Pandasonics

Vegaaniyrittäjät – aatetta ja arvovalintoja

Timo Kiviniemi

Vegaiassa on usein käsitelty yrityksiä, joiden liikeidean perustana on veganismi.  Mutta entä ne yritykset joiden kohdalla näin ei ole? Miten veganismi näkyy yrityksen toiminnassa?

Vegaaniliiton sivuilla on ollut jo jonkin aikaa lista vegaanien omistamista yrityksistä. Osalla yrityksistä, kuten elintarvikkeita myyvillä Runsaudensarvella ja Vegetukulla veganismi on toiminnassa varsin keskeisellä sijalla. Listalla on kuitenkin myös paljon yrityksiä, joiden toiminta ei suoraan näytä liittyvän veganismiin millään tavalla. Siinä ei toki ole mitään ihmeellistä, että vegaani tienaa leipänsä yrittämisellä, mutta onko näiden yritysten listaaminen Vegaaniliiton sivuille perusteltua ja tarpeellista? Miten veganismi näkyy yrityksen toiminnassa ja voiko sen kanssa tulla ristiriitoja?

Kysymyksiin vastasivat ääni- ja musiikkipalveluita tarjoava Pandasonics, joogasali Asana, verkkoviestintäyritys Adore, sisustustekstiiliyritys Saana ja Olli, koirakoulu Masseter sekä koira- ja kissakoulu Heiluva Häntä

Asiakkaiden valintaa

Pandasonicsin äänisuunnittelija Pinja Mäki kertoo, että veganismi näkyy yrityksen toiminnassa selkeimmin tilausten valikoimisena: ”Vegaanisen elämäntavan kanssa ristiriidassa olevista yritysasiakkaista tai tilauksista kieltäydytään kohteliaasti. Tekeillä on myös esimerkiksi elokuvaprojekti, jonka työryhmä koostuu pelkästään vegaaneista. Käydessään paikan päällä asiakkaat saavat tietenkin maistella vegaanisen ’cateringin’ herkkuja!”

Myös Adoren Miika Salminen kieltäytyy osallistumasta projekteihin, joissa asiakas edustaa tahoa tai yritystä, joka sotii omaa arvomaailmaa vastaan. ”En kuitenkaan voi tehdä tästä yrityksen yhtenäistä linjaa, sillä en ole ainoa osakas. Uusasiakashankinnassa pystyn lähtökohtaisesti valikoimaan sellaisia asiakkaita, jotka minulle sopivat. Täten yritykseni tekee ani harvoin muunlaisia projekteja”, Salminen kertoo.

Saana ja Olli –yrityksen pyörittäjät Saana Sipilä ja Olli Sallinen sen sijaan kertovat, että veganismi näkyy lähinnä materiaalivalintoina, eikä asiakkaita ole tarvinnut karsia: ”Vegaaniutemme ei ole vaikuttanut suunnittelutöitä valitessa kuin kerran: erästä loppuvuodesta kauppoihin tulevaa suunnittelutyötä varten tarkastimme tilaajayrityksen eläinkoepolitiikan tilanteen. Kyseessä oleva monikansallinen brändi oli luopunut kokonaan eläinkokeista vuotta aikaisemmin, joten otimme suunnittelutyön vastaan”.

Masseterin Liisa TikkaJos yhdestä tilauksesta onkin luovuttu, on asiakkaita tekstiiliyritykseen tullut Vegaaniliiton kautta tilalle ”jonkin verran”. Myös Tmi Masseterin ongelmakoirakouluttaja Liisa Tikka arvioi, että joitakin asiakkaita tätä kautta on tullut. Sekä Tikka että Adoren Salminen ovat huomanneet nettisivujen kävijätilastoista, että linkki Vegaaniliiton sivuilta tuo kävijöitä omille sivuille. Myös vasta hiljattain sivuille lisätyn Pandasonicsin Mäki uskoo, että jatkossa sivujen kautta tulee löytymään ainakin jonkun verran samanhenkisiä asiakkaita tai yhteistyötahoja.

Samanhenkisiä yhteistyötahoja vegaaniyrittäjillä löytyy muun muassa järjestöpuolelta. Esimerkiksi koira- ja kissakoulu Heiluvan Hännän Miira Rauhamäki kertoo yrityksen tukevan löytöeläintyötä järjestämällä hyväntekeväisyystapahtumia, joiden tuotto ohjautuu Rekku Rescuelle, Pääkaupunkiseudun SEY:lle tai Animalialle. Pandasonics tukee WWF:n kautta kummieläimensä pandan suojelua, ja tekee välillä myös työkeikkoja pro bono hyvien asioiden - kuten veganismin - puolesta. Joogasali Asanan omistajan Juhana Lauronen-Karlssonin mukaan harkinnassa on Vegaaniliiton jäsenille annettava alennus treenikorteista.

Eläimiä syövät eläimet

Heiluvan Hännän Miira RauhamäkiHeiluvan Hännän Rauhamäki kertoo, että eläinten kohtelussa ei ristiriitoja aatteen kanssa tule: ”Keskitymme siihen että eläimiä koulutettaisiin palkitsemiseen perustuvin menetelmin, jotka on tieteellisesti todettu toimivan parhaiten eläinten kouluttamisessa.”

