Lapsia pöydän ääressä

Vegaaniperheissä syödään samoja ruokia kuin muissakin

Teksti: Anniina Ljokkoi

Vegaian elokuussa tekemä kysely vegaaniperheiden arkiruoista ja herkuista paljastaa, että suosikkiruoissa on yllättävän vähän eroja ruokavaliosta riippumatta.

Kasvissyöjäperheiden lempiruokien joukossa on sellaisia vanhoja tuttuja kuin makaronilaatikko, perunamuusi ja hernekeitto. Makaronilaatikko ja hernekeitto löytyvät myös sekä Ylen että Suomen Gallupin parin vuoden takaisilta suomalaisten suosikkiruokien listoilta. Yhteisiä ruokalajeja sekä kasvissyöjille että sekasyöjille ovat myös spagetti, lasagne, pitsa, pihvit ja makkara. Kasvissyöjäperheissä nämä ruokalajit on tietysti valmistettu ilman eläinperäisiä aineksia.

Vegaanivanhemmille suunnattu kysely toteutettiin Facebookin vegaanihuoltajien ryhmän kautta. Kasvissyöjiä ja etenkin vegaaneja kohtaan on paljon erilaisia ennakkoluuloja, mutta kyselyvastausten perusteella kasvissyöjäperheissä haarukoidaan ja lusikoidaan ihan tavallisia arkiruokia: pastaruokia, kastikkeita, pihvejä ja pyöryköitä, perunaa ja perunamuusia, paistettuja ja höyrytettyjä kasviksia. Aamulla syödään puuroa, leipää, muroja, marjoja ja jogurttia, välipalaksi hedelmiä.

Lapset kasvavat makaronilaatikolla

Ehdottomaksi suosikiksi kyselyyn vastanneiden kesken nousivat pastaruoat, ja niistä erottui lasten erityislemmikiksi makaronilaatikko. Näyttää siltä, että vegaanit ovat siirtäneet oman lapsuutensa lempiruoan omille lapsilleen – riippumatta siitä, että jauhelihan ja munamaidon tilalle on vaihdettu vaikkapa soijarouhetta ja kaurakermaa.

Myöskään herkkujen osalta kyselyvastaukset eivät yllättäneet: vegaaniperheissäkin lapset kinuavat jäätelöä, mehujäätä, karkkia ja keksejä. Letut ja pulla maistuvat. Myös näille herkuille on nykyään olemassa vegaaniset vastineensa.

Muumilautasella kvinoaa ja seitania

Eroja arkiruoissa sekasyöjien ja kasvissyöjien välillä tulee niiden ruokalajien kohdalla, jotka perustuvat tiettyyn ruoka-aineeseen. Kasvissyöjäperheiden lapsille maistuu eri tavoin valmistettu tofu. Sekasyöjien listoilta taas löytyy kalaa ja kanaa.

Vegaaniperheissäkin lapset kinuavat jäätelöä, mehujäätä, karkkia ja keksejä.

Kasvissyöjäperheiden arkeen kuuluu joitakin ruoka-aineita, joita ei välttämättä ole nähty kaikkien suomalaisten ruokapöydässä, kuten kvinoa ja seitan. Myös pähkinöiden, siementen ja palkokasvien jokapäiväinen käyttö lienee kasvissyöjäperheissä tavallisempaa kuin sekasyöjäperheissä. Vastauksista kävi ilmi, että herkuttelusta huolimatta vegaanihuoltajat kiinnittävät paljon huomiota ruoan terveellisyyteen ja ravitsemukseen.

Kyselyyn osallistui 19 vastaajaa, ja he jakoivat kokemuksiaan yhteensä 35 lapsesta. Lapsista suurin osa oli vegaaneja tai lähes vegaaneja; lakto-ovo-vegetaristista ruokavaliota noudattavia lapsia oli muutama. Otos on pieni, eikä kysely täytä virallisen tutkimuksen tunnuspirteitä. Sen tuloksia voi silti pitää suuntaa antavina.

Valittuja vastauksia

Lapsia pöydän ääressäMillaisia kehuja kokit ovat saaneet?

Hyvää, namia tai tää on sikahyvää ovat kommentit.”

”Nuorempi ei vielä puhu, mutta pyytää lisää, jos tykkää ruuasta. Kolmeen lautaselliseen päästään makaroniruuilla, tofukiusauksella, hernekeitolla ja nakkikastikkeella.”

”Erilaiset salaatit ja keitot ovat saaneet kehuja.”

"Voisitko taas tehdä sitä nami laatikkoa?"

”Vanhempi lapsi on monesti kertonut olevansa iloinen että meillä syödään vegaanista ruokaa.”

Mistä lapset eivät tykkää?

”Yleensä nuorempi syö kaikkea ja tykkää kaikesta, paitsi parsakaalista.“

”Silloin kun on vaikea keskittyä syömiseen ei maistuisi mikään, mutta muuten ei ole inhokkeja. Selityksiä ovat, että haluaa lukea kirjaa tai leikkiä jotain leikkiä.”

”Vanhempi lapsi ei pidä einespyöryköistä tai -pihveistä eikä hernekeitosta. Hän suostuu syömään jonkin verran, kun ollaan perusteltu ravintoaineiden saamisella ja lahjottu jälkiruualla.”

”Kaikki makea kelpaa paitsi ei itse tehty banaanijäätelö!?”

Näyttää siltä, että vegaanit ovat siirtäneet oman lapsuutensa lempiruoan omille lapsilleen.

”Lapsi ei hirveästi tykkää maustamattomasta manteli- tai soijajuomasta. Ei perustele, mutta ei vain juo.”

”Jonain päivänä voi olla, että se mikä oli viimeksi herkkuruokaa, ei maistukaan. Mitään, mikä olisi aina pahaa, ei ole."

”Meillä lapset eivät pidä valmisruoista koska ne kuulemma maistuvat oudolta. Yleensä kieltäytymisen syy on outo maku. Meillä maistetaan kyllä kerran kaikkea. Juomissa sama homma. Ulkonäkö ei estä maistamasta.”

Miten teillä kinutaan herkkuja?

"Saako tänään jätskiä?"

Mun tekis kovasti mieli sipsiä...

Minä mehujäätä!

Vauva ottaa simmosta (ja osoittaa kyseistä asiaa).”

”Tällä hetkellä herkkua on Sysmän viljapihvit. Lähes aina, kun lasta kutsutaan syömään, hän ehdottaa pihviä.”

”Voi myös kysyä: Onko pähkinää? Ja jos ei ole jatkaa: Mennäänkö kaupasta hakemaan?

"Mutta kun meillä ON keksejä, niin enkö voisi saada yhden, yhden vain, kun minun kovasti tekisi mieli."