Helsingin keskustan Ekolo muuttui vegaanikaupaksi

Teksti: Mia Takula
Kuva: Rakel Halmesvaara

Ekokauppaketju Ekolon Helsingin keskustan myymälä muuttui täysin vegaaniseksi helmikuun alussa.

– Syitä vegaanikaupan aloittamiseen on useita. Ekolo on kasvisyöjien perustama yritys, ja kaikki työntekijämme ovat vähintään kasvissyöjiä, monet myös vegaaneja. Myymälöissämme on ollut vain vähän eläinperäisiä ainesosia sisältäviä tuotteita, kuvailee Ekolon toimitusjohtaja Lena Kunelius.

Toivomme, että toimintamme tekee valinnan vegaaniksi ryhtymisestä helpommaksi.

Vaikka veganismi on ollut viime aikoina paljon esillä, kyseessä ei ole pyrkimys olla mukana minkäänlaisessa trendissä. Pikemminkin Kunelius kokee, että kyseessä on pitkään harkittu päätös ja luonnollinen jatkumo Ekolon kymmenvuotisessa historiassa.

– Toivomme, että toimintamme tekee valinnan vegaaniksi ryhtymisestä helpommaksi. Henkilökohtaisesti toivon myös, että koko ihmiskunta muuttuisi pikkuhiljaa tietoisemmaksi ja herkemmäksi kulutusvalintojensa aiheuttaman kärsimyksen suhteen.

Uuden vegaanikaupan valikoima on vielä toistaiseksi suppea ja painottuu elintarvikkeisiin, mutta myynnissä on myös pesuaineita, kosmetiikkaa ja vitamiineja. Elintarvikepuolella valikoimista löytyy myös tuoretuotteita, kuten kasviksia ja leipää. Vegaaneja erityisesti ilahduttava tieto lienee, että myyntiin yritetään saada myös leivonnaisia.

Myyntiin yritetään saada myös leivonnaisia.

– Tulemme painottumaan vegaanisiin erikoistuotteisiin. Esimerkiksi kasviperäiset juustot ja lihaa korvaavat tuotteet pyritään pitämään monipuolisesti valikoimassa sekä takaamaan niiden tasainen saanti, toteaa Kunelius. Hän toivoo asiakkaiden esittävän toivomuksia siitä, mitä kaikkea he haluaisivat Ekolosta hankkia.

KassaEkolon tuotteita – tuore-elintarvikkeita lukuunottamatta – voi tilata myös netistä. Ekolon linjauksen mukaan vegaanituotteet on selkeästi merkitty nettikaupassa. Toimitusjohtaja Lena Kunelius pitää mahdollisena, että tulevaisuudessa kaikki heidän myymälänsä olisivat vegaanisia. Toistaiseksi katsellaan ensin, miten uuden vegaanikaupan kanssa menee.

– Tämän uuden liikkeen kanssa oli helppoa aloittaa puhtaalta pöydältä. Vanhojen, pinta-alaltaan isompien myymälöiden asiakaskunta on vuosien varrella vakiintunut, joten emme toistaiseksi lähde supistamaan niiden valikoimaa.

Parhaillaan päättymässä oleva Vegaanihaaste-kampanja on näkynyt myös Ekolon myymälöissä.

– Olimme ehkä huonosti varautuneita haasteen suosioon. Jotkut tuotteet loppuivat nopeasti tammikuun alussa. Nyt tilanne on saatu korjattua.

Ulkopaikkakuntalaisia ilahduttanee tieto, että keskustan Ekolo sijaitsee lähellä rautatieasemaa ja sinne on siten helppo poiketa Helsingin-visiitillä.

Ekolon vegaanikauppa:
Ateneuminkuja 2, Aikatalo