Myös Masseterin Tikka sanoo pyrkivänsä edistämään tietoisuutta eettisistä koulutusmenetelmistä sekä hyvästä koiranpidosta. Sen sijaan lemmikkien ruokkiminen aiheuttaa koirakouluttajan työssä ristiriitoja: ”Koirat ruokitaan pääosin lihalla, joten toki ristiriitoja tulee jonkin verran. Pyrin edistämään kotimaisen riistalihan ja vastaavien eettisempien raaka-aineiden käyttöä koiranruokinnassa tehotuotettujen lihojen ja ulkomailla valmistettujen teollisten ruokien sijaan. Olen muun muassa kirjoittanut aiheesta alan lehteen”, kertoo Tikka.

Myös Rauhamäkeä lemmikkien ruokavalio mietityttää: ”Varsinkaan kissat eivät missään määrin ole kasvissyöjiä, vaan petoeläimiä ja on hankala löytää edes luomuna yhtään eettisemmin tuotettua ja kissalle terveellistä ruokaa. Koirilla voi onnistua ovo-lakto-vegetarismi, jos ruokavalio on koostettu huolella, tai vaihtoehtoisesti kala-kasvisruokavalio.”

Koska alalla on kaikenlaista yrittäjää, voi vegaaniasiakkaalle vegaaniyrittäjä olla hyvä valinta: ”Alalla on vielä kaikenmaailman 'suomencesarmillaneita', jotka käyttävät vanhakantaisia, rangaistuspohjaisiin menetelmiin perustuvia oppeja”, kertoo Rauhamäki.

Liisa Tikka on samoilla linjoilla: ”Uskon, että vegaanien koiranomistajien parissa merkitsee aika paljonkin löytää kouluttaja, joka ymmärtää vegaanin ajatusmaailmaa sekä arkiasioiden että ideologian suhteen.”

Arkiasioina Tikka mainitsee koiran ruokinnan lisäksi myös tarvikkeiden materiaalit. Alan ideologisiin kysymyksiin kuuluvat esimerkiksi näkemykset koulutusmenetelmistä ja eläinten hyväksikäytöstä. Heiluvalla hännällä on lisäksi pienimuotoinen eläintarvikekauppa, jossa on panostettu riistaan ja luomuun.

Moraalista pohdintaa

Saana ja OlliSiinä missä vegaanieläinkouluttaja miettii koirien syömän lihan eettisyyttä, viitisen vuotta vegaaneina olleita Saanaa ja Ollia mietityttää tekstiileissä mahdollisesti olevaa kierrätysvilla: ”Kaikki käyttämämme materiaalit ovat eläinperättömiä, ainoastaan patalapuissamme käytetty kotimaassa valmistettu, kierrätetystä tekstiilikuidusta valmistettu vanu saattaa sisältää kierrätettyä villaa, mutta emme koe tätä suureksi moraaliseksi ongelmaksi. Uskomme, että jokainen vegaani kykenee itse määrittelemään toimintansa raja-aidat, ja 99,9 % vegaanius riittää meille hyvin. Liiallinen päteminen ja vegaanipoliisimeininki vain vieraannuttaa aiheesta kiinnostuneita.”

Aiemmin sähköpostilistoilla vegaanipoliisin mainettakin saavuttanut Lauronen-Karlsson sen sijaan ei pidä kynttilää vakan alla yrittäjänäkään. Joogasalin pyörittäjällä on tällä hetkellä työn alla korjata pieleen menneitä filosofisia traditioita: ”Itseni kohdalla veganismi näkyy ja kuuluu salissa joka päivä, joidenkin mielestä varmasti ärsyttävyyteen asti. Tällä alalla ja joogan filosofiassa on siinä suhteessa kyllä selkeä ongelma veganismin kanssa, että joogien ruokavaliossa suositellaan maitotuotteita lähes joka paikassa ja usein suurissa määrissä. Omasta mielestäni tässä on äärettömän räikeä ristiriita joogaan kuuluvan väkivallattomuuden ihanteen, ahimsan, kanssa.”

Lauronen-Karlsson uskookin, että vegaanitreenaajille yrittäjän maailmankatsomuksella on väliä: ”Näille ihmisille sillä, että paikan omistaa ja sitä pyörittää vegaani, on todellakin merkitystä.”

Myös verkkoviestijä Salminen uskoo, että vegaani mielellään noteeraa toisen vegaanin tarjoamat palvelut: ”Ainakin itselleni se ostavana osapuolena merkitsee, että sijoitan yritykseen, joka on varmemmin eettisesti vahvalla pohjalla. Valitettavasti alalla jolla toimin, ei pysty varsinaisesti tekemään muuta kuin ’näiden sivujen toteutuksen aikana ei vahingoitettu yhtään eläintä’ -tyyppisiä letkautuksia.”

Liikeideoita tarjolla

Entä minkälaisia uusia yrityksiä vegaaniyrittäjät itse asiakkaan ominaisuudessa kaipaisivat lisää?

