Kirjaesittely: Luonto pakastimessa

Jouko Varonen

Luonto pakastimessa -kansi

Kirjaesittely: Luonto pakastimessa. Anu Silfverberg. Teos 2011.

Anu Silfverberg (s. 1974) on helsinkiläinen vapaa toimittaja ja kirjailija. Hän tunnustautuu feministiksi ja luonnon ystäväksi. Hänen mielestään ihminen riistää eläimiä, ja ainoa oikea tapa poistaa eläinten kidutus ja rääkkäys olisi muuttaa kulutustottumuksia.

Kirjan sivuilta leyhähtää todellinen tuskan ja kuvotuksen ilmapiiri, kun puhutaan kanaloista, kettutarhauksesta, maksan takia lihotetuista hanhista, maitopurkin kyljen kuvissa iloisena pomppivista riistetyistä lehmistä, luustovikaisista rotukoirista ja niin edelleen.

Silfverberg löytää myös sanottavaa siitä, miten elämässämme lähes kaikki hyödykkeet, kuten Nokian puhelin tai tietokone, vain pari mainitakseni, liittyvät lapsityövoiman härskiin hyödyntämiseen.

Kirjassa puhutaan eläimistä, ihmisistä, kodista, naisesta, työstä, jumalasta ja kuolemasta. Kirjoittaja tuntuu löytävän ihmisen vääristyneet ajatusmaneerit. Ilokseni kuitenkin huomasin, että yksi asia koto-Suomessamme on kirjoittajalle mieleen, nimittäin suomalainen sauna ja nimenomaan yhteissauna.

Parhaiten Silfverbergin ajattelutavasta voi saada käsityksen parin sitaatin muodossa: "On normaalia, että broileri kokee kipua koko elämänsä, sillä sen jalostettu ruumis kasvaa liian nopeasti vääristäen luut ja nivelet..." tai "On turhaa kuvitella, että ilman jumalaa olisimme kaikki pahanteossa...edessäni aukeaa aurinkoinen Brahenkenttä, eikä jumalaa ole..."

Joskus kirjailijan tekstit haiskahtavat turhankin provokatiivisilta, mutta niin kai pitää kirjoittaa, jos aikoo kolumneillaan ravistella ihmisiä. Juttujaan hän on kirjoitellut esimerkiksi Helsingin Sanomissa. Ajattelemaan hän lukijan pistää.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2011.