Kuluttajanurkka 1/2013

Mikko Suomalainen

Pirkka Kaurapohjainen välipala on kotimainen, vadelman ja mustikan makuinen luomu-kaurajogurtti, joka sisältää maitohappobakteereja. Tuotetta valmistaa Yosa-tuotteesta tuttu Bioferme ja sitä myydään 2x250 g:n pakkauksessa.

Alpron jogurtti-uutuusmaku on Veriappelsiini/Sitruuna-limetti. Pakkauskoko on 4x125 g.

Kaurapohjainen välipalaFalafel-pyöryköitä saa nyt myös ruotsalaisen Hälsans Kökin valmistamana pakasteena. Tuotetta myydään 300 g:n pakkauksessa.

Pakasteleivonnaisten tuoteryhmässä on toistaiseksi ollut tarjolla niukasti vegaanisia tuotteita, Vaasan Omena-sydäntorttu onkin tästä syystä tervetullut uutuus. Lehtitaikinasta ja omenasoseesta valmistettuja, sydämenmuotoisia leivoksia myydään 440 g:n pakkauksessa.

Toinen uutuustuote makeannälkään on Fazerin LU Carneval Autot, joka on sekoitus erivärisiä, rypsiöljyllä leivottuja keksejä. Pakkauskoko on 175 g.

MerkkarimixAamiaispöydässä nälän saa taltutettua esimerkiksi Rainbow Mansikka-vadelma -pikapuurolla. Tuote on Helsingin Myllyn valmistama uutuus, jota myydään 6x35 g:n pakkauksessa.

Fazer Merkkari Mix on alunperin vuonna 1973 myyntiin tullut tuote, joka tekee paluun vegaaneillekin sopivassa muodossa. 180 g:n paperipussista löytyy salmiakin-, hedelmän- ja kolanmakuisia ”lantteja”.

Pandan makeisuutuuksiin kuuluvat suuret ja pehmeät Paksu Pepe XXL Lakukiekot, makuina Original ja Salmiak-choco. Ensin mainittua myydään 275 g:n, jälkimmäistä 250 g:n pussissa.

Vegaanisia ompelutarvikkeita

Lankakauppa Tuumaus on syksyllä 2012 perustettu verkkokauppa, jonka täysin vegaaniseen valikoimaan kuuluu lankoja, neulepuikkoja ja muita ompelutarvikkeita. Lankojen materiaaleina on käytetty muun muassa hamppua, banaania, nokkosta ja pellavaa. Vegaanisuudesta johtuen langat sopivat myös esimerkiksi villa-allergikoille.

Kosmetiikan eläinkoekielto voimaan EU:ssa

EU:ssa astui 11.3.2013 voimaan direktiivi, jonka mukaan EU:n markkinoille ei enää saa tuoda kosmetiikkatuotteita tai niiden ainesosia, jotka on testattu eläinkokein. EU:n sisällä kielto on ollut voimassa jo vuodesta 2009 lähtien, ja nyt kielto laajenee koskemaan myös myös unionin ulkopuolella testattuja tuotteita. Järjestelmään sisältyy kuitenkin porsaanreikiä: EU:n on vaikea valvoa lain toteutumista unionin ulkopuolella; lisäksi yritykset, jotka toimivat sekä EU:ssa että sen ulkopuolella, voivat edelleen myydä eläinkokein testattuja tuotteita unionin ulkopuolella. Esimerkiksi Kiinassa kosmetiikan eläinkokeet ovat edelleen pakollisia. Näin ollen eläinkokeettomuuden varmistaminen vaatii jatkossakin kuluttajan aktiivisuutta.

Lähde: animalia.fi, 30.1.2013.