Visaisia kysymyksiä veganismista ja vastauksia niihin

Teksti: Marianne Chanth
Mukaillen käännetty The Vegan Societyn ”The Vegan”- julkaisun talvinumerosta 2009.

Onko sinulle joskus esitetty veganismiin liittyen hankalia kysymyksiä tai väitteitä, joihin et suoraan ole keksinyt vastauksia? Näistä esimerkeistä saattaa olla apua.

Tämä eläin oli jo kuollut ennen kuin aloin syödä sitä.

Niin, mutta syömällä eläimiä luodaan kysyntää niiden kuolemalle. Ellei kukaan söisi lihaa, eläimiä ei tapettaisi eikä niitä myytäisi lihaksi. Voimme tehdä eettisen valinnan, joten miksi emme tekisi niin?

Lihan syöminen on luonnollista.

Ihmiset ovat sekasyöjiä, eikä selviytymisemme vaadi toisten eläinten tappamista. Lihan syöminen ei ole yhtään sen luonnollisempaa kuin sen syömättä jättäminen.

Sarjakuva

Vegan Sidekick on taiteilija, joka tekee hauskoja ja osuvia sarjakuvia spesismistä ja ihmisten suhtautumisesta vegaaneihin. Löydät Vegan Sidekickin osoitteesta www.facebook.com/vegansidekick.

Raamattu antaa meille vallan hallita eläimiä.

Suurin osa kristityistä ei usko Raamattuun kirjaimellisesti. Jopa vanhoilliskristittyjen keskuudessa on keskustelua siitä, mitä vallalla tarkoitetaan. Se voi yhtä hyvin tarkoittaa huolehtimista muista eläimistä kuin niiden kohtelemista hyödykkeinä. Oli miten oli, tämä väittämä ei koske ateisteja, agnostikkoja ja muiden uskontojen kannattajia.

Ihmiset näkevät nälkää maailmassa. Eikö ole tärkeämpää auttaa ihmisiä kuin eläimiä?

Ensinnäkin, ihmiset ovat eläimiä ja toiseksi on mahdollista samanaikaisesti auttaa sekä ihmisiä että muita eläimiä. Tämän lisäksi vegaaninen ruokavalio vaatii paljon vähemmän maa-alaa ja vettä kuin ei-vegaaninen. Siksi veganismi voisi olla ratkaisu maailman alati kasvavan populaation ruokkimiseen niillä rajallisilla resursseilla, mitä maapallolla on tarjota.

Lihan ja maitotuotteiden syönnissä ei ole mitään vikaa.

Liha- ja maitotaloudella on merkittävä osuus ilmaston lämpenemiseen, maailmanlaajuiseen nälänhätään, eläinten kärsimykseen sekä ympäristön saastuttamiseen.

Pidän lihasta ja maidosta.

Minä saatan pitää naapurin autosta, mutta se halu ei ole järkevä moraalinen peruste varastaa auto. Se, että haluamme jotain ei oikeuta meitä toimimaan sen halun pohjalta. Myös osa vegaaneista on pitänyt lihasta, mutta on silti päättänyt boikotoida eläintuotantoa.

Miksi uskot, että eläimillä on oikeuksia?

Jos olento tuntee kipua ja kärsimystä, sille ei pitäisi tahallaan aiheuttaa niitä. Linnun tajunnantaso on korkeampi kuin vastasyntyneellä ihmisvauvalla. Mikäli haluamme antaa ihmislapsille oikeuksia, meidän on – johdonmukaisuuden nimissä – laajennettava oikeus kaikkiin tietoisiin olentoihin.

Mitä tapahtuisi karjan kasvattajille ja kalateollisuudelle, jos kaikki ryhtyisivät vegaaneiksi?

Talous muuttuu koko ajan ja olemme aina keksineet keinot mukautua tähän. Kirjoituskoneiden valmistajat menettivät työnsä tietokoneiden yleistymisen takia, mutta uusi teollisuus loi puolestaan paljon työpaikkoja. Mikäli kaikki ryhtyisivät vegaaneiksi, viljelijöitä tarvittaisiin hedelmille, juureksille ja viljalle. Alan vaihto on tietenkin myös mahdollisuus.

