Hedelmiä

Sain elämäni takaisin!

Asiasanat: 
Teksti: Laura Lyytikäinen
Kuvat: haastatelluilta

Kahden kuukauden mittaisella matkallani Thaimaahan tapasin inspiroivia ihmisiä ja osallistuin Fruit Winter -tapaamiseen. Sinne kokoontuville ihmisille oli yhteistä kiinnostus hedelmäpainotteiseen ruokavalioon, ja muutama fruitariaani pysähtyi kertomaan minulle kokemuksiaan.

Fruitariaanit syövät pääasiassa hedelmiä, vihanneksia ja salaattia. Esimerkiksi 80/10/10 -ruokavaliota noudattavat syövät hedelmiä suurimman osan päivästä ja ison salaatin päivälliseksi. Salaatinkastikkeen voi tehdä esimerkiksi appelsiinista tai mangosta. Esimerkiksi Raw till 4 -ruokavalion noudattajat syövät myös kypsennettyä ruokaa.

Fruitariaanit eivät yleensä ole huolestuneita proteiinin saannista, sillä jopa melonit ja kurkut sisältävät proteiinia. Proteiini koostuu aminohapoista, joita kaikki ruoka-aineet sisältävät. Fruitariaanien mukaan aminohappoja saa terveellisemmässä ja imeytyvämmässä muodossa, kun syö ruoka-aineet raakana. On myös tärkeää, ettei saa liikaa proteiinia. Monet fruitariaanit ovat kokeneet terveytensä parantuneen ja tuntevat itsensä hyväkuntoisemmaksi kuin muut ihmiset ympärillään.

Louise ”Fruity Lou” Koch, Tanska

Louise Koch– Olin monta vuotta sairas ja kokeilin kaikkea, mitä lääkärit suosittelivat, mutta mikään ei auttanut. Kärsin korkeista maksa-arvoista, lisämunuaisten uupumuksesta, hedelmättömyydestä, niveltulehduksista, hiivasyndroomasta, univaikeuksista ja ahdistuskohtauksista. Jaksoin vain vaivoin seistä niin kauan, että sain tiskatuksi. Viisi vuotta sitten nettituttavani suositteli tätä elämäntapaa, ja tänään olen täysin terve. Sain elämäni takaisin.

Vaikka olen vegaani pääasiassa terveydellisistä syistä, olen myös iloinen siitä, etten elämäntavallani vahingoita eläimiä.

Nykyään tämä elämäntapa tuntuu helpolta eikä vaadi juuri ruoanlaittoa, tiskaamista tai ruokakaupassa käyntiä. Ostan ruokani isoina määrinä ja syön hedelmät sellaisinaan. Talvella on joskus vaikea löytää hyviä hedelmiä ja hinnat ovat kalliimpia. Talvella matkustan usein Thaimaahan, jotta saisin hyvälaatuisia hedelmiä ja aurinkoa.

Tutustu...

Matthias Englert, Saksa

Matthias Englert– Syön päivän aikana tavallisesti suuret määrät banaaneja ja taateleita pirtelönä, valkoista riisiä ja tomaattikastiketta sekä perunaa, linssejä ja vihanneksia. Olen 179 cm pitkä ja painan 78 kg. Syön keskimäärin 4 500 kaloria päivässä, josta noin 100 g on proteiinia. Saadakseen tarpeeksi proteiinia täytyy yksinkertaisesti syödä tarpeeksi. Proteiini on yleisesti ottaen yliarvostettua. Saan sitä tarpeeksi, vaikka harrastan voimaharjoittelua.

Minulle tämän elämäntavan noudattaminen on helppoa, koska syön myös riisiä ja muuta kypsennettyä ruokaa. Saksasta saa tosin melko hyvälaatuisia hedelmiä.

En käytä eläinperäisiä tuotteita, sillä minusta ei ole nykyaikaista elää eläinten kustannuksella.

Marina Grubic, Serbia

Marina GrubicSyön tavallisesti kaksi kertaa päivässä. En ole aamuisin nälkäinen, joten syön vasta lounaalla. Lounaaksi syön yleensä suuren määrän makeita, mehukkaita sesongin mukaisia hedelmiä. Nautin eniten monoaterioista eli yhden hedelmän aterioista, joten lounaaksi syön vaikkapa 1,5 kg persikoita, viinirypäleitä, persimoneja tai pitayoja. Illalliseksi syön tavallisesti sekä hedelmiä että salaattia jonkun kastikkeen, esimerkiksi appelsiini-avokado-tillikastikkeen kera. Ruoansulatuksen kannalta on tärkeää, että hedelmät ovat kypsiä.

Olen aina rakastanut hedelmiä, mutta yritin aiemmin olla syömättä niitä liikaa, koska monen mielestä hedelmät olivat liian sokeripitoisia. Kun luin Dr. Douglas Grahamin kirjan The 80/10/10 Diet minulle tuli yllätyksenä, että hedelmässä oleva sokeri on paras ystävämme, kun on kyse luonnollisesta ja terveellisestä ruokavaliosta.

Aloitin fruitariaanina helmikuussa 2012. Sitä ennen söin vuodesta 2005 vegaanista kypsennettyä ruokaa. Olen ensisijaisesti eettinen vegaani eikä julmuus toista eläinlajia kohtaan sovi luonteelleni. Oloni on paras kun en satuta toisia olentoja.

