Sarjakuvien ja vegaaniruoan välimaastossa

Mikko Suomalainen

Sarjakuvakeittokirjan kansi

Kirjaesittely: Sarjakuvakeittokirja. Milla Paloniemi (toim.). Kustannusosakeyhtiö Sammakko, 2010. 79 s.

Muun muassa Kiroileva siili -sarjakuvastaan tunnettu Milla Paloniemi on toimittanut keittokirjan, joka sisältää reilun parinkymmenen sarjakuvataiteilijan sarjakuvia ja reseptejä. Kirjan tekoon ovat osallistuneet muun muassa taiteilijat Petri Hiltunen, Anssi Kela ja Tuukka Teponoja. Sarjakuvista ja resepteistä syntyy enemmän tai vähemmän humoristinen kokonaisuus, joka tuntuu olevan kirjan johtoajatuskin. Kirjan parasta antia ovatkin esimerkiksi lihansyöjien huijaamisesta kertovat sarjakuvat, joissa heille syötetään soijarouhetta jauhelihana.

Kulinaristisessa mielessä kirjaa ei voi sanoa kovinkaan kunnianhimoiseksi. Tämä on varsin  ymmärrettävää, koska kirjan tekijäkunta ei koostu ammattikokeista, vaan muiden alojen taiteilijoista, joista osa on sekasyöjiä, jotka eivät välttämättä ole kovinkaan paljon perehtyneet vegaaniruokaan.

Kirjan resepteissä käytetään pitkälti edullisia perusraaka-aineita, kuten soijarouhetta ja linssejä. Reseptit vaikuttavat myös melko helpoilta toteuttaa. Silti en välttämättä suosittelisi teosta ensimmäiseksi keittokirjaksi aloittelevalle kasvissyöjälle tai vegaanille, sillä kirjan perusteella kasvisruoasta saattaa saada hieman yksipuolisen kuvan. Toisaalta kirja ei monien muiden vegaanisten keittokirjojen tapaan sisällä erillistä, eettisiä tai ekologisia seikkoja käsittelevää osiota, joten joillekin ”valistuskammoisille” kirja saattaa olla perinteisiä vegaanikirjoja helpommin lähestyttävissä.

Kirjan laajuus ei ole antanut mahdollisuuksia koota kovinkaan monipuolista reseptirepertuaaria, mutta se ei ilmeisesti ole ollut tarkoituskaan. Ehdin kokeilla resepteistä piilolinssikeittoa, joka maistuikin oikein hyvin. Kokonaisuuden kannalta kirja painottuu varsin tasaisesti sarjakuviin ja kokkaamiseen.

Kirjan tekijänoikeuspalkkiot lahjoitetaan eläinsuojeluyhdistys Animalialle, mikä on tekijöiltä mukava päätös. Kirjaa voi kirjakauppojen ohella ostaa myös Vegaaniliiton Vegaanipuodista.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2011.

Vegaaniliitto Instagramissa