Kirja-arvio: Hoito

Teksti: Anniina Ljokkoi

KansikuvaJessica Suni: Hoito. Tammi, 2014. 250 sivua.

Valtaansa ottava romaani

”Seurasin kiinnostuneena naisen toimintaa. Pahoittelevasta hymystä ja kohteliaista sanoista huolimatta minulle jäi sellainen tunne, että hän nautti tarjoilijan pompottamisesta.

Suomessa oli nykyään helppo olla tavallinen kasvissyöjä kiinnittämättä itseensä mitään ylimääräistä huomiota. Veganismi taas toimi kuin huomioliivit. Vegaanina ei pystynyt olemaan inkognito. Ja nainen tuntui ottavan tilanteesta kaiken irti.”

Tällaisia ovat vegaanit, jos Jessica Sunin esikoisteosta, Hoitoa, on uskominen. Antavat ymmärtää parantavansa maailman, vaikka todellisuudessa kiillottavat vain omaa egoaan. Ruokien ainesosaluettelon lukeminen ja kampanjointi ovat nekin vain tilaisuuksia tuoda esille itseään.

Oli tästä mitä mieltä tahansa, romaania lukiessa korostuu kysymys siitä, kuka tämän kaiken meille kertoo. Jessica Suni on taitavasti luonut asetelman, jossa tieto tapahtumista välittyy lukijalle narsistista persoonallisuushäiriötä sairastavan miehen kautta. Näin lukija jää tulkintoineen samaan asemaan miehen uhrin, naiseksi kutsutun henkilön kanssa. Ainut, minkä lukija tietää naista paremmin on kirjan ennakkotiedoista tihkunut mielikuva miehestä vallankäyttäjänä. Diagnoosi vahvistuu lukiessa.

Narsistin tapaa käyttää suhteessa valtaa on käsitelty kaunokirjallisuudessa ammoisista ajoista, mutta ongelman kiteyttäminen narsistiseksi persoonallisuushäiriöksi on harvinaisempaa. Toinen kiinnostava teema, veganismi, on suomalaisessa kaunokirjallisuudessa uusi tulokas. Kirjailijoiden joukossa alkaa olla jo useampi vegaani, joten heitä on odotettavissa henkilögallerioihin jatkossakin.

Romaani ottaa lukijasta vahvan otteen, ja vaikka lukukokemus on ahdistava, sivut tulevat niellyksi yksi toisensa perään. Turun Sanomien arviossa romaanista on onnistuttu löytämään esikoiskirjalle tyypillisiä puutteita ja se genretetään paikoittain jopa naistenlehtien jatkonovelliksi. Romaanin pääteeman kannalta on kuitenkin yhdentekevää, mille kirjallisuusportaalle kukin sen haluaa asettaa. Asia on painava, ja tällä romaanilla on hyvät mahdollisuudet lisätä suuren lukijajoukon tietoisuutta persoonallisuushäiriöistä, jotka aiheuttavat syvää kärsimystä sekä henkisesti sairaalle itselleen että hänen lähipiirilleen.

Lue myös Vegaian henkilökuva Jessica Sunista.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2014.