Karhunlaukka

Varhaissatoa kasvimaalta

Teksti ja kuvat: Emma Karimaa

Jos suunnittelet kasvimaan perustamista pihaasi tai palstan hankkimista ja haluat kasvimaaltasi satoa mahdollisimman aikaisin keväällä, kannattaa istuttaa tiettyjä monivuotisia hyötykasveja. Useimmat vihannekset kylvetään keväällä joko suoraan maahan tai jo kevättalvella ruukkuihin sisällä. Monivuotiset kasvit ovat vaivattomampia, sillä ne odottavat puutarhuria lumen alla ja alkavat heti keväällä pukata syötävää.

Parsa

ParsaParsa Luksusherkku, jota on helppo kasvattaa. Kotimaista parsaa ei ole juuri myytävänä, vaikka se kasvaa pohjan perukoilla hienosti. Parsa viihtyy kevyessä hiekkaisessa maassa ja pitää erityisesti merilevästä. Helpointa on perustaa parsapenkki vaikkapa vanhaan kaivonrenkaaseen. Tasoita maa ja peitä se juurimatolla tai kattohuovalla. Juuririkkakasvien torjumiseen kannattaa panostaa parsapenkin perustamisvaiheessa, sillä niiden kitkeminen parsan juurakon keskeltä on mahdotonta. Täytä rengas mullalla ja hiekalla ja istuta parsan taimet. Myös savea sopii heittää joukkoon. Kohopenkki on lämmin ja aikaistaa satoa. Parsa pitää kalkista ja merilevästä, jos sitä on saatavilla. Valkoista parsaa saadaan peittämällä parsan versot hiekalla tai mullalla. Vihreä parsa on kuitenkin ravinteikkaampaa ja yhtä herkullista, joten miksi nähdä vaivaa.

Sipulikasvit

Kaupan vihannesosastolta ostetun ruohosipuliruukun voi istuttaa ulos.

Ruohosipuli on tutuin aikaisista puutarhakasveista. Se antaa satoa samaan aikaan ensimmäisten vuohenputkien ja nokkosten kanssa. Ruohosipuli kukkii kesäkuussa violetein kukin ja syötävää saa koko kasvukauden ajan. Kaupan vihannesosastolta ostetun ruohosipuliruukun voi istuttaa ulos.

Muita aikaisia sipulikasveja ovat pilli- ja ilmasipuli, joista syödään lehtiä. Viimeisin tuttavuuteni sipuleista on karhunlaukka, joka kukkii alkukesästä herkin valkoisin kukin. Karhunlaukan lehdet maistuvat miedosti valkosipulilta ja Venäjällä siitä tehdään etikkasäilykettä. Karhunlaukka on lehtokasvi, jota tavataan luonnossa Suomen lounaisosissa ja Ahvenanmaalla, jossa se on rauhoitettu.

Yrtit

Hyvänheikinsavikka, lipstikkaHyvänheikinsavikka edessä, lipstikka takana Monivuotiset yrtit, kuten lipstikka, mäkimeirami, oregano ja sitruunamelissa antavat varhaista satoa jo toukokuussa. Minttuakin saa jo kesäkuun alussa. Lipstikka sopii erityisesti sellerin ystäville ja sen kuivattuja lehtiä voi käyttää kasvisliemen sijasta. Yrtit talvehtivat yleensä hyvin, mutta sitruunamelissa kannattaa peittää lehtikasalla talveksi.

Raparperi

RaparperiRaparperi Kaikille tuttu raparperi on ilahduttavan aikainen ja runsaasti satoa tuottava kasvi. Se pitää voimakkaasta lannoituksesta. Raparperista syntyvät piirakat, paistokset, kiisselit ja mehut. Pieneksi pilkottua raparperin vartta voi surauttaa smoothien joukkoon. Muista kalsiumpitoinen kyytipoika!

Hyvänheikinsavikka

Tätä kasvia on kutsuttu omavaraisviljelijän ykköskasviksi. Terveellinen pinaatin tavoin käytettävä savikkakasvi siementää runsaasti ja leviää helposti kasvimaalla. Siemeniä kannattaa kerätä ja syödä, jottei hyväheikki vie koko palstaa. Siemenet täytyy liottaa ennen syömistä niiden sisältämän saponiinin vuoksi ja siksi liotusveden voikin käyttää vaikka tiskaamiseen.

Köynnöspinaatti

KöynnöspinaattiKöynnöspinaatti Köynnöspinaatti on monivuotinen kasvi, joka kasvaa jopa 2-3 metrin pituiseksi. Satoa voi korjata jo toukokuussa. Köynnöspinaattia käytetään aivan samoin kuin pinaattia ja se maistuu samalta. Kasvi vaatii tuen, jossa kiipeillä.

Jutussa mainituista kasveista osan saa valmiina taimina. Raparperia, parsaa ja yrttejä voi istuttaa pitkin kesää ja vielä syksylläkin. Köynnöspinaatin siemenet kylvetään syksyllä tai keväällä, jolloin kylvös pidetään useita viikkoja jääkaapissa. Hyvänheikinsavikan, köynnöspinaatin ja karhunlaukan siemeniä saattaa olla vaikea löytää, mutta ainakin Maatiainen ry myy niitä. Oikeilla kasvivalinnoilla kesän ahkerointi palkitaan varhain seuraavana keväänä.