Kirjaesittely: Sarjakuvakeittokirja 2

Teksti: Jenni Råback

Sarjakuvakeittokirja 2 -kansikuvaSarjakuvakeittokirja 2. Milla Paloniemi (toim.). Kustannusosakeyhtiö Sammakko 2012.

Milla Paloniemen toimittaman ensimmäisen Sarjakuvakeittokirjan jatko-osa yhdistää ruoanlaiton hauskuuteen. Vegaaniset reseptit ja niitä sivuavat, viihdyttävät sarjakuvat kannustavat kasvisruoan kokeiluun ja letkeään suhtautumiseen vegaanista ruokaa kohtaan.

Vekkuli sarjakuvakeittokirja on uudenlainen lisäys kenen tahansa keittiökirjastoon. Teoksen ulkoasu on toimiva: reseptien perinteikäs muotoilu ja kannen vaaleanpunaiset keittiöruudut viittaavat keittokirjakerhon jäsenyyteen, mutta nuorekkaan vihreyden ja sarjakuvateemansa ansiosta kirja erottuu muiden joukosta astetta hauskempana ja rennompana. Ihan joka keittokirjassa ei todeta avokadon toimivan myös oivallisena murhavälineenä tai irvailla sillä, miltä sikojen omassa valtiossa näyttää 15 vuoden päästä.

Sarjakuvakattaus on tekijäkirjon ansiosta mukavan monipuolinen vaihdellen vakavista sävyistä hullunkuriseen ja Paloniemen tutusta hörhelityylistä realistiseen ja mangavaikutteiseen. Reseptit ovat yhtälailla värikkäitä: valikoimaa on pääruoista herkkuihin. Hauskuus ja erilaisuus näkyvät reseptikirjossa – vai kuinka moni on kokkaillut Godzilla-pataa tai kuusenkerkkäsiirappia?

Keittiöraamatuksi Sarjakuvakeittokirja 2:sta ei kuitenkaan ole, sillä ohjeita on vain parisenkymmentä. Reseptien vaativuus vaihtelee erittäin simppeleistä (ja konkarikokille tylsistä) muutamiin hyvinkin mielikuvituksellisiin ohjeisiin, joita ei muualta löytäisi. Tämä antaa Sarjakuvakeittokirja 2:lle erittäin monipuolisen, ehkä aavistuksen sekavankin ilmeen. Hauska teos joka tapauksessa on, ja siihenhän se pyrkiikin. Kirja olisi erinomainen lahja kaverille, erityisesti teini-ikäiselle tai muuten ikinuorelle.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2013.