Pesupähkinöitä

Vegaani siivoaa myrkyttömästi ja ekologisesti

Teksti: Terhi Heimonen
Kuva: Tomi Tulipääsky

Siivousaddikti kertoo teille nyt vegaanisesta ja ekologisesta kodinpuhdistuksesta. Osa vinkeistä on teoksesta Uudet konstit, vanhat aineet (Oy Valitut palat, 2007), osa on minulle perimätietona siirtyneitä vinkkejä ja osa omia yrityksen ja erehdyksen kautta oivallettuja sovelluksiani.

Siivoaminen on mukavaa, kun on oikeanlaiset aineet ja välineet! Mikrokuituliina on vastaus lähes kaikkiin ongelmiin. Sillä pyyhit tehokkaasti pölyt ja liat lattialta ja pinnoilta ilman kemikaaleja.

Ei ole tarvetta ostaa jokaista kohdetta varten omaa puhdistusainetta, sillä kodinsiivouksesta selviää hyvin muutamalla tuotteella. Itse käytän lähinnä väkiviinaetikkaa, ruokasoodaa, pesupähkinöitä sekä vegaanisia ja ympäristöystävällisiä astianpesuaineita ja konetiskitabletteja.

Yleispuhdistusaineeksi käy hyvin etikan ja veden yhdistelmä. Sekoita yksi osa etikkaa ja kaksi osaa vettä suihkepulloon ja puhdista keittiön tasot, jääkaappi ja niin edelleen. Etikka poistaa tehokkaasti myös hajuja.

Etikalla jatkat taloudellisesti astianpesuainetta ja samalla rasvanpoistokyky tehostuu. Laimentamattomalla etikalla ja hankaussienellä poistat niin pinttyneet rasvatahrat liedeltä ja uunista kuin kalkkisaostumat kylpyhuoneen pinnoiltakin. Etikan happamuus irrottaa hyvin kalkkitahrat, mutta sitkeisiin saostumiin etikan kannattaa antaa vaikuttaa puhdistettavassa kohdassa ainakin puolisen tuntia. Oman kokemukseni mukaan konetiskiin riittää puolikas konetiskitabletti.

SiivoustarvikkeitaMikroaaltouunin pesuun sekoita kolme ruokalusikallista sitruunamehua ja neljä desilitraa vettä ja kuumenna mikronkestävässä kulhossa muutama minuutti, kunnes höyry tiivistyy uunin seinämiin. Anna jäähtyä hetki ja pyyhi mikrokuituliinalla.

Hankausaineen kattiloille saat sekoittamalla yhden osan vehnäjauhoa ja yhden osan suolaa ja sen verran etikkaa, että syntyy tahnamainen seos. Valkaisevan hankausaineen esimerkiksi lavuaarin pesuun saat sekoittamalla ruokasoodaa ja vettä. Ruokasooda kannattaa ostaa isoissa pakkauksissa, jolloin se tulee huomattavasti halvemmaksi kuin maustepusseissa ostettuna.

Kahvinkeitin puhdistuu veden ja etikan sekoituksella suhteessa kaksi osaa etikkaa ja yksi vettä. Kierrätä seos kahvinkeittimen läpi ja keitä sen jälkeen kaksi säiliöllistä raikasta vettä keittimen läpi, ellet pidä etikan mausta kahvissasi.

Ikkunanpesuun hyvä seos on tippa astianpesuainetta ja loraus etikkaa sangolliseen vettä.

Kylpyhuoneen puhdistus helpottuu huomattavasti, kun asennat lattiakaivoon suojaverkon ja pesualtaaseen hiussiepparin. Ne keräävät hiukset ja muut mönjät, eivätkä viemäri ja hajulukko tukkiudu.

Etikan ja ruokasoodan yhdistelmällä saa avattua tukkiutuneen viemärin myrkkyjä hellävaraisemmin. Kaada viemäriin saman verran ruokasoodaa ja etikkaa. Vaahdon laskeuduttua laske perään kuumaa vettä, viiden minuutin kuluttua laske hetki kylmää vettä. Sama käsittely säännöllisesti auttaa pitämään viemärin ja lattiakaivon puhtaina ja raikkaina.

Pyykinpesussa kannattaa käyttää joko vegaanista pyykinpesuainetta tai pesupähkinöitä. Ekologisinta on tietenkin pyrkiä vähentämään pesukertojen määrää. Usein tuuletus ja tahranpoisto riittävät.

Tahranpoistoon tehokkaita ovat tahran laadusta riippuen etikka, ruokasooda ja suola. Huuhteluaineena yksi desilitra etikkaa pehmentää pyykin ja poistaa bakteerit ja staattisen sähkön sekä esimerkiksi kirppisvaatteiden tunkkaisen hajun. Yksi desilitra ruokasoodaa pitää valkopyykin valkoisena. Muista myös huoltaa pyykin- ja astianpesukone kerran vuodessa pesemällä kone tyhjillään apteekista saatavalla sitruunahapolla suurimmassa mahdollisessa lämpötilassa.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2013.