Vegan Restoranin ständi

Vegan Restoran V:n omistajat Loore-Emilie Raav ja Mikk Mägi ovat osallistuneet messuille joka vuosi.

Tallinnan Kasvisruokamessuille odotetaan Vegekauppaa ja Palkuaista

Teksti: Anniina Ljokkoi
Kuvat: Martin Vuks

Tallinnan suositut Kasvisruokamessut järjestetään jo viidettä kertaa. Tänä vuonna panostetaan määrän sijasta laatuun, ja messujärjestäjät myöntävät osallistujille uuden vegaanisen laatumerkin.

Kansainvälisenä vegaanipäivänä ensimmäinen marraskuuta järjestettäville Tallinnan Kasvisruokamessuille on tänäkin vuonna lähdössä sekä näytteilleasettajia että vieraita Suomesta. Suomalaista eläinoikeustyötä on järjestöistä menossa edustamaan Animalia ja vegaaniyrityksistä Vegekauppa sekä tempehiä valmistava Palkuainen.

– Tempehiä ei ole aiemmin nähty meidän messuilla, vaikka kysyntää on, kertoo messujen pääjärjestäjä Annika Lepp.

Etelästä päin on puolestaan tulossa Baltian ensimmäinen vegaaninen kauppa, liettualainen Veggo, joka avasi hiljattain verkkokaupan myös Virossa.

Ensimmäiset Kasvisruokamessut järjestettiin riskillä

Annika LeppTallinnan kasvisruokamessujen järjestäjä Annika Lepp toivoo, että media tarttuisi muihinkin kuin terveysnäkökulmiin uutisoidessaan messuista. Annika Lepp on toiminut messujen pääjärjestäjänä alusta alkaen eli vuodesta 2011. Hän työskentelee tätä nykyä eläinten oikeuksia ajavassa yhdistyksessä Loomus, mutta on kuulunut lähes kaikkiin virolaisiin eläinsuojelu- ja eläinoikeusjärjestöihin.

Kun Kasvisruokamessut järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 Tallinnan Solaris-ostoskeskuksessa, Annika Leppillä ja toisilla vapaaehtoisilla ei ollut minkäänlaista kokemusta vastaavan tapahtuman luomisesta.

– Vierailimme Suomessa Animalian aktiivien luona saadaksemme heiltä neuvoa, mitä asioita meidän olisi hyvä ottaa huomioon, Lepp muistelee.

Ensimmäisenä vuonna kyseessä oli uusi ilmiö myös yleisölle. Järjestäjien vaatimattomana tavoitteena olikin vain saada kasvissyönnin olemassaolo yleiseen tietoisuuteen ja tuoda kasvisruoka esiin positiivisessa valossa.

Messujen suosio yllätti järjestäjät.

– Muistan, että jopa meidän europarlamentaarikkomme Tunne Kelam vieraili messuilla. Me olimme tosi ylpeitä! Lepp kertoo.

Nykyään messuja voi kuvailla vegaanisiksi elämäntapamessuiksi, joista kasvisruoka on vain yksi osa.

Annika Lepp järjestää messuja leipätyönsä ohella ja saa voimia vievästä työstään vain symbolisen korvauksen. Hän aloittaa messujen järjestelyt jo keväällä kartoittamalla mahdollisia paikkoja ja yhteistyötahoja. Apuna ovat Viron vegaaniyhdistys, eläinoikeusjärjestö Loomade Nimel sekä Leppin oma järjestö Loomus.

– Olen oppinut näinä vuosina delegoimaan tehtäviä ja päästämään irti liiasta idealismista. Meillä on kaikilla rajalliset resurssit, ja se täytyy hyväksyä. Jatkuvuus ja tiimityö ovat oleellisempia kuin yksityiskohtiin takertuminen.

Messut lanseeraavat vegaanisen laatumerkin

Suurimmillaan messut olivat viime vuonna, jolloin Tallinnan Mustamäen kaupunginosan suurimmassa ostoskeskuksessa Mustikassa vieraili messupäivänä jopa 8 000 kävijää. Näytteillesettajia oli 70.

