Kirjaesittely: Vegaanikeittiön käsikirja

Riina Simonen

Kansikuva

Kirjaesittely: Vegaanikeittiön käsikirja. Steen, Celine & Newman, Joni Marie. Suom. Rancken, Janna & Huhtanen, Noora. Moreeni 2011.

Vegaanikeittiön käsikirjan takakansi kertoo teoksen olevan ”korvaamaton apu jokaiselle vegaanille”. Tutustuttuani kirjaan väitän, ettei tämä suinkaan ole korvaamaton jokaiselle vegaanille, mutta aloittelevalle vegaanille erittäin hyödyllinen ja suositeltava teos. Konkarille kirjan parasta antia ovat mielenkiintoiset reseptit, koska mukana on paljon suomalaisille vegaaneille uusia ruokia, kuten kurpitsajäätelö, kurpitsa-linssipihvit, kikherne-suklaakakku tai punaviiniragu.

Tämä käsikirja on jaettu kuuteen eri osioon, joista jokainen sisältää sekä teoriaa että käytäntöä, eli reseptejä. Ensimmäinen osio käsittelee maitotuotteiden, toinen kananmunien ja kolmas lihan korvaamista vegaanisessa ruokavaliossa hyvin perusteellisesti. Monesti reseptien pohjana on jokin perinteinen, eläinkunnan tuotteita sisältävä resepti, joka on vain muunneltu vegaaniseksi. Kirjan kantavana ideana on, että lukija itse oppii ajan myötä muuntamaan minkä tahansa reseptin eläinystävälliseksi.

Neljännessä osiossa opastetaan korvaamaan hunaja ja liivate vegaanisilla vaihtoehdoilla. Viidennessä osiossa huomioidaan erityisesti gluteenille yliherkät ja soija-allergikot ja etsitään vaihtoehtoja. Sokerin välttelijöille etsitään terveellisempiä makeutusvaihtoehtoja ja rasvan korvaamisesta kertova osio sisältää korvausvinkkejä sekä voille että margariinille. On hienoa, että myös erityisruokavaliot erityisruokavalioiden sisällä on huomioitu: mukana on myös raakaruokailijoille sopivia herkkuja. Symbolit helpottavat sopivan reseptin löytymistä.

Kirjan lopussa on taulukko, josta löytää helposti vegaanisen, gluteenittoman tai sokerittoman korvaamisvinkin niin sanotulle tavanomaiselle tuotteelle, kuten vaikkapa desilitralle piimää, yhdelle kananmunalle tai desilitralle vehnäjauhoja.

On tässä kirjassa huonokin puoli: se on pehmeäkantinen, ja ruokavalokuvia on vähän. Toisaalta pehmeäkantisuus ja vähäinen kuvien määrä merkitsee alhaisempaa hintaa kuluttajalle.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2012.