Suklaahippu-minttuwhoopiet

Hyvän mielen herkut

Teksti ja kuvat: Mia Takula

Loppusyksystä on julkistettu hyytävän hirveitä videoita suomalaisen eläintuotannon tilasta. Videoilla näkyy, kuinka eläintilojen ja teurastamoiden työntekijät kohtelevat eläimiä tarkoituksellisesti kaltoin. Yhä useampien etsiessä vaihtoehtoja eläinkunnan tuotteiden käyttämiselle tämä leivontakirja ei olisi voinut ilmestyä ajankohtaisempaan aikaan.

Kirjan kansikuvaSuositusta Kamomillan konditoria -leivontablogista tutun Satu Saunion odotettu uutuus on Tuulispään leivontakirja. Kirjassa yhdistyy monta hyvää asiaa: vegaanisuus, herkuttelu sekä Eläinsuojelukeskus Tuulispään tukeminen. Osa kirjan tuotosta lahjoitetaan tuotantoeläinten turva- ja vanhainkodille. Tuulispään perustajan Piia Anttosen koskettava esipuhe avaa kirjan ja saa ymmärtämään, että niinkin arkisella asialla kuin leipomisella on vaikutusta toisiin eläimiin. Osa kirjan kuudestakymmenestä reseptistä on nimetty Tuulispään eläinten mukaan.

Tuulispään leivontakirja on helposti lähestyttävä ja siksi suositeltava opus erityisesti vegaanista leivontaa aloittelevalle. Toki vegaanikonkarikin löytää kirjasta uusia ideoita. Pitkä matka on kuljettu siitä, kun reilut kaksikymmentä vuotta sitten silloisissa piskuisissa Suomen vegaanipiireissä tapailtiin vegaanisten lettujen ja munkkien paistamista.

Sen lisäksi, että vegaaninen leipominen on muutenkin käsittämättömän helppoa – ei huolta esimerkiksi siitä, vispautuvatko kananmunat oikein – on tässä kirjassa erityisesti kiinnitetty huomiota siihen, että resepteissä tarvittavat ainekset löytyvät lähikaupasta. Se on yksi kirjan suurista vahvuuksista, sillä se siten ojentaa eläinystävälliset herkut aidosti kaikkien ulottuville.

Suunnitellessani reseptien testausta sovin teini-ikäisen poikani kanssa, että myös hän leipoisi jonkun kirjan ohjeen mukaan itsenäisesti. Pojallani on jo varsin paljon kokemusta leipomisesta, joka luonnollisesti on usein lapsille se ruuanlaiton innostavin osa.

MuffinssitMaapähkinävoi-hillomuffinssit Itse kokeilin kolmea reseptiä: simppeliä, mutta tuhtia suklaatorttua, maapähkinävoi-hillomuffinsseja sekä yhdessä poikani kanssa teimme limettimunkkeja. Munkkien paistelu tapahtui maailman vegaanipäivänä. Koska kirjassa on reseptejä niin valtava määrä, ei testattavien leivonnaisten valinta ollut helppoa – mutta suklaata, maapähkinävoita ja limettiä rakastavana päädyin lopulta näihin. Leivonnaisia oli maistelemassa kolmesta kuuteen henkeä, joista osa oli lapsia ja osa aikuisia. Eniten mielipiteitä jakoivat limettimunkit. Yhden maistajan mielestä ne olivat parhaita leivonnaisia näistä kolmesta testatusta reseptistä, kun taas kahden mielestä raikkaan ja kirpeän limetin sekä rasvaisen munkin yhdistelmä ei vain toiminut.

Suklaapiiras katosi nopeasti kuuden maistelijan toimesta. Sen tekeminen oli todella yksinkertaista – monimutkaisinta oli malttaa odottaa päällisen hyytymistä jääkaapissa yön yli. Maapähkinävoi-hillomuffinssit saivat osan porukasta toteamaan, että taikina maistui paremmalta kuin lopputulos.

Poikani valitsi leivonnaiseksi uuden aluevaltauksen: suklaahippu-minttuwhoopiet. Whoopiella ei oltukaan perheessämme herkuteltu aiemmin. Odotimme jännityksellä, millaisia niistä tulisi.

Leivonnaisten ulkonäkö aiheutti huokauksia, ja tuoksut sekä ajatus mintun ja suklaan makujen yhdistelmästä toivat veden kielelle. Herkullisia ne olivatkin! Kakkumaiset osat olivat ihanan kuohkeita ja täyte tuhtia tavaraa.

SuklaakakkuSuklaatorttu Reseptin selkeys sai teiniltä hyvät arvostelut, ja innostuneena hän kertoi, että kirjasta löytyy myös brookien ohje. Niissä yhdistyvät brownien ja keksin parhaat puolet. Idea seuraavaan leipomiseen oli selvästi löytynyt.

Kirjan ulkoista toimivuutta hieman haastaa se, että leivonnaisten kuvat ovat eri aukeamalla kuin resepti. Itse pidän keittokirjojen taitossa enemmän mallista, jossa on samalla aukeamalla kaikki kyseiseen reseptiin liittyvä. Näin ruuasta tai leivonnaisesta saa nopeasti yleiskäsityksen eikä tarvitse pomppia sivuilta toisille.

Kirjassa on neuvottu helposti ja selkeästi, miten reseptit saa muunnettua gluteenittomiksi. Muutenkin teoksessa on panostettu vinkkeihin, eikä tämän kirjan ohjeilla ensikertalainenkaan varmasti eksy – oli hän sitten aikuinen tai lapsi.

Koska vegaaninen leipominen on niin helppoa, jää jäljelle vain kysymys: Mitä tänään leivotaan? Tuulispään leivontakirja on paikallaan jokaisessa keittiössä. Sopivan makea kirjalahja siis pukinkonttiin niin vegaanille kuin sekasyöjäystävälle, suvun teinille tai vaikkapa mummille.

Tuulispään leivontakirja, Satu Saunio, kustantaja: Finn Lectura, 2015