vaikeaa, sillä nekin tehdään useimmiten tekokuiduista. Jotkin jalkineet saattavat sisältää eläinperäisiä liima-aineita, mutta niiden käyttö on vähentymässä. Tietoa tästä ei ole ollut helposti saatavilla.

Vegaaniurheilun helppous ja vaikeus

Vegaaniurheilun haasteeksi Savolainen kertoo tiedonhakuun liittyvät ongelmat sekä ruokahuollon, jos siitä vastaa vegaaniuteen perehtymätön henkilö. Varmuuden vuoksi pidemmille leireille kannattaa ottaa mukaan omia runsasenergisiä ja proteiinipitoisia eväitä.

— Koskaan ei voi olla varma, ovatko muut ruoanlaittajat tietoisia vegaanin tarpeista ja kasviperäisistä proteiininlähteistä. Itse sain kerran liikunta-alan seminaarissa ollessani lounaaksi porkkanaa sekä parsa- ja kukkakaalia. Silloin tuli proteiinipatukat tarpeeseen, hän sanoo.

Savolaisen mukaan veganismi ja sen myötä vegaaniurheilukin on kuitenkin helpottunut viime aikoina.

— Markkinoille on tullut runsaasti uusia vegaanisia valmisteita. Aiemmin mahdollisesti haasteita tuottanut täysipainoisen välipalan koostaminen Siwankin valikoimasta on helppoa nykyään. Lähes kaikista kaupoista saa vegaanisia tuotteita.

Esmeray Konnun opinnäytetyö "Vegaanibodarin pieni käsikirja" löytyy täältä.

Nimi: Visa Savolainen
Ikä: 19 vuotta
Kotipaikkakunta: Tampere
Koulutus: Valmistuu liikuntaneuvojaksi Varalan urheiluopistosta
Omat lajit: Salibandy
Muut harrastukset: Poliittinen toiminta Vasemmistonuorissa ja muu järjestö- ja vapaaehtoistyö
Lempiruoka treenin jälkeen: Proteiinipitoinen pestopasta

Nimi: Esmeray Kontu
Ikä: 26 vuotta
Kotipaikkakunta: Alun perin Kuopiosta, nykyisin Lahdesta
Koulutus: Viittomakielen tulkki, valmistuu liikuntaneuvojaksi Pajulahden urheiluopistosta
Omat lajit: Body Combat (toimii myös ohjaajana) ja kuntosali
Muut harrastukset: Elokuvat ja lukeminen
Lempiruoka treenin jälkeen: Proteiiniterveyspommi-smoothie ja kikherneomeletti

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2014.