Messut saivat runsaasti huomiota myös mediassa, mutta järjestäjien mielestä ne olivat kadottamassa päämotiivinsa: eläimet. Kosmetiikkamyyjien joukossa oli villa- ja hunajatuotteiden kaupittelija, joka väitti tuotteidensa olevan vegaanisia. Ruokapuolta sai vahtia, ettei sinne ilmestynyt maitotuotteita. Maistelijoista kaikki eivät tienneet päätyneensä vegaanisille messuille.

HerkkujaMessujen kävijämäärä on yllättänyt ruoantarjoajat joka vuosi. Parhaimmat herkut ovat loppuneet kesken useasta pöydästä. Tänä vuonna näytteilleasettajien määrä on rajattu 33:een, ja joukko on valittu huolella.

– Kaikki paikat ovat tällä hetkellä varattuja, ja osallistuvien yritysten ja järjestöjen joukossa on vain sellaisia, jotka ansaitsevat meidän laatumerkkimme, Annika Lepp paljastaa.

Kasviruokamessujen vegaaninen laatumerkki on järjestäjien tänä vuonna käyttöön ottama, ja sen tarkoituksena on antaa tunnustusta vegaanisia tuotteita ja palveluita tarjoaville yrityksille. Merkki toimii kuluttajalle laadun takeena. Kriteerejä ovat tuotteiden ja palveluiden sopivuus vegaaneille, halu kehittää vegaanisia tuotteita, vegaaniasiakkaiden arvostaminen ja veganismin päämäärien ymmärtäminen.

– On hienoa kehitystä, että Virossakin on kosmetiikan ja puhdistusaineiden tuottajia, jotka mainostavat itseään vegaanisina. Messuille on tulossa esimerkiksi virolainen pesujauheiden valmistaja Bio Vegan Family. Myös virolainen puhdistusaineiden valmistaja Mulieres on sataprosenttisesti vegaaninen, Annika Lepp iloitsee.

Eläinoikeudet näkyvämmin esille

Tyttö ja kakkuLehmänmaito-ostoksilla käynyt tyttö on tupsahtanut Kasvisruokamessuille Mustikan ostoskeskuksessa. Kasvisruoasta on jo Virossakin ehtinyt tulla trendi, johon törmää julkkisten haastatteluissa ja terveysjulkaisuissa. Messujärjestäjien tavoitteena on tänä vuonna sitoa messutarjonta näkyvästi veganismiin – eläinten oikeuksiin ja luonnonsuojeluun.

Ruokamyynnin ja järjestöpöytien lisäksi ohjelmaan kuuluu elokuvanäytöksiä ja keskustelutilaisuuksia niiden annista.

– Toivon todella, että nyt kun messut järjestetään jo viidettä kertaa, toimittajat eivät enää kuvita messuista kertovia juttujaan salaatinlehdillä ja porkkanoilla. Jospa heille olisi jo kertynyt tarpeeksi kuva-aineistoa messuilla tarjottavista vegaanisista muffineista, suklaakakuista, piirakoista ja burgereista, Annika Lepp virnistää optimistisesti.

Messuinfo vierailijoille

Kasvisruokamessut 2015 järjestetään 1. marraskuuta klo 11-17 Tallinnassa Tornimäen ostoskeskuksessa osoitteessa Tornimäe Ärikeskus, Tornimäe 5.

Messupaikka on kävelymatkan päässä keskustasta, tavaratalo Stockmannin vieressä. Lähimmälle pysäkille ”Paberi” vievät raitiovaunut 2 ja 4.

Ostoskeskuksessa sijaitseva kahvila-ravintola Mamo tarjoaa messupäivänä vain vegaanisia ruokia.

Messuille kannattaa varata käteistä.

Kasvisruokamessujen kotisivu.

Kasvisruokamessut Facebookissa.