Kirjaesittely: Vegeherkkuja

Piitu Viittanen

Kansikuva

Kirjaesittely: Vegeherkkuja − 70 ihanaa leivonnaista ja jälkiruokaa vegaanille. Emily Mainquist. Tammi, 2012. 144 s.

Emily Mainquistin uusi herkkukeittokirja lupaa paljon, mutta tuottaa pienoisen pettymyksen. Lähes jokaisessa leivonnaisessa on yhtenä ainesosana mainittu kananmunankorvike, mikä moisen käyttöön tottumattomasta vaikuttaa välillä turhalta. Kuiva-aineiden mitat ilmoitetaan grammoina myös silloin, kun ne olisi täysien tai puolen desin tarkkuudella helppo ilmoittaa myös desilitroina. Nyt jouduin etsimään muuntotaulukot netistä ennen leipomista.

Herkut ovat amerikkalaiseen tapaan aika makeita, mutta herkkujahan ei yleensä syödä ihan joka päivä. Amerikkalaiselta kalskahtaa myös gluteenittomuuden ja sitä kautta kaikille sopivuuden korostaminen, vaikka gluteenittomia reseptejä on vain kuusi seitsemästäkymmenestä. Toki lisäksi annetaan ohje myös gluteenittomalle jauhoseokselle, jolla voi korvata vehnäjauhon useimmissa kirjan resepteissä.

Itse kokeilin kirjan ohjeista pretzelherkkuja, suklaista juustokakkua ja persikkapikkuleipiä. Pretzelherkut onnistuivat parhaiten ja uudenlaisena ideana edustavatkin kirjan parasta antia. Niitä tarjoan taatusti seuraavallakin brunssilla! Juustokakku sen sijaan epäonnistui minulla täysin, ja persikkapikkuleivät olivat tuttua ja turvallista keskikastia.

Suosittelen kirjaa niille, joilla on keittiövaaka. Aloittelijoiden on syytä tämän kirjan myötä hankkia varmuuden vuoksi kananmunankorviketta, mutta edistyneemmille leipureille reseptit ovat sovellettavissa, ja uudet ideat varmasti kohauttavat illanistujaisissa.

Kirja on lainattavissa Vegaaniliiton kirjastosta.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2012.