Kirjaesittely: Vegestan

Anniina Ljokkoi

Kansikuva

Kirjaesittely: Vegestan. Kasvisruokaa Lähi-idästä. Sally Butcher. Moreeni 2012.

Uusi keittokirja Vegestan tuo kiinnostavan näkökulman Lähi-itään: vaikka kasvissyönti ja islam eivät suoraan kuulu yhteen (muslimit kieltäytyvät vain sianlihasta ja muutamista merenelävistä), on arabialainen keittiö hyvin kasvispainotteinen. Kirjan tekijä Sally Butcher on itsekin sekasyöjä, mutta halunnut julkaista kasviskeittokirjan, sillä Lähi-idän maissa kasviksia ja yrttejä todella arvostetaan eikä niitä jätetä lisukkeen tai pakollisen salaatin asemaan. Sen vuoksi tekijä on nimennyt Lähi-idän Vegestaniksi. Hän on itse englantilainen, mutta tutustunut Lähi-idän ruokakulttuureihin iranilaisen miehensä kautta ja pitää Lontoossa Lähi-idän elintarvikeliikettä.

Ikävä kyllä Vegestan ei ole vegaaninen, vaan resepteistä suurin osa sisältää maitotuotteita tai kananmunia, joille on kirjassa oma kappaleensakin. Hyvä uutinen on, että harva resepti silti kaatuu munan tai maitotuotteen pois jättämiseen tai korvaamiseen vegaanisella vaihtoehdolla. Muun muassa erilaisia jogurttireseptejä voi katsella vesi kielellä, sillä todennäköisesti ne onnistuvat myös soijajogurtilla.

Vegestan on paksu, värikäs ja helppolukuinen. Esipuhe ja pienet kertomukset ennen jokaista reseptiä johdattavat tunnelmaan, jossa oleellisinta tuntuu olevan yhdessä syöminen. Tekee heti mieli levitellä olohuoneen lattialle itämainen liina, kattaa sille ruokaa ja pyytää ystäviä syömään. Kirja tarjoaa kuin huomaamatta paljon kulttuuritietoutta maista, joista ruoat ovat kotoisin. Suurin osa resepteistä on kuvitettu isoilla ja herkullisilla kuvilla, joissa on hyvin saavutettu tiettyä Lähi-idän mystiikkaa tummine sävyineen.

Kirja on jaoteltu selkeästi eri osioihin alkaen leivistä ja päättyen jälkiruokiin, vaikka osa resepteistä sopisi usean otsikon alle. Vegaanin on helppo tarttua papuja, linssejä ja tahinaa sisältäviin resepteihin, ja erilaiset mausteseokset houkuttelevat myös. Enemmän viitseliäisyyttä vaatisi valmistustapojen oikeaoppinen noudattaminen tai erikoisemmat ideat, kuten luonnonkivien hankkiminen uunipellille leivänpaistoa varten. Joidenkin reseptien selitykset ovat epäselviä, mutta googlaamista vaativia ainesosia on yllättävän vähän. Suuresta osasta ruokia selviääkin ilman vierailua itämaiseen ruokakauppaan.

Kirja löytyy myös Vegaaniliiton kirjastosta.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2012.