Taivaalliset piirakat

Teksti: Marianne Chanth

KansikuvaVegan pie in the sky. Isa Chandra Moskowitz & Terry Hope Romero. Da Capo Lifelong Books, 2011.

Selaillessa kirjaa Vegan Pie In the Sky tulee ilmi, että piirakan määritelmää ei ole teoksessa rajattu kovin tiukasti. Kirjasta löytyy yhteensä yli 75 ohjetta piirakoille, tortuille, paistoksille, juustokakuille ja monille muille herkuille.

”Elämässä on harvoja hetkiä, joita ei voi parantaa piirakalla”, toteavat tekijät Isa Chandra Moskowitz ja Terry Hope Romero. Tässä kirjassa he jatkavat vegaanista maailmanvalloitustaan nostamalla piirakat ja leivonnaiset uusiin ulottuvuuksiin.

”Elämässä on harvoja hetkiä, joita ei voi parantaa piirakalla.”

Minusta hankalin osa piirakan teossa on piirakkapohjan valmistus, ja uskon, että en ole ainoa. Onnekseni tästä kirjasta löytyy yksitoista erilaista piirakkapohjaa, joihin sopii mikä tahansa piirakkatäyte. Perinteinen pohja saa seurakseen niin pähkinäiset, gluteenittomat kuin suklaakeksiversiotkin. Kirjassa ei pelkästään kehuta piirakkapohjia, vaan myös kerrotaan, miten ne saa onnistumaan ja miksi ne saattavat epäonnistua. Kaupoista löytyy tietenkin valmiita piirakkapohjia, mutta näiden helppojen ohjeiden ansiosta niitä ei enää tarvitse ostaa.

Reseptiosion lopussa on neljä yksinkertaista ohjetta kastikkeisiin ja kuorrutteisiin. Niitä käyttämällä piirakoihin saa näyttävyyttä sekä vaihtelua kaupasta löytyville kastikkeille ja vispeille.

Olen matkustellut paljon Iso-Britanniassa, ja siellä olen useasti törmännyt banoffie-piirakkaan. En ole ikinä maistanut sitä, sillä en ole löytänyt sitä vegaanisena. Vegan Pie In The Sky auttoi minua tässä, ja kokeilin tehdä piirakan itse. En tietenkään osaa sanoa, oliko se edes lähellä alkuperäistä makua, mutta tuskin kaikki mustikkamuffinitkaan ihan samalle maistuvat.

Banoffie pie

Piirakkataikina
  • 6,25 dl jauhoja
  • 1 tl leivinjauhetta
  • 0,5 tl suolaa
  • 3 rkl sokeria
  • 250 g margariinia
  • 6 rkl kylmää vettä
  • 1 tl omenaviinietikkaa
Vanukas
  • 3 dl kookosmaitoa
  • 0,75 dl muscovadosokeria
  • 0,75 dl ruokosokeria
  • 0,75 dl maustamatonta soijamaitoa
  • 3 rkl maissitärkkelystä
  • 0,5 tl vaniljaa
  • ripaus suolaa
  • 3 kypsää banaania
Taikina:
  1. Sekoita jauhot, leivinjauhe, suola ja sokeri keskenään isossa kulhossa.
  2. Lisää margariini jauhoihin nyppien.
  3. Sekoita 4 rkl vettä omenaviinietikan kanssa. Lisää neste ruokalusikallinen kerrallaan taikinan sekaan sekoittaen joka lusikallisen jälkeen. Vaivaa taikinaa ja lisää vettä, kunnes taikina pysyy kasassa. Kaikkea nestettä ei välttämättä tarvita.
  4. Jaa taikina kahtia, pyörittele palloiksi ja litistä levyiksi. Kääri taikina kelmuun ja laita jääkaappiin.
  5. Paista toinen piirakkapohja noin 23 cm piirakkavuoassa 180 asteessa 10 minuuttia. Toisen voi pakastaa tulevaa tarvetta varten.

Täyte:
  1. Kiehauta kookosmaito ja sokeri ja anna kiehua pienellä lämmöllä 35-40 minuuttia. Sekoittele välillä, kunnes sekoitus on karamellinväristä ja hieman sakeutunutta.
  2. Sekoita soijamaito ja tärkkelys keskenään. Lisää ne kookoskeitokseen tasaisena norona. Jatka sekoittamista ja keitä noin 5 minuuttia, kunnes seos alkaa muistuttaa kermatoffeevanukasta. Lisää vanilja, margariini sekä suola ja ota pois lämmöltä.
  3. Kuori banaanit ja paloittele haluamallasi tavalla.
  4. Levitä ohut kerros vanukasta piirakkapohjalle ja lisää puolet banaaneista. Lisää banaanien päälle taas vanukasta ja sitten loput banaanit. Levitä vielä loput vanukkaasta päällimmäiseksi ja tasoita.
  5. Peitä piirakka kelmulla ja laita se jääkaappiin pariksi tunniksi. Jos haluat kiinteämmän piirakan, pidä se yön yli kylmässä.

Huom! Laiska kokki voi käyttää myös Go Greenin vispiä, vispata sen ja levittää tasaisesti piirakan päälle otettuaan sen kylmästä.

Vegan Pie in the Sky -kirjaa on myynnissä Vegaanipuodissa.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2014.