Mitä tapahtuisi kaikille tuotantoeläimille, jos kaikki ryhtyisivät vegaaneiksi?

Tuotantoeläimiä on suuria määriä vain siksi, että niitä kasvatetaan tehotuotannon tarpeisiin. Maailma ei muuttuisi vegaaniseksi yhdessä yössä, vaan liha-, maito- ja munateollisuus vähenisi vähitellen. Kysynnän hiipuminen mahdollistaisi tuotantoeläinten vähentämisen. Kaikkien ollessa vegaaneja, tuotantoeläimiä ei enää kasvatettaisi ruoaksi tai niistä saatavien hyödykkeiden takia, ja harvat jäljellä olevat voisivat elää luonnollisen elämänsä loppuun saakka.

Maitotuotteita pitää käyttää, sillä tarvitaan kalsiumia terveitä luita ja hampaita varten.

Kalsiumia saa myös esimerkiksi seesaminsiemenistä, ruusunmarjasta, manteleista ja tofusta. Kalsiumia lisätään myös moniin tuotteisiin, kuten soijamaitoon. Luiden terveyteen liittyy paljon muutakin kuin kalsium. Vegaanit syövät yleensä paljon hedelmiä, kasviksia, juureksia ja papuja, jotka kaikki sisältävät kaliumia, joka vähentää kalsiumkatoa. D- ja K-vitamiini ovat myös tärkeitä, kuten liikuntakin.

Pidän maatalouseläinten näkemisestä maaseudulla.

Vegaanisessa maailmassa villieläimille olisi enemmän tilaa. Etkö sinäkin mieluummin katselisi terveitä villieläimiä, kuin valikoidusti jalostettuja? Vegaanisessa maailmassa linnut ja muut luonnon eläimet lisääntyisivät, kun niiden luonnolliset elinympäristöt palautuisivat.

Oletko koskaan kuullut luonnollisesta valinnasta?

Kyllä. Yksilöt, jotka parhaiten sopivat tiettyyn ympäristöön, selviytyvät ja lisääntyvät, jolloin menestyksekkäät ominaispiirteet jatkuvat. Se ei ole moraalinen ohjenuora tai viitekehys. Jos näin olisi, emme kehittäisi silmälaseja huononäköisille, lääkkeitä sairaille tai suojaa heikoille.

Eikö vegaaneilla ole hyvin rajoittunut ruokavalio?

Päinvastoin, voimme syödä ihan mitä tahansa: keittoja, vuokia, pitsaa, purilaisia, jäätelöä, smootheja, lettuja, karkkia, suklaata, hedelmiä, juureksia, salaattia – käytännössä kaikkea mitä sekasyöjäkin. Olemme kuitenkin valinneet olla syömättä lihaa, kalaa, kananmunia, maitotuotteita tai hunajaa.

Ostan vain luomulihaa ja maitoa sekä vapaan kanan munia, jotta eläimet eivät kärsisi.

Valitettavasti kaikkeen eläintuotantoon liittyy kärsimystä. Eläimiä kasvatetaan valikoivasti ja vaikka keinosiemennystä ei käytettäisikään, eläimiltä riistetään suuri osa lajityypillisestä käyttäytymisestä, kuten jälkeläistensä kasvattaminen. Vastasyntyneen vasikan vieminen äidiltään aiheuttaa ahdistusta molemmille ja urosvasikat joko ammutaan jätetuotteena tai tapetaan nuorena vasikanpaistiksi. Suurin osa niin sanotusti vapaista eläimistä joutuvat kokemaan esimerkiksi kastraation tai sarvien poiston ilman puudutusainetta.

Eikö ennemmin kannata syödä paikallisesti tuotettua lihaa kuin ulkomailta tuotua soijaa?

Monet kuvittelevat, että tuotantoeläimet saavat ruokansa laitumelta, mutta näin harvoin on. Suurimmalle osalle syötetään rehua, joka sisältää ulkomailta tuotua soijaa tai maissia. Pienimuotoinen luomulihatalous ei pystyisi ruokkimaan maailman väestöä. Maita ei yksinkertaisesti riitä sen tyyppiseen maatalouteen.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2014.

Vegaaniliitto Instagramissa