Varoitus: Hedelmissäsi saattaa olla eläintä!

Teksti: Teemu Nöjd

Millä hedelmien pinnat on käsitelty? Siinäpä asia, joka ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen hedelmäostoksilla, vaikkapa sitä sopivaa avokadoa tunnustellessa.

Itse en näistä vielä vuosi sitten liiemmin murehtinut. Oikeastaan tiedostava huoli alkoi vasta viime talvena tutustuessani Mats-Eric Nilssonin kirjoihin Aitoa Ruokaa ja Petos Lautasella. Näissä epäaidon ruoan hirttäjäisissä puhuttiin runsaasti E-koodeista, joihin myös pintakäsittelyaineet kuuluvat.

Kirjoja lukiessani olin vastikään siirtynyt hedelmä- ja vihannesostoksissani sataprosenttiselle luomulinjalle. Vaikka ensiksi ajattelinkin, että ei kai nyt sentään luomuissa mitään eläinperäisiä aineita olisi, ei olettamus kelvannut, joten päätin ottaa asiasta selvää.

Hidas selvitystyö

Problemaattista. Sitä tämän asian selvittäminen totisesti oli. Aloitin kyselyni maaliskuussa Ruohonjuuresta, jossa neuvottiin kääntymään tavarantoimittajan eli Satotukun puoleen. Satotukusta puolestaan kerrottiin, että parhaiten vastauksen saa Eviralta, ja Evira taas sanoi, että tuotteiden markkinoijan tulee tietää, onko heidän välittämiään hedelmiä ja vihanneksia (tavanomaisia tai luomuja) pintakäsitelty. Välitin tiedon Satotukulle, josta sain vastauksen vasta tätä tekstiä kirjoittaessani.

Satotukusta kerrottiin, että pintakäsittelyaineisiin liittyvät määräykset vaihtelevat maittain ja maanosittain. Pääsääntöisesti Satotukun myymissä luomutuotteissa ei käytetä pintakäsittelyaineita. Poikkeuksen tekevät banaani ja mahdollisesti muutamat muut ei-kuorineen syötävät hedelmät.

Olin kysynyt useammasta tuotteesta, ja noin kolmen kuukauden odottelun jälkeen sain vastauksen banaanista, mutta en tietoa siitä, mitä pintakäsittelyainetta siinä käytetään.

Mehiläisvaha sallittu luomutuotteissa

Päätin kääntyä asiassa vielä Luomuliiton puoleen, josta sainkin vastauksen hyvin nopeasti. Heidän luomuasiantuntijansa Mikko Rahtola välitti minulle tärkeää tietoa, kuten EU:n luomusäädöksiä pohtivan ryhmän EGTOP:in (Expert Group for Technical Advice on Organic Production) raportin vuodelta 2012. Raportissa tultiin siihen tulokseen, että kasviperäisen karnauba- ja eläinperäisen mehiläisvahan tai näiden yhdistelty käyttö luomuruoassa on sallittua.

Eviran 4/2009 Lisäaineopas sanoo kyseisistä aineista seuraavaa:

Karnaubavaha (E 903) Luontainen vaha, jota saadaan brasilialaisen Copernicia cerifera -palmun lehdistä. Saa käyttää pintakäsittelyaineena, kuten mehiläisvahaa.

Mehiläisvaha, valkoinen ja keltainen (E 901) Luontaista vahaa, jota saadaan mehiläisten vahakennoista. Pintakäsittelyaine, jota saa käyttää tuoreiden sitrushedelmien, omenoiden, päärynöiden, melonien, persikoiden ja ananaksien pintakäsittelyyn sekä makeisten, suklaamakeisten, pähkinöiden, maustettujen suolapalojen, kahvinpapujen ja tablettimuotoisten ravintolisien kiillotukseen.

Huom! Vahan käyttö ei rajoitu pelkästään yllämainittuihin hedelmiin tai muihin vastaaviin. Sen käyttö ei myöskään ole yleinen käytäntö. Esimerkiksi siinä missä yksi viljelijä käyttää omenoihinsa vahaa, saattaa toinen jättää käyttämättä. Myös tuotteen kuljetusmatkalla ja säilytysajalla on merkitystä asiassa.

Ei-vegaanisia appelsiineja

Kuinka sitten saada selville, onko jokin tuote pintakäsitelty? Se ei välttämättä ole helppoa, sillä ainoastaan sitrushedelmien pakkauksiin kuuluu merkitä korjuun jälkeiset käsittelyt. Tämän huomaa käytännössä, kun käy kaupassa tutkimassa hedelmälaatikoita. Itselleni pisti silmään Jaffa-appelsiinit (ei luomu). Laatikkoon oli merkitty koodi E-904 eli sellakka, jolloin saatoin vain huvittuneesti tokaista: ”Tämä appelsiini ei ole vegaaninen!” Koska hedelmiä ei aina myydä niiden omissa laatikoissa, voi tarkastamisesta tulla perin vaikeaa.

Jos todella haluaa tietää, onko hedelmässä epävegaanisia tai vegaanisia pintakäsittelyaineita, paras tapa toimia on ottaa yhteyttä tuotteen markkinoijaan tai itse viljelijään.

Lähteet

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2013.

Vegaaniliitto Instagramissa