Vegaani personal trainer luottaa hyvään oloon ja perusruokaan

Teksti: Marianne Chanth
Kuvat: Kaisa Kokko

Ojentajien harjoitusta salillaViime kesänä onnistuin vuosittaisella Skotlannin-matkallani nyrjäyttämään selkäni erään kukkulan laella niin, että juuri ja juuri pääsin laskeutumaan rinnettä alas. Asiasta sydämistyneenä päätin, että minusta ei tule sohvaperunaa ilman taistelua. Niin alkoi kuntoutukseni personal trainerin tuella.

Pikku onnettomuuteni jälkeen oli istuminen, makaaminen ja käveleminen hankalaa melkein viikon ajan. Vielä muutama vuosi sitten olin harrastanut liikuntaa ihan säännöllisesti, mutta viime aikoina se oli jäänyt. Nyt pyysin apua tuttavaltani Hanna Nyyssöseltä, jonka tiesin olevan pt, eli personal trainer.

Koska asumme kaukana toisistamme, opastus suoritettiin etänä lähiohjauksen sijaan. Täytin ruokapäiväkirjaa, sain vinkkejä kuntoiluun, liityin kuntosalin jäseneksi – ja valitin surkeaa kohtaloani. Aluksi tuntui, että en millään löydä sitä intoa, joka minulla oli joskus ollut liikkumiseen.

Sain kuitenkin houkuteltua itseni kerran viikossa salille, ja pyöräilin ympäri kylää. Varsinainen innostus salilla käymiseen syttyi, kun siellä alkoi ryhmäliikunta, jota rakastan. Nyt ramppaan siellä aina, kun aikataulut sallivat, ja siinä sivussa tulee käytyä kuntosalin puolellakin. Ei minusta vielä mitään salikissaa ole tullut, mutta pääsin ylös sohvalta, mikä on jo askel oikeaan suuntaan.

Personal trainerin ja ravintovalmentajan koulutuksessa ei juuri veganismia käsitellä.

Suomessa on varmasti muitakin vegaaneja, jotka miettivät samoja liikuntaan liittyviä kysymyksiä kuin minä. Niinpä päätin jakaa kokemukseni muillekin, ja pyysin Hannaa kertomaan työstään personal trainerina.

Esittelisitkö itsesi ja kertoisitko taustastasi?

– Olen urheiluhullusta perheestä ja harrastanut liikuntaa aina. Kymmenvuotiaasta saakka harrastin kilpahiihtoa, ja sittemmin muun muassa ringetteä, salibändyä ja juoksua kilpatasolla. En enää kilpaile missään, vaikka pelasin viime kauden vielä salibandya 2-divisioonassa ja osallistun ”leikkimielisiin" sählyturnauksiin. Vaikka treenaankin tavoitteellisesti lähes päivittäin, niin nykyään fokus on hyvinvoinnissa, ei kilpailussa.

Ennen liikunta-alaa olin töissä keittiössä. Vuonna 2004 valmistuin kuntosaliohjaajaksi, kaksi vuotta sitten personal traineriksi ja syksyllä 2014 ravintovalmentajaksi.

Vegaani olen ollut kaksi ja puoli vuotta, ja sitä ennen olin pari vuotta kasvissyöjä.

Olen aina ollut herkkä näille asioille. Jo ollessani noin 12-vuotias katsoin dokumentin keski-eurooppalaisista eläinkuljetuksista ja lopetin meetwurstin syömisen saman tien. Food Inc. -dokumentin katsominen viitisen vuotta sitten oli lähtölaukaus muutokselle. Ryhdyin lakto-ovo-vegetaristiksi, ja vähitellen tiedostaessani enemmän asioita ruokavalio muuttui. Minusta tuli vegaani nähtyäni videon, jossa Gary Yourofsky puhuu veganismista.

Personal trainerin ja ravintovalmentajan koulutuksessa ei juuri käsitelty veganismia. B12-vitamiini, proteiinin saanti ja aminohapot kuitattiin lyhyesti. Kouluttajani antoi minun käyttää tietotaitoani koko ryhmän hyväksi, ja minulta kyseltiin koulutuksen aikana paljon veganismiin liittyviä asioita.

Olen aina ollut hyvin tietoinen syömisistäni. Vegaaniksi ryhtyessäni selvitin ravitsemukseen liittyviä asioita, sillä pohdin joudunko tinkimään kovasta treenistä ja kunnosta. Ala on proteiinikeskeinen, mutta ravintovalmennus vahvisti, että perusruoalla pärjää.

Mikä on pt?

Hyvä personal trainer huomioi asiakkaan mieltymykset, toiveet ja mahdolliset vammat tai rajoitukset.

– Personal trainer on nimensä mukaisesti henkilökohtainen valmentaja. Parhaassa tapauksessa kyseessä on hyvinvointia todella paljon edistävä projekti, joka kestää kuukausia, joskus jopa vuosia. Parhaat tulokset saadaan, kun tavataan usein. Kun ohjattava tulee salille, pt on mukana, ja tavallisesti käyntejä on 1–3 kertaa viikossa.

Pt tarkistaa yleensä myös asiakkaan ruokavalion ja antaa ohjeita. Asiakas täyttää ruokapäiväkirjaa, jonka avulla ruokavaliota vähitellen korjataan tai muutetaan, mutta mitään radikaalia ei tehdä. Ainakaan minä en toimi niin. Todella harvoin annan pt-asiakkaalle valmiin ruokavalion, sen sijaan sitä lähdetään järjestelemään asiakkaan omien ruokarytmien ja tottumusten kautta. Pt antaa ohjeita myös salin ulkopuoliseen harjoitteluun ja seuraa kehitystä.

