Pistaasipähkinöitä

Veganismi, aivojen ilo ja kansanterveyden edistäjä

Teksti: Annika Lemola
Joitain artikkelin väitteitä korjaava Johanna Kaipiaisen kommentti on julkaistu sivun lopussa.

Terveellisyys mietityttää monia ihmisiä. Kasvissyöntiä kyseenalaistavat puhuvat maidon välttämättömyydestä luille, kalan terveellisyydestä ja D3-vitamiinin paremmuudesta. Samaan aikaan diabetes, sydän- ja verisuonitaudit ja osteoporoosi vaivaavat kansaa, joka yrittää noudattaa vallitsevia ohjeistuksia.

Viime aikoina on tullut yhä enemmän esille tutkimustietoa kasviperäisten vaihtoehtojen paremmuudesta eläinperäisiin verrattuna. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että rahalla on ratkaiseva rooli tiedon levittämisessä; linja-autopysäkeillä, lehtien etusivuilla ja tv-mainoksissa ei mainosteta vegaanista ruokaa.

Myönteistä on virallisten ravitsemussuositusten muuttuminen kasvisravintoa suosivammiksi.

Kielteisiä tunteita on aiheuttanut erityisesti virikehäkeissä elävien kanojen munien mainonta. Kotimaisista vaihtoehdoista niiden voitaisiin sanoa kuuluvan epäeettisimpiin tällä hetkellä.

Myönteinen asia on virallisten ravitsemussuositusten muuttuminen kasviperäistä ravintoa suosivammiksi.

Vegaaniset öljyt haastavat kalaöljyjä

Aivojen ravinnontarve on yksi isoimmista kasvisruokavalioon liittyvistä myyteistä. Pääkaupunkiseudulla vanhemmat ovat pelänneet, että lapset tyhmistyvät, jos he valitsevat koulussa kasvisvaihtoehdon liian usein. Onneksi myös kasvisruokailua puolustetaan.

Eräät antropologit uskovat esi-isiemme aivojen potentiaalisuuden lisääntyneen heidän keksittyään tärkkelyspitoiset mukulakasvit, joista saadaan helposti sokeriksi pilkkoutuvaa hiilihydraattia. Sitä tarvitaan aivojen pitämiseksi vireessä suhteellisen pitkiä aikoja kerrallaan. Parhaita lähteitä ovat hedelmät, vihannekset, pähkinät, jyvät ja siemenet.

Rahalla on ratkaiseva rooli tiedon levittämisessä

Rasvoista mustaherukansiemenöljyn on todettu vaikuttavan kolesteriarvoihin kalaöljyä edullisemmin. Samalla se auttaa atooppiseen ihottumaan ehkäisten sen puhkeamista vauvoillakin ja muutenkin ravitsee erityisesti ihoa.

Kaloihin kertyy ympäristömyrkkyjä. Ne rikastuvat ravintoketjussa ja näin kerääntyvät petoihin. Omega-3 on havaittu lisävalmisteena hyväksi, ja muun muassa pähkinät, avokadot sekä rypsija oliiviöljy sisältävät sitä.

Kasvisvalkuainen on eläinproteiinia parempi

Valkuaisaineista arginiini-niminen aminohappo on herättänyt huomiota. Ihmisen elimistö tuottaa sitä itsenäisesti nuorena, mutta vanhemmiten sitä tarvitsee saada ravinnostakin. On todettu, että valkuaisaine on sydämen toiminnan kannalta sitä edullisempi mitä enemmän arginiinia on suhteessa lysiiniin, ja tähän nähden kasvisvalkuainen on parempi eläinproteiiniin verrattuna.

Arginiini myös hillitsee maksan rasvoittumista, osteoporoosia ja diabetesta. Sipuli, pähkinät, vilja, sienet ja herneet ovat erityisen hyviä lähteitä. Palkokasveista ei kerrottu mitään, vaikka niistä saadaan hyvälaatuista proteiinia. Esimerkiksi soijassa on lesitiiniä, joka on tärkeä aivojen ja hermojen toiminnalle sekä aineenvaihdunnalle.