Tämän elämäntavan noudattaminen ei mielestäni ole vaikeaa. Joskus talvella valikoima on aika suppea, mikä saa minut arvostamaan kesää ja hedelmien runsautta.

Tutustu...

Conor ”HandyManBananas” McMillen, USA

Conor McMillenSyön normaalisti 3 500 kaloria päivässä. 2 500 kaloria tulee hedelmistä ja hedelmämehuista. Vaikka syön paljon erilaisia hedelmiä, syön useimmiten banaaneja, taateleita, mangoja, appelsiineja ja omenia. Loput kaloreistani tulevat riisistä, quinoasta, maissista, polentasta tai maissijauhosta ja perunoista. Syön myös paljon tomaatteja ja erilaisia vihanneksia sekä avokadon päivässä.

Kiinnostuin tästä elämäntavasta kaksi vuotta sitten, kun löysin itseni eronneena, juomasta joka päivä, polttamasta tupakkaa, juomasta isoja määriä kahvia, ahmimasta lihaa ja eineksiä. Olin masentunut ja halusin isoja muutoksia elämääni. Ystäväni kertoi minulle HCRV:stä eli High Carb Raw Vegan -ruokavaliosta. Ostin banaanilaatikon ja annoin mennä.

Niihin aikoihin asuin Massachusettsissa. Luovuin seuraelämästä terveyteni takia, ja vaikka se oli välillä vaikeaa, paloin halusta jatkaa tällä tiellä. Oli toki vaikeaa syödä hedelmäpainoitteisesti paikassa, jossa ei kasvanut paljon hedelmiä, ja ymmärrän ketä tahansa, joka ponnistelee maantieteellisten rajoitusten vuoksi. Minulla oli onneksi yhteyksiä Californiaan, ja olen nyt asunut Yhdysvaltojen hedelmärikkaimmilla alueilla melkein vuoden. On helpompaa olla fruittari Californiassa.

Aiemmin kärsin huonosta ruoansulatuksesta, aknesta ja hilseestä ja olin noin seitsemän kiloa ylipainoinen. Kaikki tämä muuttui 30 päivässä. Fyysisiä muutoksia tärkeämpää olivat kuitenkin ne henkiset muutokset, jotka koin. Hedelmäpainotteinen ruokavalio antoi minulle rauhan tunteen, mutta avasi myös tunnekehoni mahdollistaen sen syvällisemmän tutkimisen. Jos haluaa oppia itsestään ja muuttaa tunnetilaansa, puhdas hedelmäpainotteinen ruokavalio auttaa suunnattomasti.

Tutustu...

Harley ”Durianrider” Johnstone, Australia

Harley Johnstone– Tavallinen päiväni menee näin: Herään, juon litran vettä ja teen työtä tietokoneella 30 minuuttia. Sekoitan 15–20 kypsää, täplikästä banaania, luomusokeria ja vettä. Juon litran ennen lounasta ja samanlaisen pirtelön lounaaksi. Juon toisen litran ennen päivällistä. Keitän riisiä ja syön vihannesten ja vegaanisen, vähärasvaisen pastakastikkeen kanssa. Joskus syön paljon enemmän.

Kuulin hedelmien tärkeydestä osana terveellistä elämäntapaa vuonna 2001. Aloin syödä enemmän hedelmiä, mikä antoi enemmän puhtia, ja hoikistuin. Sillä tiellä olen vieläkin. Olen vuosien saatossa myös oppinut, miltä laadukas hedelmä maistuu. Nykyään on todella vaikeaa löytää makeita hedelmiä, mutta joskus törmää helmiin.

Australiassa on todella kallista syödä tällä tavalla. Mutta nautin hedelmistä ja nautin Australiasta ja tienaan juuri tarpeeksi ostaakseni sellaista ruokaa, mistä nautin. Minulla ei ole kännykkää, lapsia eikä velkoja ja laitan niin paljon rahaa kuin tarvitsee löytääkseni laatuhedelmiä. Tästä syystä vietän paljon aikaa Thaimaassa.

Viime keskiviikkona pyöräilin 586 km. Yksin, ilman apujoukkoja ja ilman mitään stimulantteja kuten kofeiinia. Nautin pelkästään korkeahiilihydraattisia vegaaniruokia. Olen pyöräillyt 270 000 km vegaanina ja treenaan vuosittain ammattilaisten pyöräilijätiimien kanssa, vuoristossakin.

Ystäväni tekivät maailmanennätyksen viime vuonna juosten Australian ympäri etenemällä maratonin päivässä ja syöden suurimman määrän kaloreistaan hedelmistä. He ovat olleet vegaaneja pitkään. He tekivät maailmanennätyksen 65 ja 68 vuoden iässä! Ei mitään steroideja, kofeiinia, särkylääkkeitä tai EPO:a. Eikä mitään proteiinijauheitakaan.

Tutustu...

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2014.

Vegaiassa esitetyt näkemykset eivät edusta Vegaaniliitto ry:n kantaa ellei näin nimenomaisesti ole mainittu.

Vegaaniliitto Facebookissa