Miten päädyit alalle?

– Kolmisen vuotta sitten kuntosalilla yhtäkkiä havahduin siihen, miten nastaa olisi olla myös töissä sellaisessa paikassa. Minulla oli jo kuntosaliohjaajan paperit vuosien takaa, mutta olin ajautunut keittiöalalle. Olen aina ollut kuntosalilla kuin kotonani, ja näin jälkeenpäin ajatellen ihmettelen, etten päätynyt alalle jo aiemmin. Nyt en pysty kuvittelemaan muuta unelma-ammattia, ja minulla on todellinen intohimo tähän työhön. Ala on todella monipuolinen, eivätkä pt ja ravintovalmennus ole ainoita tapoja tehdä tätä.

Mistä hyvät pt:t on tehty?

– Hyvä personal trainer huomioi asiakkaan mieltymykset, toiveet ja mahdolliset vammat ja rajoitukset. Hän ei mene omien mieltymystensä mukaan, vaan luo turvallisen ympäristön ja luottamussuhteen asiakkaaseen sekä on tietysti innostava ja tsemppaava! Hyvä pt myös päivittää jatkuvasti omaa tietouttaan alan koulutuksissa ja seminaareissa.

Miten valita "se oikea" personal trainer?

– Minulla on tapana antaa ilmainen näytekerta, ettei asiakkaan tarvitse ostaa "sikaa säkissä". On erittäin tärkeää päästä kokeilemaan, toimivatko kemiat. Kun on viikosta toiseen tekemisissä, on tärkeää, että synkkaa.

Koulutus ja harrastukset heijastuvat ohjaamiseen, joten valintaa tehdessä kannattaa huomioida myös pt:n koulutustausta ja kiinnostuksen kohteet.

Mitä etua vegaani-pt:stä on vegaaniasiakkaalle?

– Vegaani-pt pystyy tietysti antamaan esimerkiksi tuotevinkkejä paremmin, kun itsekin elää vastaavalla ruokavaliolla. Jos personal trainer on sekasyöjä, ei hänellä välttämättä ole tietoutta veganismista, ellei oma kiinnostus tai laajempi koulutus ole ajanut häntä selvittämään yksityskohtaisemmin eri ruokavalioita.

Mikä merkitys kuntoilulla ylipäätään on ihmiselle?

Vaarallisempaa on jäädä sohvalle kuin lähteä liikkumaan.

– Ensinnäkin liikunnasta tulee hyvä olo – sitä tunnetta toivoisin kaikille! Sanon kaikille asiakkailleni, jotka eivät ole aiemmin juurikaan liikkuneet, että toivon löytäväni heille sen hyvän olon ja fiiliksen, jonka saan itsekin liikunnasta. Kaupan päälle lihaskunto paranee, sydän voi paremmin ja ehkäpä kropassa tapahtuu positiivisia muutoksia.

Aluksi saattaa tietenkin paikat tulla kipeiksi, mutta hyvin pian lihakset tottuvat. Vaarallisempaa on jäädä sohvalle kuin lähteä liikkumaan. Toivon kaikkien löytävän kipinän liikuntaan ja hyvinvointiin.

Kun ihminen ikääntyy, on vielä tärkeämpää pysyä liikkeessä ja hyvässä kunnossa. Vastaisku vanhenemiselle on hyvä lihaskunto.

Kun vegaani aloittaa liikkumisen, tarvitseeko hän oikeasti säkkikaupalla niitä proteiinejä ja pillereitä, joita kaupan hyllyt ovat pullollaan?

Kun vegaani alkaa liikkua ja kuntoilla, perusterveellinen ruoka riittää.

– Terveellinen perusruoka riittää. Tosin jonkinlainen palautusjuoma on ihan hyvä, ellei pääse pian treenin jälkeen syömään. Sekin tosin riippuu liikunnan tehosta ja tyypistä.

Tietysti ne kaikkein tavoitteellisimmat treenarit voivat tehostaa harjoitteluansa lisäravinteilla, mutta se on sitä ääripäätä. Tavan tallaajat eivät tarvitse kuin perusruokaa. Lisäravinnerumba tulee todella kalliiksi, jos haluaa ostaa kaikkea, mitä luulee tarvitsevansa. Treenaamisen aloittajille kun usein mainostetaan kaikkea mahdollista superfoodeista aminohappoihin. Jos syö perusterveellisesti, niin ei tarvitse lisiä. Ikävä kyllä nykyään huomaa, että sellainen perusterve syöminen on kadoksissa turhan monilla.

Olisiko tarvetta listata Suomen vegaani-pt:t esimerkiksi Vegaaniliiton sivuille?

– Se varmasti helpottaisi pt:n löytämistä silloin, kun sellaista tarvitsee. On meitä tietääkseni muutama minun lisäkseni, eli valinnanvaraa alkaa olemaan vegaani-personal trainereissakin.

Hanna NyyssönenHanna Nyyssösellä on oma toiminimi ja hän toimii Evon tiloissa Suomenojalla. Hän ei ole täysin sidoksissa keskukseen, vaan voi toimia myös sen ulkopuolella personal trainerina ja ravintovalmentajana pääkaupunkiseudulla. Yhteyttä voi ottaa Facebookin kautta tai sähköpostitse hanna-riitta.nyyssonen@evofitness.fi.