Selviytymisopas vegaanivanhemmille

Johanna Kaipiainen

Kirjaesittely: Raising Vegan Children in a Non-Vegan World: A Complete Guide for Parents. Erin Pavlina. VegFamily 2003.

Vuonna 1999 Erin Pavlina päätti perustaa internettiin vegaanivanhemmille tarkoitetun sivuston. Ensimmäisenä kuukautena sivuilla oli 63 kävijää, mutta vuoteen 2002 mennessä kävijöiden määrä VegFamily‑sivustolla oli kasvanut 15 000:een kuukaudessa. Pavlinalle alkoi tulla sähköpostitse tuhansia kysymyksiä vegaaniperheiltä, jotka toistuvasti kysyivät samoja asioita. Lopulta Pavlina päätti koota kaiken tiedon yksiin kansiin, jolloin syntyi tämä kirja.

Vegaanilapsi syö, ajattelee ja elää eri lailla kuin muut lapset. Tämä on haastava tehtävä vanhemmille. Voiko lapsen esimerkiksi kasvattaa vegaaniksi, jos puoliso ei ole vegaani? "Mutta miksi mummi ja vaari syövät lihaa?" saattaa lapsi kysyä. Isovanhemmat ovat hänelle rakkaita, ja lapsi saattaa järkyttyä huomatessaan heidän syövän eläimiä. Näihin ja muihin kiperiin tilanteisiin ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Pavlina esittääkin lukijalle useita toimintavaihtoehtoja haastavista tilanteista selviämiseksi.

Pavlina on haastatellut kirjaa varten satoja vegaanivanhempia. Tosielämässä testattuja neuvoja on joka tilanteeseen. Ensimmäinen luku esittelee veganismia aloittelijoille: miksi ja miten. Konkarit voivat aloittaa kirjan toisesta luvusta, jossa vastataan vaikeisiin kysymyksiin ja kerrotaan, miten eri‑ikäisille lapsille kannatta selittää, että nyt meidän perheessä siirrytään vegaaniruokaan.

Terveydestä ja ravitsemuksesta on omat lukunsa. Vegaaniperheitä ovat askarruttaneet myös koulu ja päiväkoti, sosiaaliset tilanteet ja vegaaniruoka matkustettaessa. Tärkeää on myös elää niin kuin opettaa, joten kirjasta löytyy vinkkejä niin eläinten auttamiseen käytännössä kuin ympäristöystävälliseen kuluttamiseenkin. Loppuun Pavlina on koonnut ruokaohjeita, jotka ovat helppotekoisia, ravitsevia ja maistuvat lapsille.

Tekstiä elävöittävät pienet tosielämän sattumukset. Kirja on hyödyllinen, joskin näkökulma on paikoin hyvin amerikkalainen.

Erin Pavlina toimii päätoimittajana verkossa kuukausittain ilmestyvässä, ilmaisessa VegFamily‑lehdessä.

Suomalaista vertaistukea ja keskustelua vegeperheille on tarjolla ainakin Helsingissä.

Tapaamisia, keskustelua ja vertaistukea vegaani- ja muille kasvissyöjäperheille sekä asiasta kiinnostuneille. Tapaamisissa on tarjolla vain vegaanista ruokaa koska se sopii kaikille. Liity vegeperhe-sähköpostilistalle lähettämällä viesti osoitteeseen vegeperhe (a) googlegroups.com.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2007.

Vegaaniliitto Instagramissa