Kirjaesittely: Kasvisseikkailu

Pinja Mäki

Kasvisseikkailu-kansikuvaKirjaesittely: Kasvisseikkailu. Raisa Kettunen. Kustannusosakeyhtiö Moreeni 2013.

Kasvisseikkailu tutustuttaa lapsia kasvisruoan herkullisen maailmaan yhdessä aikuisen kanssa. Puputyttö-keittokirjoillaan ihastuttaneen Raisa Kettusen uusimmassa teoksessa on mutkattomia kasvisruokareseptejä hauskoilla kertomuksilla höystettynä.

Jokaista ruokaohjetta siivittää hauska tarina sekä leikkimielinen tiedotus, kuten: ”Varoitus! Lehtikaali saa pompuista erityisen korkeita!” Tarinoissa seikkailevat veikeät hahmot saavat lapsetkin kiinnostumaan keittokirjan selailusta ja aterioiden suunnittelusta. Lyhyet kertomukset on kirjoitettu Kettusen tuttuun tyyliin värikkäin sanankääntein ja pilke silmäkulmassa. Kasvisseikkailussa kasvikset nousevat aterian pääraaka-aineeksi, eivätkä jää vain lisukkeeksi lautasen reunalle.

Milja Laineen kekseliäissä kuvituksissa lampaat on tehty kukkakaalista ja formula-auto palsternakasta. Itse ruoka-annoksista ei ole kuvia, vaan lopputuloksen ulkoasu jää mielikuvituksen varaan. Vaikka ohjeet ovat lasten makuun suunniteltuja, mausteita ja eksoottisiakin ainesosia on otettu rohkeasti mukaan. Uskon kirjan olevan oiva apuväline perheen pienimpien tutustuttamisessa uusiin, terveellisiin makuihin. Mikä parasta, kaikki kirjan reseptit ovat vegaanisia!

Artikkeli on ilmestynyt Vegaian numerossa 2/2013.