”Etenkin kauneudenhoitopalveluja, kuten kampaamoja ja kosmetologeja. Joitain on toki tarjolla, mutta kovin usein minulla ei ole mahdollisuutta käydä huomattavan matkan päässä olevassa liikkeessä”, kertoo Liisa Tikka.

Lisää palveluita toivoisi myös äänisuunnittelija Mäki: ”Itse kaipaisin lisää erityisesti vegaanien omistuksessa olevia palveluyrityksiä, joissa asiakas on suorassa kontaktissa yrittäjän kanssa.”

Luonnollisesti vegaaneita kiinnostavat myös ruoka-alan yritykset.  ”Kaipaisin enemmän vegaanien omistamia elintarvikemyymälöitä, ravintoloita, pikaruokaloita ja miksei jopa tehtaita, jotta eläimet huomioon ottavia tavaroita ja elintarvikkeita tuotettaisiin enemmän”, toivoo Adoren Salminen.

Saanan ja Ollin kotipaikalla Turussa vegaaneilla on kuitenkin verrattain mukavat oltavat: peräti kolme eri kasvislounaspaikkaa sekä useita ruokapuolen erikoisliikkeitä. ”Harmi että Uppveg lopetti kivijalkapuotinsa, mutta onneksi he jatkavat nettikauppana.”

Sen sijaan kunnon illallispaikka heidän mukaansa puuttuu vielä Turusta: ”Ikuinen toive on vähäeleisen tyylikäs matalan kynnyksen vegaaninen ravintola, joka olisi ilta-aikaan auki. Ehkä perustamme sellaisen joku päivä itse. Onneksi monissa paikallisissa ravintoloissa on hyviä vegaanisia annoksia saatavilla, joten iltasinkaan ulkona syöminen ei tuota ongelmia. Kaiken kaikkiaan elämä vegaanina nykypäivänä on helppoa ja mukavaa.”

Illallispaikkaa kaipailee myös Lauronen-Karlsson: ”Sellainen laadukas ja viihtyisästi sisustettu vegaaniravintola (ei kouluruokalan näköinen), missä voisi istua vaimon kanssa kynttilänvalossa koko illan ja syödä pitkän kaavan kautta, olisi lottovoitto. Vegaanien tulisi ylipäätään verkostoitua tiukasti ja suosia aina muiden vegaanien yrityksiä.”

Adore

Pieni, mutta sisukas verkkopaja Helsingissä. Tekee muun muassa verkkosivuja, sekä niiden kytkentöjä ja applikaatioita esimerkiksi Facebookiin.

Asana

Joogasali Asana Oy tarjoaa erilaisia joogatunteja, salin painopiste on astangajoogassa. Tilat Helsingin Sörnäisissä. Tarjolla myös vauva- ja odotusajan joogaa ja yksityistunteja. www.asana.fi

Heiluva Häntä

Koira- ja kissakoulu Heiluva Häntä tarjoaa muun muassa kursseja ja luentoja. Koulutustilat ja pienimuotoinen eläintarvikekauppa sekä Helsingin Pitäjänmäessä että Vantaan Koivuhaassa. Myös Agility-koulutusta Espoon Sporttikoirahallilla sekä yksityiskoulutuksia kotikäynteinä. www.heiluvahanta.fi

Masseter

Tmi Masseterin yrittäjä Liisa Tikka on ongelmakoirakouluttaja (okko) ja koulutettu koirahieroja. Tikka pyörittää työkseen koirakoulua, vetää ryhmäkoulutuksia, pitää ja järjestää luentoja, tekee yksityiskoulutuksia ja kotikäyntejä ongelmakoirakoulutuksen tiimoilta ja hieroo koiria. www.masseter.fi

Pandasonics

Hiljattain perustettu ääni- ja musiikkipalveluita tarjoava yritys. Työ tarkoittaa käytännössä muun muassa tilausmusiikin ja "tunnareiden" säveltämistä ja tuottamista sekä esimerkiksi elokuvien, dokumenttien ja mainosten äänittämistä ja äänisuunnittelua. www.pandasonics.com

Saana ja Olli

Saana ja Olli suunnittelee ja valmistaa ympäristömyötäisiä sisustustekstiilejä. Julkaissut neljä mallistoa ja jälleenmyyntiä kotimaan lisäksi Japanissa, Hollannissa ja Belgiassa. Omien tuotteiden lisäksi tuotesuunnittelua muille tuotemerkeille. Ollut mukana Hirameki Design x Finland vientinäyttelyissä Tokion Design Week:llä vuosina 2010 ja 2011. www.saanajaolli.com

Tässä esiteltyjen lisäksi Vegaaniliiton sivuilla vegaanien omistamiksi yrityksiksi on listattu myös kauneus- ja luontaishoitola Naturelisa, Nuotti.net / Nitrofoni, Pekka Productions, Tmi Hieronta Elok, kenkäkaupat Uppveg ja Heluna Fashion sekä elintarvikeyritykset Asoka ja Runsaudensarvi.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2012.