Martti Bergestad ja Kristina Labart-Bergestad

Ruotsissa asuvat Martti Bergestad ja Kristina Labart-Bergestad uskovat eläinoikeuspuolueen menestykseen myös Suomessa.

Suomen Eläinoikeuspuolueen poliittiset linjaukset ovat selvillä

Teksti: Pinja Mustajoki
Kuva: Tomi Tulipääsky

Mitä ajatuksia herättää sanapari Suomen Eläinoikeuspuolue? Onko kyse pienen ryhmän taivaanrannan maalailusta vai vakavasti otettavasta tulevaisuuden vaikutuskanavasta? Ruotsin ja monien muiden maiden erimerkkien rohkaisemana Suomeen ollaan perustamasta omaa eläinpuoluetta.

– Tämä vuosisata on eläinpuolueiden vuosisata, uskoo yhdessä Tarja Benaoudan kanssa Suomen Eläinoikeuspuolueen ideoinnin käynnistänyt Kristina Labart-Bergestad. Hän on juuri palannut Ruotsista, jossa hän osallistui miehensä Martti Bergestadin kanssa Djurens Parti -puolueen kokoukseen. Djurens Parti perustettiin viime helmikuussa. Se sai EU-vaaleissa yli 8 000 ääntä ja on keväällä mukana myös Ruotsin eduskuntavaaleissa.

– Ruotsissa eläinpuolue syntyi, kun siellä turhauduttiin vihreän puolueen tehottomuuteen eläinasioiden ajamisessa. Ruotsissa vihreät jopa äänestivät lihaveroa vastaan, Kristina Labart-Bergestad kertoo.

Kaikissa EU-maissa tulisi olla eläinoikeuspuolue.

Länsinaapurin lisäksi eläinpuolueiden menestyksestä on näyttöä muistakin maista. Eläinpuoluetoiminnassa ollaan vielä pidemmällä esimerkiksi Hollannissa, jossa eläinpuolueella on kaksi edustajaa parlamentissa. Saksaan eläinpuolue on perustettu jo vuonna 1993 ja sieltä on yksi edustaja EU-parlamentissa. Aktiivisia eläinpuolueita on lisäksi muun muassa Tanskassa, Itävallassa ja Yhdysvalloissa.

Kristina Labart-Bergestadille muiden maiden eläinpuolueiden esimerkki antaa paljon toivoa ja rohkaisua Suomen Eläinoikeuspuolueen perustamiselle.

– Mielestäni kaikissa EU-maissa tulisi olla eläinoikeuspuolue. Haluamme tuoda eläinten äänen kuuluviin EU:ssa, jossa Eurooppaa koskevat suuret päätökset tehdään. Suomessa ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota eläinten asemaan ja eläinsuojelulaki on tehoton ja vanhanaikainen.

Eläinoikeuspuolueen perustaminen on vielä alkuvaiheessa ja käytännön tekemistä riittää. Ensimmäinen askel on yhdistyksen perustaminen, minkä jälkeen voidaan alkaa kerätä kannattajakortteja. Puolueen perustamiseksi kortteja tarvitaan 5 000 kappaletta, minkä jälkeen Eläinoikeuspuolue voi asettua ehdolle eduskuntavaaleissa.

Suomen Eläinoikeuspuoleen poliittiset linjaukset ovat selvillä: Tuotantoeläinten huomioiminen eläinoikeusnäkökulmasta, lihankulutuksen vähentäminen kansallisella tasolla sekä turkistarhauksen lopettaminen ovat itsestään selviä eläinpuolueen tavoitteita. Eläintuotanto liittyy suoraan myös esimerkiksi ympäristöä ja kansanterveyttä koskeviin kysymyksiin. Myös ihmisoikeudet ja tasa-arvokysymykset kuuluvat kiinteästi puolueen arvomaailmaan.

Eläinkysymykseen keskittymisen Labart-Bergestad näkee ennemmin hyötynä kuin kritiikin aiheena:

– Pieni yhden asian puolue voi olla pieni suuren asian puolue.

Ruotsissa eläinpuolue syntyi, kun siellä turhauduttiin vihreän puolueen tehottomuuteen.

Nyt kaivataan aktiivisia ihmisiä puolueen toimintaan. Facebook-ryhmässä on kartoitettu tarvetta paikallisryhmille ja puolueen graafinen ulkoasu on saamassa muotonsa. Kristina Labart-Bergestadin ajatus puolueen logoksi on pieni ketunpoikanen. Se muistuttaa yhä jatkuvasta kettutarhauksesta Suomessa.

Martti Bergestad ja Kristina Labart-Bergestad tapasivat 80-90-lukujen taitteessa juuri turkistarhauksen vastaisen kampanjan merkeissä. Martti oli myös perustamassa Vegaaniliittoa ja Vegaia-lehteä 90-luvun alussa. Kristina puolestaan siirtyi täysin vegaaniseen elämäntapaan lopulta kolme vuotta sitten.

– Puolueen arvot ovat vegaanisessa elämäntavassa, mutta kaikki eläinrakkaat ihmiset ovat tervetulleita mukaan puolueen toimintaan ruokavaliosta riippumatta.

Toiveet puolueen tulevaisuudelle ovat korkealla, mutta alussa on syytä säilyttää maltti. Tyhjästä lähtevän puolueen alkutaival saattaa olla kankea, mutta muiden maiden menestystarinat kannustavat. Bergestadien mukaan Ruotsissa eläinpuoleen myötä eläinasia on saanut runsaasti huomiota lehdistössä ja muutoksia asenneilmapiirissä on havaittavissa. Monissa ruokaloissa kasvisruoka on ”se pääruoka” ja liharuokaa saa erikseen pyydettäessä. Puolueen tavoitteena on päästä vaikuttamaan politiikkaan siellä, missä sitä tehdään

– Ehkä joskus Suomen Eläinoikeuspuolueelle voi tulla iso jytky! toteaa Martti Bergestad toiveikkaana.

Suomen Eläinoikeuspuolueen perustamista koordinoi tällä hetkellä Tarja Benaouda.

tarjab@outlook.com

Facebookissa toimii EOP-ryhmä, johon kaikki ovat tervetulleita.

Vegaaniliitto Instagramissa