Proteiinia kasvissyöjän lautaselle

Johanna Kaipiainen

Ravitsemushoito-kansikuva

Kirjaesittely: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010.

Keväällä ilmestyneen ravitsemushoitosuosituksen tekijät ovat kiitettävästi paneutuneet kasvissyöjien ravitsemukseen. Lähes viisisivuinen kappale kasvisruokavalioista on Suomessa julkaistujen suositusten joukossa poikkauksellisen edistyksellinen. Heti kättelyssä tehdään selväksi, että sairaalassa on tarjottava vegaaniruokaa, jos se on potilaan ruokavalio. Ruokavalion täysipainoisuutta ja erityisesti energia- ja proteiinisisältöä korostetaan useaan otteeseen: maidon tilalle kasvimaitoa ja lihan tilalle soijarouhetta, tofua, papuja, herneitä ja linssejä.

Kalsiumkysymyksessä kirjoittajat eivät ole tyytyneet kapeakatseiseen lehmänmaito tai kalsiumpillerit -asetelmaan, vaan löytäneet kaalit, pähkinät, siemenet, mantelit ja kuivatut hedelmät sekä kalsiumilla täydennetyt juomat. Edistyksellinen on myös liitteeksi valittu, Messinan ym. 2003 kirjoittaman artikkelin pohjalta mukaeltu kasvisruokapyramidi. Pyramidissa on korostettu kalsiumin saantia, mutta ei juututtu lehmänmaitoon. Pyramidin lisäksi ravitsemushoitosuosituksessa on vegaaninen esimerkkipäivä, erinomainen sekin.

Sääli vain, ettei vegaaniruokavalio ole standardina niille potilaille, jotka siitä eniten hyötyisivät: veren rasvahäiriöistä ja korkeasta verenpaineesta kärsiville sekä metabolista oireyhtymää tai kakkostyypin diabetesta sairastaville. On kornia puhua tässä yhteydessä ravitsemushoidosta tai terveyttä edistävästä ruokavaliosta samassa lauseessa eläinkunnan tuotteiden kanssa. Eläintuotteiden mässäily kun on mitä suurimmassa määrin mainittujen sairauksien aiheuttajana.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2010.

Vegaaniliitto Instagramissa