Terveysjärjestöt varoittavat lihasta

Suomalaisten kansanterveyteen on vaikuttanut suuresti maaperämme jodin ja seleenin puute sekä auringonvalon vähäisyys. Näitä on lisätty ravintoon, kasvisrasvoja on suositeltu, punaisesta lihasta varoiteltu ja maidon riittämättömyyttä osteoporoosin torjunnassa kummasteltu. Kasvisten terveellisyys ei ole uutta tietoa, eläinperäisiä vaihtoehtoja on vain totuttu pitämään välttämättöminä ruokavalion osina.

Diabetesliittokin on myöntänyt vegaaniruokavalion mahdolliseksi, mutta siitä tulisi jättää epäterveelliset pikahiilhydraatit vähäisiksi. Syöpäjärjestötkin ovat varoitelleet lihasta.

Toivottavasti myös lääkäreiden keskuudessa kasvisvalkuaisen edut alettaisiin huomata ja tunnustaa laajemmin; se vähentäisi eläinten käyttöä ja mitä todennäköisimmin ihmisten perussairauksia. Tämän kautta mahdollisesti muodostuva positiivinen mieliala saattaisi vaikuttaa myönteisesti esimerkiksi masennukseen ja alkoholismiin, kahteen suomalaisten kansantautiin, joihin ruokavalio ei varsinaisesti vaikuta ja joiden kohdalla valistuksen vaikutus ei ole tarpeeksi riittävä.

Lähteitä ja lisälukemista

Oliiviöljyssä mitätön määrä omega-3:sta

Vegaian jutussa Veganismi, aivojen ilo ja kansanterveyden edistäjä (Vegaia 1/2014) mainittiin omega-3:n lähteiksi muun muassa oliiviöljy ja pähkinät. Omega-3 tarkoittaa sarjaa eri rasvahappoja, ja kasvikunnassa tätä sarjaa edustaa alfalinoleenihappo. Oliivi-öljy on toki terveellistä muuten, mutta alfalinoleenihappoa siinä on hyvin vähän. Pitäisi käyttää lähes pullollinen oliiviöljyä päivässä, jotta saisi päivittäisen minimimäärän tätä välttämätöntä rasvahappoa. Rypsiöljyä tarvitaan minimimäärään vain reilu ruokalusikallinen, ja pellavansiemen-, camelina- ja hamppuöljyissä alfalinoleenihappoa on vieläkin runsaammin. Pähkinöistä vain saksanpähkinöillä on merkitystä alfalinoleenihapon lähteenä.

Jutussa kerrottiin myös, että ”ihmisen elimistö tuottaa arginiinia itsenäisesti nuorena, mutta vanhemmiten sitä tarvitsee saada ravinnostakin”. Asia on juuri päinvastoin: arginiini ei ole välttämätön aminohappo aikuisille, vaan ainoastaan kasvaville lapsille. Kirjoituksessa mainittuihin väitteisiin arginiinin lukuisista terveyshyödyistä ei ole olemassa vakuuttavaa tutkimusnäyttöä. Arginiinilla saattaa olla vaikutusta sydän- ja verisuonitautien kehittymiseen, mutta toistaiseksi olettamukset ovat jääneet ihmiskokeissa vaille vakuuttavia todisteita (Aro 2013).

Jutun ingressissä esitettiin, että D3-vitamiini olisi D2-vitamiinia parempi vaihtoehto. Normaaleilla päivittäisillä annosmäärillä ei ole eroa, käyttääkö D2-vitamiinia vai pääosin eläinperäistä D3-vitamiinia. Kumpikin imeytyy ja nostaa veren D-vitamiinipitoisuutta yhtä hyvin (Biancuzzo 2010).

Johanna Kaipiainen
ETM, laillistettu ravitsemusterapeutti

Lähteet

• Aro A. Proteiinit ja aminohapot. www.terveyskirjasto.fi 4.3.2013
  • Biancuzzo RM ym. Fortification of orange juice with vitamin D2 or vitamin D3 is as effective as an oral supplement in maintaining vitamin D status in adults. American Journal of Clinical Nutrition 2010;91:1621-6.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2014.