Lehmät niityllä

Visaisia kysymyksiä veganismista ja vastauksia niihin, vol. 2

Teksti: Marianne Chanth

Onko sinulle joskus esitetty hankalia kysymyksiä tai väitteitä, joihin et ole heti keksinyt vastausta? Tässä esimerkkejä, joista saattaa olla apua. Juttusarjan aiempi julkaisu löytyy täältä.

Ratsastavatko vegaanit?

Vegaanit vastustavat kaikenlaista eläinten hyväksikäyttöä. Jotkut ihmiset väittävät hevosten nauttivan hyppimisestä ja ratsastuksesta, mutta kaupallisella hevosten kasvatuksella ja kouluttamisella on myös pimeä puolensa. Hevoset taltutetaan, ja ne haluavat kilpailla ja olla ratsuina, sillä se on niiden ainoa mahdollisuus liikuntaan.

Eläimet tappavat toisiaan luonnossa, miksi en minäkin?

Eläimillä tehdyt kokeet ovat usein epävarmoja indikaattoreita siitä, millaisia lopputulokset ovat ihmisillä.

Petoeläimillä ei ole muuta vaihtoehtoa, sillä osa niistä tarvitsee lihaa selvitäkseen hengissä. Ihmiset eivät kuulu niihin. Me voimme elää terveinä ja onnellisina ilman, että meidän tarvitsee syödä muita eläimiä.

Söisitkö lihaa, jos olisit nääntymässä nälkään?

Nälkään nääntymäisillään ihmiset ovat tehneet monia muitakin vastenmielisiä asioita, kuten syöneet ystäviään. Jotkut sanovat kuolevansa mieluummin itse, mutta on tilanteita, joissa periaatteet ja arvot saattavat murtua. Selviytymisvietti on hyvin voimakas, ja on vaikea sanoa, mihin nälkiintyminen johtaa, ennen kuin sen on itse kokenut.

Veganismi olisi hyvä nähdä pyrkimyksenä, ei uskonkappaleena.

Juovatko vegaanit alkoholia tai polttavatko tupakkaa?

Alkoholijuomien valmistuksen kirkastusvaiheessa saatetaan käyttää eläinperäisiä aineita, kuten liivatetta, kananmunaa, kaseiinia, kalaliimaa tai luujauhoa. Myös vegaanista alkoholia löytyy markkinoilta. Suurin osa tupakkamerkeistä sisältää eläinperäisiä aineita, ja ne ovat laajasti eläimillä testattuja. Sen lisäksi tupakkateollisuus on sekä ekologisesti että eettisesti hyvin kyseenalaista.

Mitä tapahtuisi viljelysmaalle, joka tällä hetkellä on karjan käytössä?

Suomessa on paljon viljelyskelpoista maata, jolla voisimme kasvattaa muun muassa hedelmiä, marjoja, kasviksia ja viljaa omiin tarpeisiimme. Myös luonnonvaraiset maa-alueet, kuten niityt ja metsät, ovat tarpeen.

Äidilläni oli syöpä ja eläinkokeet pelastivat hänet. Voitko väittää, että se on väärin?

Olen pahoillani äitisi puolesta ja iloinen, että hän voi nyt paremmin.

Muilla eläimillä tehdyt kokeet ovat usein epävarmoja indikaattoreita siitä, millaisia lopputulokset ovat ihmisillä. Eläinkokein tehdyt tutkimukset ovat johtaneet tragedioihin kuten talidomidin tapauksessa.

Haluamme enemmän panostusta vaihtoehtoisten tutkimusmenetelmien kuten tietokonemallintamisen käyttämiseen, jotta meidän ei tarvitsisi valita ihmisten ja muiden eläinten väliltä.

Olen lihansyöjä!

Lihansyöjä syö pelkkää lihaa. Ihmiset eivät selviäisi tällaisella ruokavaliolla kovinkaan kauaa monien tärkeiden ravintoaineiden puuttumisen takia. Olet todellisuudessa sekasyöjä eli voit syödä eläinkunnantuotteita tai olla syömättä – voit valita.

Söisitkö lihaa, jos eläisit syrjäisessä maailmankolkassa?

Monet ihmiset ponnistelevat selviytyäkseen sillä mitä heillä on. Tämä ei oikeuta meitä syömään lihaa, munia ja maitotuotteita. Me olemme onnekkaita voidessamme valita mitä syömme.

Vahingoittaisitko eläintä, jos olisit hengenvaarassa?

Me olemme onnekkaita voidessamme valita mitä syömme.

Itsensä puolustaminen on täysin luonnollinen reaktio uhkaavassa tilanteessa. Villieläimet hyökkäävät ihmisten kimppuun yleensä vain nälkäisinä tai tuntiessaan olevansa itse uhattuina. Ellemme tunkeudu heidän alueilleen, hyökkäykset ovat epätodennäköisiä.

Mutta eivätkö kasvitkin tunne kipua?

Kasveilla ei ole hermostoa, joten ne eivät tunne kipua. Koska kasvit ovat juurtuneita maahan eivätkä pysty pakenemaan, kivun tunteminen ei olisi niille kovin käytännöllistä.

Eikö hedelmien ja kasvisten kasvattamiseen tarvita lantaa?

Ei tarvita. Vegaanisella luomuviljelyllä pystytään ylläpitämään ja parantamaan maaperän hedelmällisyyttä. Lähtökohtina ovat muun muassa vuoroviljely ja vihreät lannoitteet. Myös keinotekoisia lannoitteita on olemassa.

Eivätkö eläimet hyödynnä vain niitä alueita, joilla vilja ei kasva?

Kasvisruokavalio vaatii noin kolmasosan siitä viljelysmaasta, joka vaaditaan lihansyöntiin perustuvaan ruokavalioon. Kasvisruokavalion avulla autat siis vapauttamaan maa-alueita, ja sitä kautta saadaan tilaa luonnonvaraisille alueille. Metsien hävittäminen ja laidunalueiden raivaaminen tuotantoeläimille aiheuttavat monia ympäristöongelmia.

Eivätkö nahka ja villa ole ympäristöystävällisiä materiaaleja verrattuna synteettisiin?

Parkitseminen, yksi nahan käsittelyn työvaiheista, on paljon energiaa ja vettä kuluttavaa sekä hyvin saastuttavaa. Villat saatetaan valkaista ja värjätä myrkyllisillä kemikaaleilla. Lampaiden ja lehmien tehokasvatus on suurin syy ilmaston lämpenemiseen. On olemassa paljon epäsynteettisiä vaihtoehtoja, kuten puuvilla, hamppu, bambu, pellava, nokkonen sekä kierrätysmateriaaleista valmistettu muovi.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2014.