Mehiläinen

Vegaani mehiläishoitajana

Teksti: Ilta Lehto

Voiko vegaani tuottaa hunajaa? Sekasyöjät eivät yleensä miellä hunajaa eläinperäiseksi, ja aiheesta väännetään joskus vegaanienkin kesken. Päätin ottaa asiasta selvää ja ilmoittauduin mehiläistenhoitokurssille.

Viitisen vuotta sitten aloin perehtyä syvällisesti terveelliseen ja ihmisen elimistölle tarkoitettuun ruokavalioon. Ensimmäisenä opin, kuinka valkoiset jauhot ja sokerit ovat lähes myrkkyä meille, ja jätinkin ne melkein välittömästi pois ruokavaliostani. Kaipasin silti makeutta elämääni ja ajattelin hunajan olevan luonnollinen ja terveellinen vaihtoehto tähän.

En kuitenkaan halunnut käyttää kaupan hunajatuotteita (paitsi ehkä luomua), koska olin kuullut niistä kaikkea huonoa, kuten että ne sisältävät osin sokerivettä. Ajattelin siis alkaa tuottaa omat hunajani, koska näin maalla asuessa se ei olisi kovin hankalaa. Päätin osallistua mehiläistenhoitokurssille – yksi parhaista päätöksistäni pitkään aikaan.

Alkuun kurssi vaikutti mielenkiintoiselta ja porukkakin oli mukava. Aika pian alkoi kuitenkin suuri hunajaesitteiden pakkosyöttö, jossa vakuutettiin hunajan terveellisyyttä ja kuinka välttämätöntä se on ihmisille. Tämä sai hälytyskelloni jo hieman värähtämään.

Olin itsekin ollut koko ikäni siinä uskossa, että hyvän terveyden kannalta on lähes pakko syödä hunajaa, etenkin flunssa-aikaan. Nyt kuitenkin aloin kyseenalaistaa tätä sen takia, että hunajateollisuus tuntui tuputtavan terveysfaktoja lähes samaan malliin kuin maitoteollisuus, jota en ollut uskonut enää vuosiin. Jotain mätää asiassa oli siis pakko olla.

Viedään kuningatar saunan taakse

Toinen asia, jonka ymmärsin kurssin puolen välin paikkeilla, oli hunajan epäeettisyys. Opettaja puhui jatkuvasti siitä, miten hunajantuotantoa pidetään hyvänä. Se edellyttää kuningattaren vaihtamista noin kahden vuoden välein. Luonnossa kuningatar voi elää viisivuotiaaksi.

Hunajateollisuus tuntui tuputtavan terveysfaktoja lähes samaan malliin kuin maitoteollisuus.

Kun kysyin, mitä vanhalle kuningattarelle tehdään, opettaja vastasi: ”Otetaan puhelinluettelo mukaan ja viedään kuningatar saunan taakse!” Koko luokka nauroi – minua lukuun ottamatta. Tähän loppuivat opintoni minun osaltani. Vegaanina en voinut moista sallia.

Kuningattarien kohteluun liittyy muitakin ongelmia. Kuningattaret ovat lähes aina keinotekoisesti hedelmöitettyjä, ja niitä kasvatetaan omilla farmeilla, joista ne sitten lähetetään ympäri maata, tai jopa maapalloa, niitä tarvitseville hunajantuottajille. Tämä tuottaa tietenkin paljon kärsimystä, eivätkä kaikki edes selviä matkasta.

Myös se tosiasia, että mehiläiset häädetään kodistaan savun avulla, jotta niiden hunaja saadaan kerätyksi, kuulosti erittäin epämiellyttävältä ja mielestäni eläinrääkkäykseltä. Mehiläiset ovat viisaita, kipua kokevia ja sitä karttavia eläimiä. Miksi niitä voisi käyttää hyväkseen paremmalla omallatunnolla kuin esimerkiksi lehmiä?

Kurssille osallistuminen avasi silmäni mehiläishoidon epäkohdille. Hunajantuotannossa käytetään hyönteisiä hyväksi lähes samalla tavoin kuin esimerkiksi maidontuotannossa, joten se ei ole vegaanista. Usein puhutaan myös eläinten tarpeesta lajityypilliseen käyttäytymiseen ja elämiseen. Kuinka lajityypillistä mehiläisille on tulla savustetuksi monta kertaa vuodessa? Tai saada oman, kukista kerätyn, terveellisen ravinnon sijaan sokerivettä? Tai kuningattaren tulla ihmisten tappamaksi parin vuoden ikäisenä?

Vegaani välittää myös ötököistä

Olen koko ikäni rakastanut kaikenlaisia ötököitä, ja edelleenkin pelastelen keskelle tietä eksyneitä koppakuoriaisia ja matoja. Talvella taas kannan nurkista löytyneitä hämähäkkejä kuistille talteen, koska pakkaseen en voisi niitä ikinä pääs tää. Myös tätä ötökkärakkauttani rupesin tarkemmin miettimään, kun perehdyin hunajantuotantoon. Miten voisin ikinä perustella itselleni joidenkin eläinten pelastamista ja toisten hyväksikäyttöä? En mitenkään.

Terveellisen ruokavalion etsiminen kuitenkin jatkui, ja löysin viime vuonna vihdoinkin avaimen onneen, hyvään oloon ja ihmisen elimistölle oikeasti tarkoitettuun ruokavalioon. Mielestäni ehdottomasti luonnollisinta ravintoa ihmisille ovat raa’at, kypsät ja luomutuotetut hedelmät ja vihannekset sekä pieninä määrinä pähkinät ja siemenet, eli niin sanottu ”80/10/10, low fat raw vegan diet”. Tähän ruokavalioon ei mielestäni hunaja kuulu.

Hunajankäyttäjät perustelevat mehiläisten ravinnon syöntiä sillä, että se sisältää paljon vitamiineja ja antioksidantteja, mutta eivät mehiläiset niitä mahassaan tuota. Ne ovat peräisin kukista, joista usein syntyy ihmisravinnoksi kelpaavia marjoja ja hedelmiä. Monet mehiläisten käyttämistä kukista olisivat ihan sellaisinaankin syömäkelpoisia ihmisille. Ihmiselle oikeasti tarkoitettu ravinto on siis suhteellisen helposti saatavilla olevaa. Kuinka helppoa luonnossa on hunajan varastaminen mehiläisiltä ilman apuvälineitä?

Toivon kaikkien vegaaniksi itseään kutsuvien olevan täysin sanojensa takana, sillä muuten annamme muulle maailmalle erittäin vääristyneen kuvan veganismista. Vegaani ei käytä millään tavoin hyväkseen muita eläviä olentoja. Piste. Jos käyttää hunajaa, mutta muuten elää kasvisravinnolla, on hunaja-vegetaristi tai jotain vastaavaa, mutta ei vegaani. Aivan kuten lakto-ovo-vegetaristitkin erotellaan vegaaneista.

Lähteet

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2013.

Vegaaniliitto Instagramissa