Kirja-arvio: Vegaanimuffinit valloittavat maailman

Teksti: Marianne Chanth

KansikuvaIsa Chandra Moskowitz & Terry Hope Romero: Vegan Cupcakes Take Over The World. Da Capo press 2006.

Isa Chandra Moskowitzin ja Terry Hope Romeron Vegan Cupcakes Take Over The World on jo itsessään herkullisen näköinen opas suussa sulavien muffinien leipomiseen. Innostuin tästä kirjasta, sillä monissa kirjoissa ohjeet vaativat hintavia erikoisaineksia, joita ei välttämättä ihan joka kaupasta löydy. Olen kuullut monenlaisia mielipiteitä soijamaidon ja omenaviinietikan käyttämisestä leivonnassa, mutta itse en ole kokenut tätä hankalaksi. Suuremmalla todennäköisyydellä kaapistani löytyy omenaviinietikkaa kuin esimerkiksi kanamunankorviketta.

Kirjassa on ohjeet yli 70 muffiniin ja niiden kuorruttamiseen. Kuten Moskowitzin muutkin kirjat, Vegan Cupcakes Take Over The World sisältää vinkkejä eläinperäisten ainesosien korvaamiseen, huomioi erityisruokavaliot sekä tarjoaa vaativuudeltaan eritasoisia ohjeita. Aloitteleville leipojille kirjan alusta löytyy osio, jossa selitetään muffineista sekä tarvittavista leivontatarvikkeista.

Plussaa kirjassa ovat kauniit kuvat, jotka elävöittävät ohjeita ja innostavat kokeilemaan. Kuvien lisäksi kirja sisältää runsaasti vinkkejä koristeluun, mikä on suuri apu minunlaisilleni hieman mielikuvituksettomille leipojille.

Monet erehtyvät ajattelemaan, että vegaaninen tarkoittaa automaattisesti terveellistä. Tässä yhteydessä he ovat väärässä. Nämä ovat pieniä, herkullisia leivonnaisia täynnä sokeria. Suosittelen!

Porkkanamuffinit

• 2 dl jauhoja
  • 0,75 tl soodaa
  • 0,25 tl leivinjauhetta
  • 0,25 tl suolaa
  • 0,25 tl kanelia
  • 0,25 tl kuivattua inkivääriä
  • 1,5 dl sokeria
  • 0,5 dl öljyä
  • 1 dl soijajogurttia
  • 1 tl vaniljaa
  • 2,5 dl porkkanaraastetta
  • 0,5 dl pähkinärouhetta
Kuorrute
  • 50 g huoneenlämpöistä tummansinistä Keiju-margariinia
  • 50 g maustamatonta soijatuorejuustoa (esimerkiksi Tofutti) huoneenlämpöisenä
  • 5 dl tomusokeria
  • 1 tl vanilja-aromia

1. Sekoita keskenään sokeri, öljy, jogurtti ja vanilja. Lisää keskenään sekoitetut kuivat ainekset (jauhot, sooda, leivinjauhe, suola ja mausteet). Sekoita kunnolla. Lisää porkkanaraaste ja pähkinät.
  2. Täytä muffinssivuoat 2/3 täyteen. Paista noin 26 minuuttia 175-asteisessa uunissa, keskitasolla.
  3. Kuorrute: Vatkaa margariini ja tuorejuusto keskenään. Lisää tomusokeri vähissä erissä. Sekoita kuohkeaksi. Lisää lopuksi vanilja. Säilytä jääkaapissa käyttöön saakka.

Kirja löytyy Vegaaniliiton puodista.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2014.

Vegaaniliitto Instagramissa