Arvio: Vegaanikeksien invaasio

Teksti: Marianne Chanth

Kirjassa on vegaanisena versiona sekä perinteisiä ohjeita että kirjailijoiden omia luomuksia. Gluteenittomiakin ohjeita löytyy. Tämän kirjan takia uskalsin jälleen ryhtyä käyttämään pellavansiemeniä leivonnassa. Kerran pellavansiemenlimaa käyttäneenä ja lopputulokseen pettyneenä en ollut koskenut pellavansiemeniin leivontatarkoituksessa vuosiin. Nyt pellavansiemenrouhe on jälleen löytänyt tiensä kaappiini.

Keksiohjeesta tuli heti suosikkini, sillä yksinkertaista perusohjetta voi muunnella loputtomiin. Ilman kaakaojauhetta ja suklaata näistä kekseistä on moneksi. Olen tehnyt samalla ohjeella muun muassa sitruuna-, appelsiinisuklaa-, tiikeri-, rommisuklaa- ja pähkinäkeksejä. En ole itse kokeillut, mutta voisin kuvitella, että tapiokatärkkelyksen voi korvata perunajauholla.

Kirja on täynnä ihania kuvia, jotka eivät jätä ketään kylmäksi. Niitä katsellessa voi melkein tuntea herkkujen maun suussaan. Älä siis juokse karkuun, vaan lämmitä uuni ja laita esiliina päälle. Vastarinta on turhaa!

Valkosuklaakeksit

Annoksia:
n. 24 kpl halkaisijaltaan 5 cm keksiä
  • 125 ml muscovadosokeria
  • 65 ml raakaruokosokeria
  • 170 ml öljyä
  • 65 ml kasvimaitoa
  • 1 rkl tapiokajauhoja
  • 2 tl vaniljasokeria
  • 3,75 dl jauhoja
  • 0,5 tl soodaa
  • 0,5 tl suolaa
  • 2 dl rouhittua valkosuklaata
  • 3 rkl kaakaojauhetta
  1. Sekoita kulhossa sokerit, maito, öljy ja tapiokajauho. Vatkaa reippaasti pari minuttia, kunnes seos muistuttaa tasaista kinuskia. Sokerin ja öljyn sekoittuessa sokerikiteet hajoavat, joten on tärkeää, ettei tätä vaihetta sivuteta. Lisää vanilja.
  2. Sekoita keskenään jauhot, kaakaojauhe, sooda ja suola.
  3. Lisää kuivat ainekset sokeri-öljyseokseen ja sekoita hyvin. Lisää lopuksi suklaa.
  4. Tee taikinasta palloja ja litistä ne leivinpaperille. Paista noin 8 minuuttia 180 asteessa.

Kirjaa on myynnissä liiton Vegaanipuodissa.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2014.